Gå til innhold

Hva bruker du til oppbevaring av utstyr mens du fluefisker?


Roaas

Chest/Hip pack vs vest  

55 stemmer

  1. 1. Hva bruker du?

    • Chest pack
      5
    • Hip pack
      21
    • Vest
      12
    • Vadejakke
      2
    • Ryggsekk
      6
    • Kommer an på forholdene
      4
    • Ingenting/lommer på vadebuksa
      5


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg tittet litt på forumet og generelt på nettet, og det eneste jeg fant som sist var notert på norske nettsider ang dette var i 2008, altså 10 år siden, på dette forumet. Tenkte det var innafor å spørre på nytt ettersom det finnes veldig mye forskjellige varianter der ute, og at ting trolig har utviklet seg noe siden -08. 

Som ny i utstyrsjungelen og selverklært gadgetfreak, har jeg lurt på hva som lønner seg, både rent praktisk og ikke minst lommebok. Hittil har følgende utsagn vært gjeldende; Prisen spiller ingen rolle, men det skal være billigst og best mulig. 

Legg gjerne igjen en stemme, det er anonymt, og fortell gjerne hvorfor du bruker akkurat det du bruker, helst på tvers av merker. 

Personlig har kjøpt en billig vest inntil videre, fordi den kostet 300kr på salg, og hadde helt ok med lommer, men jeg kjenner at lysten på å bytte til noe mer praktisk og/eller komfortabelt er tilstede da den jeg har nå føles uoversiktelig. Da føles det også naturlig å henvende seg til de med kompetanse og erfaring. 

Del og diskuter :) 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt forskjellig. Bruker alltid oppblåsbar flytevest når jeg vader eller i pontongen, sling pack og dessverre ikke nok i Norge men når jeg fisker i varmere strøk, ferdig riggede stenger lagret i http://www.danblanton.com/fly-fishing-products/rigged-and-ready-rod-bag.php og vest istedet for T-skjorte og nok vann.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Eirik Rusten said:

Bruker vest. I tillegg har jeg ofte dagstursekk for ekstra fluebokser om nødvendig.

Har hatt rumpetaske men aldri mer.

Hva er grunnen til at du aldri skal ha rumpetaske igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok vann ja... noterer meg dette ;) gikk på en smell der forrige helg for å si det sånn...

Av oppbevaring bruker jeg alltid en god ryggsekk. Greit å ha den plassen til det man skal ha med seg, men jeg skulle gjerne hatt en bedre løsning for å holde styr på flueboksene i sekken, ville gjerne klare å holde de samlet og at det er lett å se hvilken boks man skal plukke ut.

Forbedringer til neste tur : ekstra halvannenliter med vann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I drittvær så har jeg vadejakke, i fint vær bruker jeg lanyard.

lanyardloaded1_2000x.jpg?v=1465126574

 

Har alltid en sekk i tillegg, som varierer fra 15 til 65 liter i forhold til åssen tur jeg er på. Men kaffekopp, sitteunderlag og toalettpapir er alltid med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Roaas skrev:

Hva er grunnen til at du aldri skal ha rumpetaske igjen?

Den var bare rett og slett i veien, selv om den faktisk hang på ræva :) Synes det var styr med å vri den rundt for å finne ting, og ofte han den på siden, og da viklet lina seg rundt alt mulig.

Har også hatt den saken som lars p over her viser, og selv om den sikkert bare veier noen få gram føles det som 20 kilo rundt halsen. 

Nei, har funnet den perfekte vesten:

toketee.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hip pack. Men det er noe jalla å  med. Sklir ned hele tiden slik at jeg nesten tilter mens jeg går!p-off

Men når man først står der og kaster så er jeg i grunnen veldig komfortabel med hip pack. Liker å ha hele overkroppen fri for utstyr :) Så hip pack må rett og slett tas av og bæres i hånden dersom man skal over lengre strekk...

