Gå til innhold

Fluefiske mindre populært..?


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

lekte meg litt med Google Ngram Viewer, og ser ut som Fluefiske er på "vei ned"..?

Og så lurer jeg litt på hva som skjedde rundt 1900 tallet..hmm...noen som vet?

https://books.google.com/ngrams/graph?content=Fly+fishing&year_start=1800&year_end=2008&corpus=15&smoothing=3&share=&direct_url=t1%3B%2CFly fishing%3B%2Cc0

 

 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for deling!

I de dataene er det jo grei support for at fluefiskegenet «hopper over» en generasjon :) (Noe jeg ikke har bedre referanser til enn et sleivspark fra Lars Nilssen i «to i Norge ved to av dem.»)

Selvsamme Nilssen skriver i boka Øretten om regnbueørettens eksplosjonsartede utvikling på østkysten av USA rundt 1900. Ettersom statistikken er fra bøker, kan det være en sammenheng der? Flere bøker om temaet på grunn av økt «ressurstilgang»?

Vel så spennende å se den jevne stigningen fra åttitallet! Hvorfor har det vært så lukrativt å skrive bøker om fluefiske (eller bøker hvor det er naturlig å skrive om fluefiske?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fluefiske var mer pop rundt 1900 vs nå tror jeg du bare kan glemme. På den tiden så hadde ikke vanlige folk råd til å leke sånn som nå.
Største problemet her til lands er tilveksten, om 20-30 år vil det være veldig mye å velge i for de som holder på hvis det ikke kommer til flere fiskere.
Vi trenger en 1997-2000 boom igjen om ikke lenge :-) Noen bør ta opp hansken og gjøre fluefiske kuult for ungdommen igjen.
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google books er et corpus av «all engelskspråklig litteratur.» (selvsagt ikke alt, men veldig mye...) Tallene reflekterer hvor populært (evt lukrativt) det var å _skrive_ om fluefiske, relativt til annen litteratur, over tid. Og det ser ut som det hadde en oppsving - ordene «Fly fishing» - akkurat rundt år 1900. Frekvensen er ikke på samme nivå igjen før i år 2000.

Dette kan være på grunn av indekserings- eller tellemetode, eller så var det faktisk skrevet mere (relativt sett) om fluefiske rundt år 1900 enn resten av de siste 200 årene. Mer analyse trengs for å slå fast hva som er tilfelle, fx fra en alternativ kilde. Dersom det siste er tilfelle, hadde det vært veldig interessangt å vite hva grunnen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt boosten som kom i kjølvannet av «På fisketur med Bård & Lars» på nrk . . . Plutselig var det skikkelig kult å fiske med flue, og rekrutteringen her til lands var veldig merkbar.

Klarer ikke helt å se hva som skulle gi tilsvarende effekt nå, men plutselig dukker det opp et eller annet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Google books er et corpus av «all engelskspråklig litteratur.» (selvsagt ikke alt, men veldig mye...) Tallene reflekterer hvor populært (evt lukrativt) det var å _skrive_ om fluefiske, relativt til annen litteratur, over tid. Og det ser ut som det hadde en oppsving - ordene «Fly fishing» - akkurat rundt år 1900. Frekvensen er ikke på samme nivå igjen før i år 2000.

Dette kan være på grunn av indekserings- eller tellemetode, eller så var det faktisk skrevet mere (relativt sett) om fluefiske rundt år 1900 enn resten av de siste 200 årene. Mer analyse trengs for å slå fast hva som er tilfelle, fx fra en alternativ kilde. Dersom det siste er tilfelle, hadde det vært veldig interessangt å vite hva grunnen var.

Litteratur, utgivelser.... virker ukorrekt det også med tanke på alle utgivelser som kom mellom 85-> diffen der brude vært langt høyre vs. 1940-1950. Dette lukter litt av snevert utvalg. Jeg ville antatt at det hadde vært en jevn kurve oppad helt fra rundt 1970 til 2005ish, at det er på topp rundt tusenårskiftet er nok ganske riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune Stokkebekk said:

Litteratur, utgivelser.... virker ukorrekt det også med tanke på alle utgivelser som kom mellom 85-> diffen der brude vært langt høyre vs. 1940-1950.

There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics. :)

Jeg skal ikke vurdere i hvilken grad utvalget er riktig eller ikke, men jeg kan driste meg til å påpeke hvordan tallene sannsynligvis bør leses; grafen er angitt som prosent pr år. Altså, av alle to-ords kobinasjoner hentet fra utgivelser i 1985, gis andelen «fly fishing.» Spiller liten rolle at det ble publisert færre bøker i 45 enn i 85 - tallene er relative til alle bøkene som ble gitt ut samme år og for et gitt ord-par kan det gjerne være høyere frekvens i 45... :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den dagen jeg kastet min første flue ca 35 år siden så har fluefisket hatt en lineær utvikling frem til et hvis punkt (år)  . Ting tok tid, man lærte fra hverandre, man måtte lære seg ting sjøl også ;) Ja det tok ofte en uke før man traff bestekomopisen for deling av nye ting.
Man lærte av sine egne feil, man fikk vel da en normal tilnæming til å kanskje forbedre seg, og utforske andre, og ikke minst seg selv. Det var vel kanskje en lang prosses for å oppnå resultater. *Det tok mange , mange år å nå kilosgrensa.  Det krevdes litt arbeid kanskje ?
 
Desverre idag så har teknologi(nett, mobil) gjort at læringskurven, og ikke minst gjort at forventningene spiller en meget stor rolle.
Alt er mere tilrettelagt, og ikke minst søkbart. Det er lite nytt på fluebinding, vi snakker flotte mønstre som legger mere vekt på krokmerke, uten at mål og rolle for mønsteret nevnes med en en setning. Er fotoet flott så er det bare et pluss  Det er kort vei til sukksess i en rask teknologisk deleverden , men igjen,  ingen som geleider deg til råd mot motstand og selvtenking. 
Var kanskje ikke så kuult dette allikavel som det var forespeilet i kjappe instafoto som virker så fristende og appelerende til alle som entrer denne hobby'n. 
Når ting ikke klaffet, hvor var innholdsbetegnelsen for dette scenario ? Det finnes ikke lenger noe fiasko er min mening, hverken på tekst eller via HD 15mill K.
Jeg er litt glad fatisk at jeg måtte vente en uke eller en måned på neste episode, eller et år på neste bok eller dvd. 
Da fikk jeg tid til å tilnærme meg dette utifra mine egne forutsetninger på en helt annen måte enn i dag , hvor sukksess ligger et tastetrykk unna. 
Suksess for meg var en gang å søke mestring via læring, idag så er suksess et tastetrykk unna for de som har mulighet. Kombinert med Ordet "tid" så er vi litt lost.  Jeg trur mange faller av idag fordi det ikke finnes tid eller ærlige skildringer lenger om fluefiske. Alt skjer via kjappe media. Slik er dessverre  hverdagen for de aller fleste trur jeg.
Klart man faller ifra når man ikke faller inn i dette mønster av evig lykkerus med gigafisker. 
Var bare noen tanker  :12_slight_smile:

  • Lik 15
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...