Gå til innhold

Ombygging/oppussing


RolvS

Anbefalte innlegg

Til dere stangbygge-hoder her; jeg leker med tanken på et prosjekt - ombygging av enhånds til tohånds.

Jeg har en EikreFly Venator 10'3" i klasse #4, som er ganske deilig å vannkaste med med klumper på 11-13 gram (~#5 altså.) Det er også kos å tohåndskaste med denne stanga (selv om det er litt krøkk med underhånda selvsagt) og selv relativt små fisk gir bra med action. 10'3" er bare et bitte lite hakk under en switch-stang, så jeg tenker at veien er ganske kort fra denne til en 10'6" tohånds. Jeg leker med tanken (og det er veldig godt mulig at dette blir bare lek med tanken) å strippe av håndtak og snellefeste for å montere nytt, medregnet en liten forlengelse av klinga i butt-enden for å gi plass til et større underhåndshåndtak.

Og da står selvsagt spørsmålene i kø: Er dette noe som lar seg gjøre? Hvor vanskelig er det? Hva slags metoder, kjemikalier og verktøy er nødvendig? Er et slikt prosjekt fortrinnsvis det første eller det tredje stangbyggeprosjektet?

-r-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å legge ut noen bilder av stanga? 

Kan det løses så enkelt at man bare forlenger den i enden med et lenger håndtak nr to i buttenden? Hvis det kan løses på den måten så er det jo greit. Ellers er det litt mer jobb, men absolutt gjørbart. Vanskeligste er ofte å løsne snellefestet. Det er også litt vanskelig å få strippet håndtaket så det blir pent, epoxyrestene er ikke så lett å fjerne helt. Så det er enklest om man kan lime på ny kork oppå der den gamle har vært limt.

Prosjektet er gjørbart, det varierer bare hvor mye jobb det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde en beulah klasse fem på ti fot, bildene :

. Håndtaket foran  er 10 1/2 tomme og bak 3 1/4.  Jeg bygde en stang  om om med snellefeste fra PAC BAY som forlenger bakgrepet med rundt 10 cm. Det falt ikke helt i smak hos meg, men det er mulig jeg har de delene til å forlenge grepet liggende, så da kan du ev få det og øve deg på å fjerne korks osv på det., eller bruke det som det er og gjøre tilpasninger og  bruke det av du  kan for å få et enkelt bakgrep. Ellers er det som truls sier om resten

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er absolutt noe som lar seg gjøre. Snellefesten vanligvis kommer løs i kokende vann eller over den, dvs bruk varme for å få løs festen. Kork er litt verre, der vanligvis funker bare kniv e.l. Sandpapir til limrestene. Litt problematisk er det at du må som oftest lure håndtaket på klingen fra under, slik at hullet i håndtaket blir større enn om du gjør dette fra over (men der har du nå ofte stripperguiden på plass). Når delene er av, er det bare å få nye på plass. Epoxy på snellefest, PUR på kork er min oppskrift.

Du kan jo godt øve liming av håndtak med et billigprosjekt først, men godt mulig at switch-Frankensteinen din blir jo en slik raritet at markedsverdien senker uansett mulige bommer på arbeidet :D. Og dersom du gjør feil, er det ingenting i veien å prøve igjen.

Her er motivasjonsbilder av min Vision FrankenCult 11'1" #4, nå som tohånds.

20170710_105729.jpg

20170710_154405.jpg

20170710_171113.jpg

Endret av Bounce
typos
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er også mulig å bruke en slik: https://mistpool.com/en/product/1968/fighting-butt-extension.html

for å forlenge underdelen. Da _kanskje_ slipper du unna å ta av håndtaket, men spørs litt hvordan snellefesten din er nå, og hvordan den går inni håndtaket.

Hvis du ønsker deg en switch så kan du bruke en slik likehvel, da blir det mulig å skrue nedre håndtaket av og erstatte med plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynner tenke på om det lar seg gjøre - til høsten kanskje? Fighting-butt extension som forslått av @Bounce sammen med nytt håndtak, burde vel dytte lengden over 10’6’’ - syns det må til for å kalle det en switch... Må få av krokholder, ellers ser det ut som smooth sailing.

E200DC72-BDA0-416F-A98B-ECFD2D8669CF.thumb.jpeg.7917b1243e29f678612477fda9baa872.jpeg7C637135-A383-44C2-8D41-1B9DB0B191B6.thumb.jpeg.bb3d622fddd39261dfc0ce902be0b54a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokholderen er ganske grei å fjerne. Legg bare en skarp kniv oppå foten dens, og spikk den løs. Spikk i den retningen så du treffer krokholderen om det skulle glippe. Har du først kuttet gjennom tråden, så er den grei å skrelle av.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...