Gå til innhold

Bellyboat - hvordan holde orden på snøret?


Truls

Anbefalte innlegg

Heisann, etter å ha fisket en del gjedde fra bellyboat så har jeg funnet ut at en anretning ala snørekurv ville hjulpet veldig for å slippe snøre som floker seg og skaper unødvendige problemer. 

Er det noen som har ideer eller tips til noe, enten ferdig laget eller et gjør-det-selv opplegg som kanskje kunne fungert i en belly?

En snørekurv går rett å slett ikke pga for høye kanter...

Alle ideer mottas med takk, foren løsning på dette ville forenklet dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei @Truls... samme erfaring fra denne kanten.

Jeg tenker på det hver gang jeg sitter der, men gidder liksom ikke å ta det videre etter at båten er i bilen igjen ::)

Det jeg alltid tenker på er følgende:

1) kjøp 2 stk sitteputer, ca 10-15mm tykkelse (den ene skal brukes til "pinner", den andre til base.) 

2) klipp da til "pinner" av den ene, ca 10cm lange. Hvis feks sitteputen er 15mm tykk, så kappes disse ca 15mm brede, slik at man får "pinner" som måler ca 15x15mm. 

3) avrund hjørnene så godt du greier med saks, slik at de blir litt rundere. La gjerne den nederste delen av pinnen være firkantet, slik at man letter festinga til basen noe

4) lag huller i basen til "pinnene"

5) finn en god måte å forankre disse i basen på... en eller annen type lim som fester materialet godt, og som er fleksibel etter herding.

6) lag et patent for å feste denne nye "sittepute-linematta" til eksisterende linematte som ofte er på bellyen (som man legger ut i fanget). Kanskje man kan bruke en litt brei buksestrikk, som er såpass lang at den ikke bretter sammen snørematta som allerede er på bellyen... Alternativt kan man feks bare feste hele den nye "sittepute-linematta" til eksisterende snørematte med en mer permanent løsning, feks med strips eller annet...

Som sagt, har aldri gittet å gjøre dette, men det er liksom denne løsningen jeg hele tiden kommer tilbake til mens jeg sitter der og venter på at fisken skal gidde å smatte i seg flua mi iiinnocent Kanskje jeg bare skal ta med hele arbeidsbenken ut i bellyen på vannet, så kan jeg sitte der å nynne mens jeg klipper og limer og venter på fisken ;D

--------

Edit: grunnen til at jeg ville velge sitteputer, som er et mykt og ufarlig materiale, er jo selvsagt for å unngå skade på utstyr, samt at det ofte er lettest å feste to materialer av samme type, til hverandre.

Edit2: om dette faktisk vil funke, er jo en helt annen sak;D     Dersom man opplever at "pinnene" blir for myke, så er det jo en mulighet å skyve en spiker inn i dem fra undersiden, slik at man får en fast kjerne i de... Evt noen av disse (bare kappe selve spissen av). Så har man også festet pinnene til basen 

https://www.byggmax.no/platemateriell/gipsplater/våtromsgips/plastskrue-for-våtromsplate-p67682

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dumt forslag dette, og hadde det vært ørreten jeg fisket etter så hadde det ikke vært noen stor sak, men etter gjedda så kaster og trekker jeg inn hele tiden, da blir det litt for ofte kluss i snøret. Må nok prøve å få laget meg noe. 

Om andre har flere forslag, så bare kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Jan Ingvar said:

 6) lag et patent for å feste denne nye "sittepute-linematta" til eksisterende linematte som ofte er på bellyen (som man legger ut i fanget). Kanskje man kan bruke en litt brei buksestrikk, som er såpass lang at den ikke bretter sammen snørematta som allerede er på bellyen... Alternativt kan man feks bare feste hele den nye "sittepute-linematta" til eksisterende snørematte med en mer permanent løsning, feks med strips eller annet...

 

En sånn stripping-anordning kunne vel flyte ved siden av bellyen på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig det! Måtte bare ikke bli sånn at når man rugger båten som verst når man forsøker å nå vaket som ligger 70 meter ute, at hele riggen sklir av linematta ^_^

Eller tenker du på at man liksom skal mate snøre over den ene pontongen og oppå denne riggen som flyter på sia? Tror i tilfelle at du ville ha blitt ganske sliten i armen av det...

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg god trening når det kommer til stripping... EEEH... Inntrekk av fluesnøre får jeg kanskje heller si..? Trekker noen kilometer med fluesnøret i året for å si det sånn.

Problemet er snarere størrelsen på pontongen, den er som en zodiac-jolle og med åre, så jeg må ha den på fanget/vedsiden av 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...