Gå til innhold

Laksefiske 2018


Anbefalte innlegg

For de aller fleste er det nå bare noen få dager igjen til det braker løs!

Hadde vært fint med en tråd for oss her inne som driver fluefiske med noe annet enn #4 og tørrfluer i str 16 :) :) 

Håper vi kan diskutere litt vannstand, temperaturer og forhold generelt. Er det linker til vassdrag som det er verdt å besøk så legg de inn.

Jeg starter året i Eira, en av få elver som faktisk vil ha mye vann under åpninga i år. Forholdene nå er mer eller mindre perfekte! Link til nettside HER

Lagt ved et lite klipp fra juni et par år tilbake

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det fryktelig lenge siden jeg har fiske laks, har vel egentlig kuttet ut laks og har ikke lenger noe sug etter det heller, men her er et par filmer jeg synes var artige å se på.

Håper det er ok at jeg legger de ut her.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg går det litt andre veien, blitt litt mere glad i laks igjen etter litt for mye venting på vak 8)

I år blir det veldig mye fiske etter Anadrom fisk , fått sommerjobb som fiskevakt i ei lita elv nordpå. Så sesongen blir fra 15 juni til ut august for meg i år aaapplaus

Mye snø nordpå i år men smelter vist veldig bra der oppe nå, og kan vel sies å være en normal vår. Da er det fisk på elva rundt st hans.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lars p skrev:

Med meg går det litt andre veien, blitt litt mere glad i laks igjen etter litt for mye venting på vak 8)

I år blir det veldig mye fiske etter Anadrom fisk , fått sommerjobb som fiskevakt i ei lita elv nordpå. Så sesongen blir fra 15 juni til ut august for meg i år aaapplaus

Mye snø nordpå i år men smelter vist veldig bra der oppe nå, og kan vel sies å være en normal vår. Da er det fisk på elva rundt st hans.

Ikke den værste jobben man kan ha det...

Lov å håpe på noen gode rapporter da <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Truls skrev:

Ikke den værste jobben man kan ha det...

Lov å håpe på noen gode rapporter da <<l

Nei , det kan bli helt greit altså :-) . Er heldig med vanlig arbeidsgiver også som lar meg få fri så lange da !

Skal prøve å poste litt, men elendig på dekning på mobilen der oppe. Må ha satelittelefon i jobben og noe sier meg at å surfe med den er litt dyrt..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har endelig fått opp 4g antenne og kan nå ut og ikke minst få inn omverden igjen.

Fisket har vært helt greit men været sykt dårlig. Men ikke noen frykt for stengt elv her med det første ;D

Ellers kan fikk jeg en Nordkyn grand slam her om dagen . Dvs Laks,Sjørøye og Sjøørret samme dag !

Skal prøve å legge inn litt bilder når jeg skjønner åssen jeg gjør det fra telefon. Første forsøk er fra ut fjorden her i midtnattsol 

 

IMG_20180625_212627224_HDR.jpg

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rett og slett lei av laksen og det er så mye annet som er gøy å fiske, så da ble det bortprioritert rett og slett. Skulle jeg fiske laks igjen så måtte det bli i en liten klar elv hvor jeg kunne gå og pusle for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lars p skrev:

Tilbake igjen ? Dere tenker feil, fisk heller laks samme måte som du fisker ørret. Tatt en på tørt og to på nymfe siste døgnet jeg ;D

Tror vel det siktes til hvor heftig en fight med en storlaks kan være, og at man ikke blir den samme igjen etterpå. Det er sterkt vanedannende, og det er vel få som som har kjørt en stor laks som ikke blir hektet og bruker mer og mer tid på å oppleve kicket igjen ;D

For min del så ble jeg rett og slett lei av akkurat den jakten. Men hvem vet, kanskje kommer lysten tilbake en gang. Men nå er den fraværende rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truls said:

Tror vel det siktes til hvor heftig en fight med en storlaks kan være, og at man ikke blir den samme igjen etterpå. Det er sterkt vanedannende, og det er vel få som som har kjørt en stor laks som ikke blir hektet og bruker mer og mer tid på å oppleve kicket igjen ;D

For min del så ble jeg rett og slett lei av akkurat den jakten. Men hvem vet, kanskje kommer lysten tilbake en gang. Men nå er den fraværende rett og slett.

Har tittet litt på insta i det siste, og det som er krise er at i feeden min så popper det opp den ene ville laksen etter den andre. Det virker som "alle" får det. Stod en tur i Lærdalselva i håp om å få på en storlaks, stod å kastet i 3t (riktig nok variabel kvalitet på kastene, men dog), og bare tanken i seg selv på at det plutselig skulle rive av sted, var nok motivasjon i seg selv. At man blir hektet av en sånn opplevelse tviler jeg ikke litt på engang, men er det verdt 12t med kasting for en laks på 10kg? Jeg tror fanken meg det...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten update fra nord. 

Her går sesongen mot slutt men egentlig burde folk fisket nå. Null innsekter som plager deg, lite folk og masse laks. Mye nygått fisk også. deilige kvelder med magiskt lys også. 

Høydepunktene sålangt er det gode tørrfluefisket som har vært i år. Hadde en kompis på besøk og han tok 8 laks på en uke og alle på tørt. Tre over 5 kg . Sjøl perset jeg på tørt med ei strøken frøken på 90 cm og smellfeit , heftig på bibio og #5stang;D

Nå begynner den lite glamorøse delen av jobben, bære søppel og sortere den, tømme utedoer og skrive rapporter. Alt i alt vært en fantastisk sommer og er enda litt igjen. Veit om ett par store hakalakser som kan lures........

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...