Gå til innhold

Harrop Cdc Dun Variant


Anbefalte innlegg

Harrop Cdc Dun Variant


Dette mønsteret stammer fra Renè Harrop som er en svært dyktig fisker og fluebinder fra USA. Han er bosatt ved en av de mest krevende elvene "over there" hvilket skulle garantere god fiskbarhet. Jeg har brukt mønsteret ved flere anledninger over en lang periode og det fungerer utmerket. Hele poenget med dette mønsteret er hvordan Renè bruker rotenden av vingene til å lage bein. De støtter opp fluen på en utmerket måte og gir gode [...Les mer]

 

  • Lik 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjell S. Rakkenes skrev:

Fin i riktige situasjoner og veldig pent bundet, Rune!

Takk for det Kjell :-)
Et type mønster jeg gjerne bruker til Baetis og Vespertina, type fiske på blankt flatt, rolig vann. Jeg har laget litt andre varianter også som jeg skal teste i år. Det er en ganske enkel flue å få fin med de rette materialene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robban skrev:

Naise Rune :)
Dette var det jeg trengte for å binde litt ørretsnacks igjen. Aldri testet den metoden med bein før så takker og bukker for det :):)
Aner at det fort blir noen rader i boksen av denne varianten i løpet av påsken  :) 

Ikke dum den flua der, den lå her før på gamle hovedsiden. Men det er lenge siden... trur det var en som sneik seg med fra runesfluefiske.com ;D som ble kastet ut når det ble databasebasert. Ønsker man en mer vanlig nohackle så er det jo bare å klippe vekk beina for et enda renere avtrykk/silhuett. Jeg er i full gang med å lage litt vespertinaer her nå!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på en variant av denne, og endte opp med en uten ben, men dubbet tynt rundt vingen og hodet med harelabb. Synes det så lovende ut.

Godt du la ut denne, det ga også meg inspirasjonen jeg trengte til å fylle opp litt i boksene. Litt forskjell på gjeddefluer på 25 cm og krok 4/0 til døgnfluer i str 16... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truls skrev:

Prøvde meg på en variant av denne, og endte opp med en uten ben, men dubbet tynt rundt vingen og hodet med harelabb. Synes det så lovende ut.

Godt du la ut denne, det ga også meg inspirasjonen jeg trengte til å fylle opp litt i boksene. Litt forskjell på gjeddefluer på 25 cm og krok 4/0 til døgnfluer i str 16... 

Var det kål ettersom du ga opp beina? Cdc'n i vingene er veldig viktig, det nytter ikke å hastore fjær i disse fluene. Ma ha forholdsvis små fjær på 2-4cm og med tynne stammer. Ellers så blir det fort trangt om salighetta og knot å binde ned fjær/avslutte med dubb over. Få se bilde av labbedunen a Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ikke så langt til å binde det bakover rett og slett. Litt stor cdc som du nevner, og så var profilen slank og fin, så jeg tenkte litt harelabb som et litt forsiktig avtrykk ville gjort seg og da var det gjort... skal binde opp flere av de, og noen med cdc-ben. Takk for tips forresten, skal testes i løpet av påsken. Litt uvante mengder som trengs på krok 16 etter en vinter med stor sett bare binding av gjeddefluer, lett å avspore er jeg også. :rolleyes:

Skal se om jeg får tatt et godt bilde av harelabben i kveld. Skal legge den ut. 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fort kveld i dag... fikk anledning til å ta et par bilder (ikke veldig gode akkurat, men man får et inntrykk av hvordan det kunne blitt om en dyktigere binder og fotograf hadde gitt seg i sving med denne varianten) fisken tror jeg kommer til å ta den allikevel da, så flua kommer til å gjøre nytta si den.

 

 

mms_img305180373114926424.jpg

mms_img617965640950693850.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...