Gå til innhold

Finne større fisk når det vaker på et tjern


bushman

Anbefalte innlegg

Hei,
når det vaker flere steder på et tjern samtidig - hvordan velger dere hvilken område skal dere fiske - hvordan finner dere ut at det er større fisk som vaker? Har dere erfart at større fisk kan vake sammen med andre småtasser eller pleier de å kjøre sitt egen "bane" alene? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er helt umulig å anslå størrelsen på fisken ut fra vaket...

Sålenge man ikke ser fisken (head & tail), så kan like gjerne en tokilos lage samme vakstørrelse som en på 200gr ::) Og man kan ha 200 grammere som hopper 20-30cm opp av vannet og lage et kjempeplask etterpå, så dette er det ingen fasit på dessverre.

I tillegg så flytter fisken mer rundt på seg i stille vann kontra elv, og ikke like territorial der, slik at både stor og mindre fisk gjerne kan befinne seg i samme området av vannet. Og iom at de flytter på seg, så kan tokilosen som stod akkurat der, være 20-30 meter unna i neste øyeblikk.

Skitt fiske uansett ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg god tid, og sitt og studer vannet litt, og få oversikt over hva som skjer. Stor fisk kan lage små vak, og motsatt, men det kan også være mulig å se hvis de vaker på en måte så man ser størrelsen (større fisk flytter mer vann f.eks), og ta gjerne en runde og gå rundt vannet.

Som opprinnelig sjøørretfisker, så er jeg egentlig kronisk i bevegelse når jeg fisker, men setter meg allikevel ned av og til for å få litt oversikt, og å føle roen.

Sette seg ned og nyte sola i flott natur blir ikke helt feil det ;-)

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar. 20-30 meter på kort tid høres nesten utrolig :)Det var spennende å se GPS data for bevegelse av ørret i et stillevann. Finnes det kanskje et bra bok man kan lese om ørretens liv generelt? Har f.e. ørret et gitt teritorium hvor den befinner seg hele året, eller flytter den til andre siden av tjern når temperatur synker / stiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig så er det ingen fasit her. Noen fisk ser ut til å holde seg på et begrenset område, og patruljerer dette, men andre virker å vimse mer rundt.

Et eksempel er et vann som har en liten bukt. Inne i denne så jeg en større fisk som stadig viste seg. Ekstremt krevende å få kastet på. Prøvde å legge en tur innom tur etter tur, og så den stadig men fikk ikke lurt den. De fleste gangene skremte jeh den, og det rare var at dette gjentok seg året etter. Med samme resultat ::)

I år har jeg såvidt vært ved dette vannet, men har ikke sett noe til den. Mulig en markfisker har fått den..?

Skal ikke påstå det er samme fisken det har jeg ikke belegg for å si, men størrelsen stemte og ruta var lik.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset mitt hvis du er ute etter de store: Ta livet helt med ro!

Finner du et nytt og spennende vann så bruk mye tid første sesongen på bare å se og bli kjent med vannet uten å forstyrre vakende fisk med å kaste etter dem med en gang.

Jeg har inntrykk av at de store fiskene har lett for å patruljere relativt faste ruter. 

Samme gjelder hvis du bare har en dag til rådighet, prioriter å få litt oversikt over hva som vaker hvor.

Før eller siden så avslører de størrelsen sin:D

 

PS! Gå for all del ikke ikke å trå for nære vannkanten!!

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart at storfisken ofte går samme vakrute flere ganger på rad. Lønner seg å ta en kaffe og studere hvor den går, for så å legge ut flua 10-20sek før den passerer. Større fisk kan også vake i samme område som mindre fisk uten at en finner noe spesiell rute storfisken går. Litt typisk at småfisken tar flua før den store da... 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...