Gå til innhold

Råd om tråd


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Nå som ting begynner å ta seg opp med hensyn til stang bygging så er det på tide å skaffe seg et lite utvalg av farger av tråd til surringene til stangemnene.

Har noen få farger av ulike levrandører. Tenkte å kjøpe flere. Har ikke merket spesielt forskjell på kvalitet pga få prosjekter ennå. Kanskje det er noen der ute som har lagt stang bygginga på hylla som har tenkt å kvitte seg med tråd.

Hva bør jeg tenke på, eller hvilke merker vil dere anbefale,  rangere de gjerne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en del forskjellig, og har ikke merket meg noen spesielle forskjeller mellom de ulike merkene, men i nylontråd er det størrelse (tykkelse) A som gjelder og man finner ulike varianter som strekker seg til fargevarianter. Vanlig nylon forandrer farge, og blir noe mer gjennomskinnelig når man har epoxy på den. Du får såkalt nocp nylon, som er satt inn med color preserver og beholder fargen ved påføring av epoxy, da blir den heller ikke gjennomskinnelig, og så har man metallic tråd som f.eks brukes til pyntesurringer (disse er forresten veldig fine som kropp på klekkere i enkelte farger) 

Og så har man silketråd, som er et alternativ som blir mer gjennomsiktig, og kan bli helt klar om man bruker rette nyansen og surrer relativt løst, og fortynner epoxyen godt. I silketråd har jeg prøvd noen forskjellige men foretrekker Pearsall's.

Nylon synes jeg er enklere å surre jevnt enn silke.

Ikke sikkert dette er noe nytt for deg, men jeg tror du egentlig kommer veldig greit ut av det om du velger tråd fra en av de anerkjente merkene som fish hawk, prowrap, rodsmith eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg til fishhawk og har masse gammel gudebrod liggende som jeg fortsatt bruker.  Gudebrod produseres ikke lenger så da står jeg tilbake med fishawk. Har alltid brukt tråd som trenger farvebevarer ( color presever) for å beholde farven. Bruker sjelden CP og da blir tråden gjennomsiktig av epoxyen og går mot en annen farve i visse tilfeller eller blir mye mørkere . Farven det avhenger av farven på stangemnet? Colofast tråd har lett for å bli litt flat i farven. På blå emner har jeg brukt blå tråd og uansett blåfarve blir det bare minimale nyanser når epoxyen har gjort sitt. På grønne eller oliven farvete emner har jeg brukt grønn eller oliven tråd men også sort , men en gultråd kan også benyttes, som epoxyen gjør oliven..  På grå  eller sorte emner kan du bruke  stort sett hvilke farve du vil. Svart er en universal farve som går til det meste. På brune emner har jeg holdt meg til brun tråd. Garnett er også en farve jeg er glad i. Alle de nevnte farvene er uten farvebevarer. Fuji tråden har også fått gode skussmål især den farvebestandige (med CP) Skulle du falle for fristelsen til å bruke vanlig sytråd eller lignende er det veldig viktig at den ikke har spor av silikon.Til Fluestenger er det  størrelse A tråd eller finere som gjelder. Surrer du forskjellige prøve surringer  og har på litt matolje for et bedre inntrykk hvordan farvnyansen blir med epoxy.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle merkene Truls nevner,  og tror ikke det er noe praktisk forskjell mellom de i praktisk bruk. Det at endte opp med fishhawk var vel det var det forhandleren  førte. Silke kan nok være litt anderledes. Har bare brukt det to ganger.Den ene med CP og der sugde den ene surringa fuktighet under  bruk. Nylon tråd er lettere å surre.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...