Gå til innhold

Catch-and-Release forskning


RolvS

Anbefalte innlegg

Hei,

For å lese om temperatur og sår: søk på google på wound healing, temperature and salmon

Også greit å gjøre et google søk på: saprolegnia og ørret/laks. Dette en sopp som angriper fisk spesielt etter små og store skader i hud. Fisken kan se ganske ille ut etter ett angrep av denne.

tore

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så behandlet man fisk med grønn malakitt, det fiksa soppen ganske bra på "bågene". Det er slutt på å bruke sånt nå er ikke bra stoff for helsa..
Sopp var et problem når vi drev med regnbuer som var kranglete med hverandre. Dette har ikke vi noen problemer med på vanlig ørret.
Jevnlige veterinærkontroller og parsittanalyser holder dette i sjakk, det mest kritiske vi gjør nå er å saltbehandle fisken for å bli kvitt parasitter. Fisken som får sikkelige angrep av saprolegnia går ned. Når jeg var på Island sist så glana vi litt i Galtalækur, der så jeg flere sværinger som hadde rimelig heftige angrep av dette her, skyldes nok uvøren/gjentakende håndtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne parasitten (saprol-soppen) forekommer jo naturlig i vannet da og det er jo bare skjelden at den angriper fisk. Ut i fra det jeg vet så er den angrepslysten på dødt materiale, døde rognkorn blir hvite og får denne soppen hvis de ikke blir plukket ut tidsnok, blir de liggende så spres det også over til friske rognkorn som dør.. Kan love at det er en tid på året det er moro å sitte med pipetten å ta ut dauingene, si som Rune Rudberg "1001-1002".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Overlever fisken ett soppangrep? I hvilken grad? Er det sopp -> game over, eller er det mer nyansert?

Det er mer nyansert, men det kommer litt an på hvor hardt den er rammet. I forbindelse med gyting så har fisken (enkelte fisker) fått hard medfart og blitt infisert med sopp, men en god del av disse overlever. Graden av angrep vil avgjøre, sammen med hvor svekket fisken har blitt i løpet av gytingen, for å ta gyteprosessen som et eksempel.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett fisk i laksetrappen i Målselv med sopp og skade/sår i området rundt sporden. Så ille ut og ble av lokale raskt definert som oppdrettslaks med alle de gloser som brukes for å beskrive slikt. Jeg var mer usikker og så en laks med sår/skade som følge av ett eller annet med en kraftig sekundær infeksjon. Huden hang og slang rundt såret og det så ille ut. I trappa står jo fisken ganske tett til tider og man kan jo tenke seg at en ev smitte kan spre seg. Kanskje ikke til frisk fisk men andre fisk med hudskader kan være utsatt.

Tore

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...