@Eirik Rusten

Vet du noen som selger denne vesten din fra nettbutikk i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jan Ingvar said:

Jeg bruker Hip pack. Men det er noe jalla å  med. Sklir ned hele tiden slik at jeg nesten tilter mens jeg går!p-off

Men når man først står der og kaster så er jeg i grunnen veldig komfortabel med hip pack. Liker å ha hele overkroppen fri for utstyr :) Så hip pack må rett og slett tas av og bæres i hånden dersom man skal over lengre strekk...

Hittil når jeg skal på tur så har jeg hatt med sekk uansett, med vadere og alt oppi, spesielt nå som det har vært så varmt. Skal også sies at det har vært alt fra 500m til ett par kilometer å gå, og når man som meg hater å bære med henda, så er sekk kanon når man skal noen km. En kompis av meg har hop pack, og han bare monterer den på sekken, da er den ikke i veien. 

30 minutes ago, Rolv Seehuus said:

Kelly Galloup foretrekker rumpetaske over vest. Uansett noen betraktninger om hva som passer hvem i denne videoen:

https://youtu.be/I5BR56gd7XA

Det var en fin video! Etter hva jeg tolker så bør man strengt tatt ha vest, hip pack og ryggsekk. Ikke noen dum ide egentlig, man ender kjapt opp med å ha behov for flere ting. 

Kjøpte meg hip pack i går, så da får vi se på neste tur hvordan følelsen er! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roaas skrev:

Hittil når jeg skal på tur så har jeg hatt med sekk uansett, med vadere og alt oppi, spesielt nå som det har vært så varmt. Skal også sies at det har vært alt fra 500m til ett par kilometer å gå, og når man som meg hater å bære med henda, så er sekk kanon når man skal noen km. En kompis av meg har hop pack, og han bare monterer den på sekken, da er den ikke i veien. 

Jada, jeg har den også i sekken ved lengre avstander... men jeg mener de 100-200metrene fra bilen til vannet... Kan være frustrerende nok i seg selv til å pælme hele hip-packen på sjøen ;D            (Jeg bruker Patagonia sin Stealth Hip Pack...)

Edit: får vel legge til da at jeg fortsatt ikke har giddet å prøve med den tilhørende skulderremmen som følger med - jeg går heller og irriterer meg over den på hver tur :8_laughing:   (sikker kasta denne vekk også... iiinnocent)

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Ingvar skrev:

Vet du noen som selger denne vesten din fra nettbutikk i Norge?

Jeg tror akkurat denne modellen er borte nå. Heter Toketee eller noe, men den versjonen som finnes nå ser mye tettere ut. Det jeg liker med den er at det ikke er en hel jæskla jakke, så det blir ikke varmt på sommern og jeg har noe greit å feste håven i bestandig feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Jan Ingvar said:

Jada, jeg har den også i sekken ved lengre avstander... men jeg mener de 100-200metrene fra bilen til vannet... Kan være frustrerende nok i seg selv til å pælme hele hip-packen på sjøen ;D            (Jeg bruker Patagonia sin Stealth Hip Pack...)

Edit: får vel legge til da at jeg fortsatt ikke har giddet å prøve med den tilhørende skulderremmen som følger med - jeg går heller og irriterer meg over den på hver tur :8_laughing:   (sikker kasta denne vekk også... iiinnocent)

Haha! Det er ett luksusproblem, jeg selv sliter faktisk utrolig lite med at ting sklir ned på meg. Det jeg har gjort, det er å ha opparbeidet ett nøye utvalgt kilo til å ta hånd om akkurat dette problemet, jeg har også spesifikt og strategisk plassert de på hoftepartiet for utrolig fin passform til ting som eksempelvis hip pack. Selv kjøpte jeg samme som deg, fra Patagonia og den satt som ett skudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hip pack. Patagonia Atom Stealth til markafisket (plass til markaboksen, myggboks, streamerboksen pluss utstyr) og Simms G4 pro til elvefiske. Sistnevnte har god plass til mange bokser. Har tatt av skulderremmen på begge to. Bruker Smith Creek håvholder bak dersom jeg ikke har på vadejakke med D-ring/magnet på ryggen. Liker å ha valgfrihet på hva man har på på overkroppen. Noen ganger t-skjorte, andre ganger ullgenser, noen ganger GTX.

