Gå til innhold

Muggsopp i vadebukse


AndersRN

Anbefalte innlegg

Tok frem vadebuksa fra skapet i dag, og så til min store forskrekkelse at det har kommet muggsopp på innsiden av buksa.
Må innrømme at jeg har vært lat hva gjelder tørking etter bruk, og nå får jeg svi for det.
En Simms G3 bukse som ble kjøpt i fjor...

Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne buksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighet, høy temperatur og dårlig ventilasjon er årsaken, og som du sier er det for dårlig tørking som forårsaker muggsopp, noe som kan bli en dyrkjøpt erfaring. Kjøp et godt egnet vaskemiddel, og vask buksa på høyest angitte temperatur med innsiden ut. Tørk buksa skikkelig på vranga først, og desinfiser den etter at den er tørr. Isopropanol kan brukes på goretex (usikker på om etanol e.l. kan brukes på goretex)

Ta så en ny vaskerunde, med påfølgende impregnering, og så får man håpe det har hjulpet, for muggsopp er lite gunstig helse- og hygienemessig.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartsopp vet jeg ingenting om, men et kjapt googlesøk fortalte meg at den kommer i mange utgaver, og ikke nødvendigvis behøver å være farlig.
På innsiden av buksa er det både små svarte prikker samt større orange flekker. Har kommet i løpet av vinteren.
Nå har jeg i hvertfall lært at det lønner seg å ta vare på utstyret sitt :)

Endret av Anders R. Næsset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg definitivt å ta vare på utstyret sitt, og skylling og tilstrekkelig tørking er obligatorisk. Luftig lagring bør også være det. Svartsopp er ofte noe som antyder starten på problemet, men i se selv egentlig ganske ufarlig. De andre flekkene er nok tegn på at fukt ha fått utvikle seg til en skade uten tilstrekkelig utlufting, og er mer skummelt. Om det er noe du kan fjerne med en myk børste først, så gjør det før du prøver vask, desinfisering og impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine Simms LW siden ca 2005. Har tatt vare på dem godt. Alltid vrengt dem etter tur for å la de tørke. De henger på henger når de ikke er i bruk. Når de var litt møkkete ble de dusjet. Har kun vasket de et par ganger. Da ble de impregnert.  Har da etter endt sesong tatt hånd om småhull selv. Har aldrig blitt angrepet av de små svarte.  Har vært så fornøyd med buksa at jeg sendte de inn i år for repp og skifte av sokker, da jeg synes at jeg ble klam på føttene. Nå er føttene nye og over 150 nålhull er fikset. Den kommer nå til å fungere som ekstra bukse og turer med sekk og bæring. Ny G3 blir trolig handlet innen sesongen starter. Den skal også få god behandling, så den varer i +10 år. Litt lettere å få frikort av kjerringa da med tanke på pris og tørking i stua.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering.

Da har buksa vært gjennom maskinvask med vaskemiddel og impregnering egnet for gore-tex, samt tørket i trommel(etter instruksjon fra linken til Jan Ingvar).
Nå er buksa fin og tørr og hengt opp på en mørk og tørr plass. Fremover skal jeg skylle og tørke buksa godt, både utvendig og innvendig før jeg legger den bort :)

Tror buksa er reddet..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke du skal engste deg for mye Anders. Problemet med sopp, uansett art er at den ofte livnærer seg på organiske materialer. 
I buksa de vil de si feks lim. Liminga i buksa neoprensokk/gortex og andre steder der lim forkommer. Her kan det oppstå problemer hvis det er for ille.  
Sorte flekker betyr  ikke nødvendigvis at alt er galt. 
Slik jeg har fortstått det så betyr dette mye for gutta på Simms som reparerer fordi de da ikke finner den vanligste lekasjen som ofte er "pinholes". Disse små pinholsa ser ut små små svarte prikker når man sprøyter på teknisk sprit. Altså umulig for gutta på repsenteret å skille mellom hull og sopp. Vanskelig jobb for dem da å skille hva som er hva :):):)
Heng alltid opp til tørk :):):)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...