Gå til innhold

Trenger tips. Skal kjøpe ny 4´er stang.


Kevin Edvardsen

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rolv Seehuus skrev:

Prøv stenger på Camp Villmark i Lillestrøm, 6.-8. April... :)

Lillestrøm er litt langt unna, men prøve av stang er så absolutt det beste før et eventuelt kjøp. (Skal sjekke opp Camp Villmark i Lillestrøm)

Tanken med tråden var å få noen merkenavn så man kunne lese litt om de nevnte på nettet, nå som kløen er mest intens. 

Blir nok litt kasting og testing av diverse når Villmarksmessen i Bardu er. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge fra øverste hylle med dette budsjettet. Jeg ville sett på stenger fra 8,5 til 9 fot klasse 4 som: 

Scott G-series, Winston B3LS, Guideline Fario Classic, Sage Mod. Mulig du klarer å skaffe Scott G2 på tilbud nå. Dette er dyre og gode stenger. Du kan fint få deg en billigere god stang eller evt en brukt toppmodell.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jarle TL skrev:

Du kan velge fra øverste hylle med dette budsjettet. Jeg ville sett på stenger fra 8,5 til 9 fot klasse 4 som: 

Scott G-series, Winston B3LS, Guideline Fario Classic, Sage Mod. Dette er dyre og gode stenger. Du kan fint få deg en billigere god stang eller evt en brukt toppmodell.

Helt klart. Alle du nevner er vurdert. Kanskje spesielt Winston B3LS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv Scott G, Thomas & Thomas Aeros og Hardy Zephrus Ultralite på blokka da jeg begynte samme prosess i fjor høst. Bursdagsgaven til self blir Hardyen. Jeg syns den kjennes magisk ut. Jeg kan nesten forsvare det rasjonelt - den ekstra presisjonen Scott G (eller Helios3) muligens gir er jeg ikke i stand til å utnytte - men det er bare flaks at de koster 2000 mer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig langt mellom de dårlige stengene, om man i det hele tatt kan kalle noen av dagens stenger for dårlige.

Det man kan være uheldig med er å bomme på hva man kjøper, da det er såpass mange stenger til ulike bruksområder, selv innenfor samme klasse at man kan ende opp med noe annet enn forventet. Derfor er det lurt å prøvekaste, gjerne noen stenger side om side og med noen ulike snører, om mulig.

Du har fått en god liste med forslag, og innenfor budsjettet så er jo alt tigjengelig. B3LS er en kjempegod stang, men jeg ville blitt skuffet om jeg fikk den og forventet en medium-fast stang. Min favoritt i klasse 4 er winston b3x (som er vesentlig raskere enn B3LS)og Five rivers sig. V fra DanCraft, men sistnevnte må du bygge selv. B3LS vil jeg ha i enda lettere klasse, til lure-fin-fiske på relativt kort hold.

 

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å anbefale stenger så er jeg megainhabil siden jeg som de fleste vet jobber for Guideline. Men, jeg fikk lyst til å kommentere litt allikevel og det går på om det finnes dårlige materialer og billig vs. dyre stenger.

Det er ingen tvil om at stangproduksjon har tatt mange store sprang de siste 10 årene, ja det skjer ting hele tiden. Hvis jeg skal påstå noe om god eller dårlig stang så må man definere hva det er. Og ikke blande inn begreper som eierglede, merketilhørighet, image, status, etc. Man bør rett og slett se på prestasjon og hva man kan oppnå med stanga i hånden på en god fluekaster.

Hvis et stangmerke har dyktige designere som kan faget så er det nå mulig å bygge rimelige stenger som presterer langt utenpå toppmodellene som fantes for typ 10 år siden. Og det finnes mange stenger på markedet som er nettopp slik. Det kommer av nyere produksjonsmetoder som multimodulus (flere typer grafitt i klingen), karbonscrim (beskyttelsesduk i karbon fremfor glassfiber) og ikke minst, langt mindre resin (lim/bindemiddel) i klingene. Vi skal ikke så langt tilbake før dette ikke var mulig på rimeligere stenger.

Hvordan de går utenpå? Da snakker vi om tilbakeslagshastighet, stabile klinger som ikke står å vingler etter stoppen er satt i kastet. I segmentet som du er inne på med medium/medium fast aksjon så har det skjedd mye synes jeg. Det er mange stenger på markedet som virkelig tåler offensiv kasting uten at de kneler av presset, samtidig som de er dype. Her har stangproduksjonen kommet et langt stykke videre på 2000-tallet.

Det finnes dårlige stenger og materialer, men det er lett å unngå dem. Kjøper du stang fra en velkjent produsent med den aksjonstypen du er ute etter så skal det mye til å mislykkes.
 

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 21.03, Rune Stokkebekk skrev:

Kjøper du stang fra en velkjent produsent med den aksjonstypen du er ute etter så skal det mye til å mislykkes.
 

Sant. Gikk for Winston B III LS 9ft klasse 4 med Saracione Mark IV Trout 3". 

Handlet fra nettbutikk (nfisk.no) - uprøvd. Om dette ikke skulle føles rett i min hånd kan det returneres har jeg forsikret meg om. Men jeg tviler på at det kommer til å skje =) 

Denne komboen blir som bestemors gamle smykkeskrin.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎03‎.‎2018 den 19.57, Kevin Edvardsen skrev:

En billig stang trenger ikke å være noe dårligere enn en ny stang. Finnes det dårlige stangmaterialer i dag..? 

https://www.njff.no/tema/jaktogfiske/Sider/Lite-skiller-rimelige-og-dyre-stenger.aspx

Et annet aspekt som jeg mener du bør legge vekt på (ettersom det er såpass mye bra stenger å velge blant) er garantiordning og hvor lang tid det tar å få en ny stangdel om uhellet skulle være ute. Er et par anerkjente stangmerker solgt i Norge som har helt håpløs service når man først trenger det. Det kan skyldes både selger og produsent - eller i værste fall; begge deler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pål Hedenstad skrev:

Et annet aspekt som jeg mener du bør legge vekt på (ettersom det er såpass mye bra stenger å velge blant) er garantiordning og hvor lang tid det tar å få en ny stangdel om uhellet skulle være ute. Er et par anerkjente stangmerker solgt i Norge som har helt håpløs service når man først trenger det. Det kan skyldes både selger og produsent - eller i værste fall; begge deler ;-)

Har dessverre gjort meg noen erfaring på akkurat dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...