Gå til innhold

Trøbbel med å finne kroker som matcher bindebeskrivelse


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en uerfaren fluebinder som liker å følge mønstre til punkt og prikke. Det er to kroker som jeg har sett har gått ut av tmc sortiment (jeg finner i hvertfall ikke disse til salgs i norge.  Så mit spørsmål er. Hvilke kroker bruker man når binde beskrivelsene sier tmc 111 og tmc 508. Disse to krokenne går igjen i mange mønstre så hadde virkelig satt pris på innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en nettbutikk som viser krokene med profilen og finn deg en som passer best og er tilgjengelig i Norge. Her, feks https://mistpool.com/en/products/129_29_53/hooks/barbless-hooks.html

Feks TMC 111 kunne stemme med Hends 404BL, og Partridge SLD Fine Dry. Pass på at leverandører ofte har forskjell i størrelsene, dvs #20 krok er ikke samme størrelse for dem alle.

Jeg synes det ikke er alltid så nøye med eksakt modell dersom formen og vekten til kroken er noenlunde samme. Farge og mothake litt mer etter personlige preferanser.

Endret av Bounce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, odd arild brenna skrev:

Hei. Jeg er en uerfaren fluebinder som liker å følge mønstre til punkt og prikke. Det er to kroker som jeg har sett har gått ut av tmc sortiment (jeg finner i hvertfall ikke disse til salgs i norge.  Så mit spørsmål er. Hvilke kroker bruker man når binde beskrivelsene sier tmc 111 og tmc 508. Disse to krokenne går igjen i mange mønstre så hadde virkelig satt pris på innspill her.

Jeg synes det i utgangspunktet er klokt å følge mønstre til punkt og prikke - spesielt om du er en uerfaren fluebinder. Men du kan jo vurdere følgende innspill:

Mange finner inspirasjon fra fluer som legges ut på nettet. De som publiserer fluer jevnlig på nettet har i mange tilfeller avtaler med distributører og krokprodusenter. Du må nok derfor påregne at krokmodellen som oppgis ikke alltid er den optimale.

Skal du sammenlikne kroker, er denne siden nyttig; http://flyhooks.org/ (Håvard Eide som står bak denne siden)

Et annet aspekt med å følge krokanbefalinger til punkt og prikke, er kroksamlingen du etter hvert vil opparbeide deg ;-)

En kortstammet tørrfluekrok som fungerer er Kamasan B160. Den går bare ned til krok 16, men det er en ganske liten 16 krok. Den som noen gang påstår å ha rettet ut en B160 må ha brukt uvanlig tykk fortom under tørrfluefiske - dette er et jern som kroker godt og som du kan stole 100% på. Vil du ha en mindre tørrfluekrok med stort krokgap er TMC 112TR et godt valg.

 

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...