I tillegg har jeg alltid en ryggsekk i nærheten med evt ekstra flueboksene, varme klær, mat/drikke, sitteunderlag osv.

Har fra før testet chestpack (denne ble for minimalistisk for meg) og vest (ble for klumpete og varmt, samt trange lommer). Likte vesten til Rusten da! Hadde ikke hatt noe i mot å testa en sånn. Chest pack er genialt dersom man bare behøver å ha med seg to flueboksene ut i elva. Meget behagelig å ha på og ikke i veien.

Endret av Jarle TL
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jarle TL said:

Jeg bruker hip pack. Patagonia Atom Stealth til markafisket (plass til markaboksen, myggboks, streamerboksen pluss utstyr) og Simms G4 pro til elvefiske. Sistnevnte har god plass til mange bokser. Har tatt av skulderremmen på begge to. Bruker Smith Creek håvholder bak dersom jeg ikke har på vadejakke med D-ring/magnet på ryggen. Liker å ha valgfrihet på hva man har på på overkroppen. Noen ganger t-skjorte, andre ganger ullgenser, noen ganger GTX.

I tillegg har jeg alltid en ryggsekk i nærheten med evt ekstra flueboksene, varme klær, mat/drikke, sitteunderlag osv.

Har fra før testet chestpack (denne ble for minimalistisk for meg) og vest (ble for klumpete og varmt, samt trange lommer). Likte vesten til Rusten da! Hadde ikke hatt noe i mot å testa en sånn. Chest pack er genialt dersom man bare behøver å ha med seg to flueboksene ut i elva. Meget behagelig å ha på og ikke i veien.

Som ny hørtes det oppsettet ut som noe som kunne passet meg. Bare lurer, er Atom Stealth en hip pack? Teller ikke det som en chest pack, evt back pack? Den Simms pack'en så grov ut, og hvis den er helt vanntett så er det jo helt suverent. Tittet litt på Dry Creek Z, fant en billig en som var tilnærmet ubrukt på Finn, faktisk.

Også lurer jeg, er det forskjell på chestpack og chest pack? Siden du først sier du ikke likte den, og deretter sier du at det er genialt. Mulig jeg misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hip pack som jeg bruker for kortere turer (marka) har gått ut, men har blitt erstattet av Patagonia Stealth Hip Pack som er 3 liter større. Atom Stealth fra Patagonia var en serie med hip pack, chest pack og ryggsekk i samme tema.

Vil du ha en tilnærmet vanntett pack så er nok ikke Dry Creek et dumt valg! Jeg tror G4 Pro er motstandsdyktig mot vann, men ikke vanntett.

Det er ikke forskjell på chest pack og chestpack :-) Det jeg mener er at en chest pack ofte rommer ganske lite, og derfor egner seg best dersom du behøver lite utstyr og fluebokser med deg. For min del ble bruksområdet for snevert. Men i visse situasjoner der man vet hva fisken sansynligvis kommer til å spise av insekter, så kan dette være et godt alternativ. Jeg synes i allefall at chest packen som jeg hadde (Simms Headwaters) var god å bære.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppklaring, da henger jeg med!

Jeg tror nok hip pack vil passe meg best i de fleste situasjoner med mindre jeg finner en vest i samme gate som Eirik over her har. Dessverre for meg er jeg noget varm av natur, og trenger derfor minst mulig som varmer når jeg er i aktivitet. Vi er alle forskjellig, så at man finner noe som passer alle skjer ikke, men moro å høre hva folk tenker om denne typen utstyr.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlandsfiske - Primært vadejakke, evt supplert med hippack. Hippacken fungerer mest som "mini-ryggsekk". Blir det for varmt med jakke, har jeg forelsket meg i fiskeskjorter. Her har jeg en liten boks med seks rom, to ekstra fortomsspoler og en clipper. Alt annet i hippacken, inkl én standard flueboks.

Sjøørret - Slingpack i tillegg til vadejakke. Hippack funder dårlig sammen med snørekurv.

Brukte mye vest før. Men synes det blir for tungt/varmt.

 

Edit - Sånne lanyards - de ble jeg smårar av. Det slang vegg-i-mellom. Holdt ikke ut det-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...