Gå til innhold

Stivest mulig fluorcarbon som spissmateriale.


Anbefalte innlegg

Som kronisk stillevannsfisker har jeg lenge prøvd å finne det for meg perfekte spissmaterialet av fc. Synes de fleste er litt veike og mer egna til fiske i rennende vann hvor det jo bør være litt slakk og bukter. Jeg liker at spissen ligger relativt snorrett inn mot flua og ikke krøller seg for mye opp som dessverre ofte blir tilfelle. Skjønner at en god lengde 5 og 6x inn mot flua ikke akkurat kan opptre stivt som ei pinne, men ønsker allikevel å finne det produktet som kommer nærmest. Har de siste åra alternert mellom Rio fluoroflex, GL Egor, Trouthunter  og Grand max, uten helt å finne "min" favoritt. Ser at Hardy har kommet med noe fc jeg tenker å teste ut så fort denne hersens snøen, og ikke minst denne bedritne isen forsvinner fra aktuelle overflater. Noen erfaringer, folkens? For å sitere slagordet til det gode gamle plateselskapet Stiff Records i England: " If it ain`t (on) stiff, it ain`t worth a fuck.

Kjell G.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi deg er bare å bruke litt ekstra tid på å rette ut fortommen (og fluesnøret) skikkelig før du begynner å fiske. Lag god friksjon med hånda, og strekk ut noen sekunder. Repeter flere ganger, så får du en fin og minnefri fortom. Fortomstrekker funker også. Gjelder med både fc og nylon. Hvis du vil få nylon til å synke er det bare å skrubbe med noe du finner i vannkanten (mose/sand/torv osv), eller bruke mud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Halvor sitt strekketips. Ellers så kan jeg ikke si jeg sliter med det samme som deg Kjell. I allefall ikke noe som plager meg. Bruker stort sett 6x i marka, noen ganger tynnere. Jeg benytter også mest fluorcarbonspiss og strekker den godt før kasting. Jeg tror stivere materiale vil utgjøre enda mer minne og spiraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekketipset er vel og bra det, og strekke gjør jeg så både hatten og andre plagg passer, men det er jo ikke her skoen trykker for min del. Det er ingen tvil om at det er vesentlig forskjell på stivheten når det gjelder de forskjellige produsentenes fluorcarbon, og det som var mitt lille"rop om hjelp" var jo nettopp å få høre om folks erfaringer når det gjelder dette. At jeg innbiller meg at det på stille flatt vann er en stor fordel med stiv fc kan muligens handle om tvangstanker, men det får så være. Problemet er selvsagt enda større når det gjelder selve fortommen av nylon. Her brukte jeg i fjor konsekvent bare Rio  og GL Powerstrike. Begge to leverte varene selv om jeg er på evig jakt etter en tapert fortom uten minne...

Det viktigste for meg er uansett å prøve å gå nye veier, ikke bare være fornøyd med det som tilsynelatende fungerer. Intet skal være uprøvd. Noen fisker stående og veivende oppe på myra med skrikende gule eller hvite skjorter og mener bestemt at det ikke har noe å si. Sånne folk sliter jeg litt med. Selvsagt kan det ha noe å si og sannsynligvis har det nettopp det. Noen tar også sju blindkast før de legger ut flua femten meter ut. Betyr ingen ting, fisken blir jo ikke skremt av det hevdes det. Vel vel. Noen fnyser også kategorisk av nedmudda fc som spiss på flatt grunt vann. Vel vel igjen, dem om det. Jeg alternerer mellom nylon og fc, alt til sin tid og til sine forhold. Det skader aldri å ha et åpent sinn og som fluefisker lærer man noe nytt hele tida.Av flinke folk og nye situasjoner. Derfor leser jeg bøker, abonnerer på magasiner og pløyer gjennom internett på jakt etter relevant stoff om denne altomslukende "hobbyen". Ha`kke vært i nærheten av en skolebenk på 35 år, men i livets skole blir man aldri utlært. Fluefiskesiden er derfor genial i så måte så takk til dere som gidder å dele. Det betyr svært mye for svært mange!

 

 

 

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den taperte nylonfortommen; har du testa Hends eller Eikre sine Camou-fortommer? Det er de mykeste og retteste fortommene jeg har prøvd. Ruller fint over tørrfluene også. Men husk å strekke den litt før bruk.

Jeg er helt enig med deg i at det er nyttig og fruktbart å teste ut nye løsninger for å optimalisere sjansen for storfisk. Må innrømme at jeg har vært irritert flere enn en gang på fortommer som krøller seg på stille vann. Har ofte tilsvarende problem med selve fluelina når den får ligge noen minutter i vannet. Noen liner krøller seg så mye at flua dras sakte inn mot land. Dette gjør det umulig å la flua ligge å flyte naturlig ute i vannet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som interesserer seg for temaet er det i aprilnummeret av Flyfishing and flytying en artikkel om nettopp dette: The weakest link på side 74-77. Den første av flere artikler om blant annet bruddstyrke og diameter på utvalgt nylon og fc spissmateriale. Det blir spennende å følge disse artiklene framover.

Brukte Camou fortommene for noen år siden og buker dem i gitte situasjoner ennå, men foretrekker klar nylon på stille vann, ihvertfall der det er stein og leirebånn. Camou/coffee er fin i små humusfargede småputter-innbiller jeg meg...og disse fortommene gir utvilsomt en rett og fin presentasjon som varer overraskende lenge, imotsetting til andre som krøller seg opp alt for fort. Når det gjelder flueliner til mitt fiske, som foregår på ganske nært hold, sverger jeg til SBT fra SA og Presentation fra GL. Lader fort og krever få skremmende luftkast, selv om de korte klumpene selvsagt lager litt bråk på vannet.

Kjell.

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, KjelG skrev:

For de som interesserer seg for temaet er det i aprilnummeret av Flyfishing and flytying en artikkel om nettopp dette: The weakest link på side 74-77. Den første av flere artikler om blant annet bruddstyrke og diameter på utvalgt nylon og fc spissmateriale. Det blir spennende å følge disse artiklene framover.

KjelG - nice! Har ikke kommet så langt ennå - holder fortsatt på med mars-utgaven ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...