Gå til innhold
  • 1

Ønskes; Hjelp til å kaste flue


Roaas

Spørsmål

God dag!

Jeg er som nyfødt å regne når det kommer til å kaste flue. Jeg har sett videoer over en lav sko, øvd litt alene, men klarer ikke helt å finne teken på det. Har en uvane for at det er vanskelig å oppdage egne feil når det kommer til slik utførelse, så trenger egentlig å bli fortalt hva som er rett og galt. Skal nevnes at min synkroni til dette er som en sjøhest på Ritalin, altså fullstendig ute av kontroll.

Det jeg egentlig lurer på, er om det er noen her som er såpass sosiale at dersom de skal på en fisketur, kunne tenke seg å ha med èn ekstra person for å lære bort litt visdom. Selv forstår jeg godt de som ønsker å dra alene, så det er således en Hail Mary. Har søkt opp kurs, men virker som de aller fleste av de var ferdige i April-måned, eller så befinner de seg meget dypt i landet. Jeg skaffet meg utstyr noen uker etterpå, var først da interessen fikk grepet, så det var litt på etterskudd der, altså.

 

SÅ, hvis det er noen som har mulighet så svar enten her eller på PM. Jeg betaler naturligvis for kurering av min dyssynkroni.

Jeg har;

- Fluestang, fluer og det utstyret som trengs for å komme i gang med fiskingen.

Jeg har ikke;

- Kontroll

- Noen fluefiskere i familien eller vennekrets

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 2
På 21.5.2018 den 23.36, Roaas skrev:

Helt sjef, da tar jeg en tur i morgen jeg faktisk. 

Takk for tips!

Hei,

Jeg kjører litt helgekurs for noen få her på bjlangen, hvis du vil være med til helga på lørdag eller søndag (tar dagen på sparket, skal fiske den dagen det blir minst vind..).
Blir en 3timers økt på settefiskanlegget. Send meg evt. en PM på face også. Overhåndskast med dobbelttrekk er agenda, samt feilsøking. Helt gratis :-)
Klør det fælt etter å lære noe annet så er det sikkert muligheter for det også.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Etter å ha vært på kastetreff i dag så har kastingen hjulpet betraktelig. Stor takk til Simen som bidro med gode tips og hjelp til å kurere kasteteknikken. Ser frem til tirsdager fremover!

Hvis du er nybegynner som meg og har klikket deg inn her for tips, så anbefaler jeg på det sterkeste å ta turen til Holmendammen på tirsdager klokken 18:00 om du bor i nærheten av Oslo. Dyktige og veldig imøtekommende mennesker.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lite som slår et kurs, eller veiledning av en kyndig kaster, men prøv å begynne helt enkelt med å dra ut 7-8 meter av fluesnøret pluss fortom. Legg det utrettet på plenen og begynn med stanga foran deg, lag en snørebukt med stopp ca klokken ett, og så frem igjen slik at det lander snorrett på gresset foran deg igjen. Prøv å finn ut hvor lite kraft du kan bruke. 

Fortsett med bare et bakkast og at det lander foran deg på plenen igjen. Begynn rolig, akselerer frem til stopp, og det skal være bom stopp. Prøv det først og øk gjerne litt på lengden snøre. 

Det er en grei start, ofte prøver man for mye på en gang, og da får man ikke til noe som helst.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Truls said:

Lite som slår et kurs, eller veiledning av en kyndig kaster, men prøv å begynne helt enkelt med å dra ut 7-8 meter av fluesnøret pluss fortom. Legg det utrettet på plenen og begynn med stanga foran deg, lag en snørebukt med stopp ca klokken ett, og så frem igjen slik at det lander snorrett på gresset foran deg igjen. Prøv å finn ut hvor lite kraft du kan bruke. 

Fortsett med bare et bakkast og at det lander foran deg på plenen igjen. Begynn rolig, akselerer frem til stopp, og det skal være bom stopp. Prøv det først og øk gjerne litt på lengden snøre. 

Det er en grei start, ofte prøver man for mye på en gang, og da får man ikke til noe som helst.

Hørtes ut som en god idè. Har prøvd overhead kast, men tror bakkastet mitt kødder det til, fordi alt lander i en krøll foran meg med fortom og det hele. Syntes faktisk jeg fikk best resultat med ett speykast, det føltes lettere å skape energi i stanga på den måten enn ved bakkast, samt at lina rullet penere ut. Fikk ikke noe spesielt adekvat lengde med det, kom maks 3 meter ut, men rent estetisk så det bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ville satset på å konsentere meg om å kaste over hodet i første omgang. Konsentrer deg om å ikke bruke håndleddet, akselerasjon (ikke rykk i gang bevegelsen), og en kontant stopp bak klokken ett og ca kl ti forover og la snøret lande på gresset, sånn at du bare tar et bakkast og lar snøret strekke seg fremover igjen. Jeg syntes det i hvert fall var en grei måte å få delt opp kastet, og lære del for del. Da blir det lettere å sette sammen etter hvert. Da lærer man seg litt om hvordan snøret blir påvirket av hvordan man beveger stanga.

Ikke lett å ta en hel trapp i ett skritt, mye lettere om man tar ett trappetrinn av gangen, sånn for å dette et lite bilde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er veldig enig i det du sier der, Truls, del for del er fornuftig. Jeg skal prøve det i første omgang, problemet er det at jeg har intenst lyst til å få det til med en gang, også er man altfor engasjert i å flytte det snøret, også rakner det. 

Takk for fine konkrete tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutes ago, simen corneliussen said:

Lørenskog er jo et lite stykke unna men det er kastetreff på Holmendammen i Oslo hver tirsdag gjennom sesongen, med unntak av juli. Fler der som sikkert kan hjelpe litt.

Jeg er der ofte selv så du kan evt spørre etter meg

Aha! Det er faktisk helt klasse, når sånn ca på døgnet er dette? Og har det begynt enda?

Blir nok å spørre etter deg tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg måtte selv se på min kasteteknikken da jeg leste et sted at når du skal "kaste langt" så gjør det man slik at man slipper ut en del snøre på helt siste bakkast. MEN: på min bakkast så var det ikke trekk nok for å få ut noe som helst linje. Da fant jeg ut at min bakkast posisjon var for langt bak og ned. Første problem løst.

Jeg har også fått en del wind knots / tailing loops som var bestandig problem, spesielt med lengre fortom og når man prøver å kaste etter fisk i spenning :) 
DA fant jeg nylig en video som endret min kasteteknikken totalt og det følles utrolig godt å kaste nå, selv om min kast ikke er ideelt ennå og jeg ønsker å lære mer og få enda flere tips. DEN TING som endret alt var at man ABSOLUT MÅ gå horizontalt med din hånd når du starter et kast - i andre ord man må ikke endre på vinkel til fluestang når du starter et kast. Det er veldig lett å gjøre denne feilen (på starten av kast) når man bruker håndledd. Etter et par sessions ved vann kaster jeg lengre med en #3 stang enn det jeg kastet før med en #5 stang. Prøv å høre på følgende video et par ganger, han sier det ganske klar og tydelig men jeg måtte prøve meg et par ganger før det har slått meg hvor en av feilene i min kasting ligger. Hver gang jeg avslutter og linja bare flyr laaangt gjennom lufta så gjentar jeg hans ord: "YOU WILL NOT THROW A TAILING LOOOOPPP" :-D :-D :-D

 

Rune: har du noen planer å kjøre flere senere? Så det bare nå :( Jeg er definitivt interessert å få flere innspill på kasteteknikken. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...