Gå til innhold

Foam


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Foam!

Elsket og hatet

...egentlig ganske hatet hos meg. Iallefall tradisjonell foam som hører til fluebinding. Hvorfor? Fordi det har flyteevne som en stein i mine øyne.

---------------

Etter at @waffern ga tipset om å bruke kne-beskyttere fra arbeidsbukser, har min livskvalitet økt flere hakk (https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/topic/6996-inspirasjonstråd-fjærmygg-fjærmyggklekkere/&page=96&tab=comments#comment-525175) Disse (vanlige?) knebeskytterne har helt latterlig god flyteevne!! Man kan holde det under vann, trykke det sammen gjentatte ganger, og likevel så popper det opp til overflaten igjen. I tillegg er det ekstremt slitesterkt! Det eneste som er å utsette på dette, er at det er tidkrevende å klippe det til, at man ikke har så veldig mange fargevalg, og man nesten ikke greier å klippe dem veldig tynne...(kanskje barbér-blad kan gå? :35_thinking:)

Uansett...: Er det noen som har erfaring med tradisjonell foam man kjøper til fluebinding, som virkelig funker? Jeg har prøvd 3-4 ulike typer/produsenter, men ingenting er i nærheten av knebeskytterne til waffern ;)  Og jeg ender som regler da opp med at jeg ikke bruker det jeg kjøper, så støver det ned i kassen og tar opp plass! (men får meg liksom ikke til å kaste det heller ppcrazyeyes)

 

(PS: elsk-/hat-forholdet i den gemene hop går sikkert mye på det rent estetiske...det er ikke den diskusjonen jeg er ute etter altså :rolleyes:)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spennende materiale de innleggende i knebeskytterne! Hvor får du kjøpt dette?

Jeg har samme erfaring som deg med de ferdige, kompakte foam-platene i 1,5, 2 og 3 mm man får kjøpt til fluebinding. Det er ikke de som holder flua oppe, men de andre materialene (cdc, hackle osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine knebeskyttere tror jeg kanskje kommer fra Jula?? De har ligget i den ene arbeidsbuksa mi lenge, så husker ikke lenger hvor jeg kjøpte dem... De ser iallefall veldig like ut som de waffern har bilde av i innlegget hans. Mine er iallefall koksgrå de også:22_stuck_out_tongue_winking_eye: Ser nå at Jula har to typer, Bluewear og Blåkläder. Jeg vet ikke hvilken av disse som funker best, men det finner du fort ut av :) Akkurat her tror jeg kanskje at dyrt er bedre?? Mao Blåkläder?

Det viktigste er at de nesten er "silikonert" i overflaten. Altså at de er litt blanke/glatte. For det er iallefall mine (ref også bildet til waffern) Men jeg kan se på de jeg har hjemme, i ettermiddag, om det står merke på baksiden av dem <<l

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt tips, takker og bukker, det skal prøves!

Prøv å legge foamen mellom to plankebiter som er stive nok til å gi skikkelig press. Press disse så hardt sammen du kan, så kan du skjære med tapetkniv (med nytt blad) eller barberblad. Med litt øvelse så ser du hvor mye som må stikke ut mellom plankebitene for å få ønsket tykkelse. To tvinger gjør det enkelt å sette nok press, om man har det tilgjengelig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Ingvar skrev:

Det viktigste er at de nesten er "silikonert" i overflaten. Altså at de er litt blanke/glatte. For det er iallefall mine (ref også bildet til waffern) Men jeg kan se på de jeg har hjemme, i ettermiddag, om det står merke på baksiden av dem <<l

Gjør gjerne det! Hadde vært flott å få tak i noe som flyter godt :-)

Ser for meg at LP-klekkeren til Robban blir giftig med skikkelig flytevest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte noe nytt i går: Den foamen vi som regel bruker (og altså hater og tror flyter bedre enn den faktisk gjør osv) kalles mosegummi på hobbysjapper som panduro. Kjøpte noen A3 flak av blandt annet 6mm i svart - det er vel en livstidsforsyning til foam ants. Her er en annen pakke med farver som ser interessant ut for døgniser, pupper og denslags: http://www.hobbykunst-norge.no/vaare-produkter/nettbutikk-navigering/hobby-generelt/mosegummi/mosegummi-3-mm-15x22.5-cm-10-stk-ass.farger

 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...