Gå til innhold

Rune Stokkebekk om vår- og sommerfiske med flue


Anbefalte innlegg

Fint artikkel, man ble inspirert. Det står "12fots tapert fortom med 4x spiss på til sammen to stanglengder er standard fortommen" - litt uklart hvor langt selve 4x spiss er, er det cca 6fot (2 ganger cca 9 minus 12) eller er det to stanglengder som høres litt for langt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke toskete med en polyleader på 8ft som butt/taper. Legg til en bit med 0,25 (50cm) - 0,20 (30cm) deretter spissen. Man kan evt. kutte første del og gå rett på 0,20/0,18 og spiss. Men det er greit å ha en sånn slitedel, sett gjerne på en tippet ring. Denne type fortom er også super til oppstrøms fiske i elv, du kan slå over sykt lange spisser med slike. Bare å prøve seg litt fram. Slow Int./Int typene er kanon til buzzerfiske når de vaker litt sporadisk eller flytter på seg som lyn.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune. Jeg har sålangt brukt egen laget fortomer, syns det er moro å eksperimentere litt. Skal prøve enda lengre butt neste gang og laagt fortom / spiss. Det som jeg har erfart var at langt spiss = mange vind knuter, men det er nok min teknikk jeg må øve på :)

Når det gjelder selve spissen så er det riktig oppfattet at man holder seg i 4x - 5x område eller er det lurt å gå ned enda mer basert på flue størrelse / forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skjelden tynnere enn 4x til nymfe/streamer i stille vann. Tykkere når det er synkeliner og fare for stor fisk. Det hender jeg bruker 4,5X (0,16) til buzzer og leptonymfer. Men jeg foretrekker 4x til det også. Til vanlig tørrfluefiske i marka så bruker jeg mest 5X, litt 6x med små fluer, blikkstille og klart vann. Og litt 4x med svære fluer og krus på vannet eller kvelden typ Vulgata spinnerfall.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...