Gå til innhold

Vingefarge på døgnflueimitasjoner


Knut R. Skåre

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en noe lysere vinge, det vil si jeg prøver å sette på det først, nettopp fordi det blir så mye lettere å se flua, men har også med noen varianter med mer naturtro farge sånn tilfelle det skulle bli nødvendig. Om det spiller noen rolle vet jeg ikke, men det er greit sånn psykologisk sett å ha en naturtro variant i boksen sånn tilfelle... man føler seg i hvert fall bedre rustet, og det er jo ikke helt feil bare det.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger konsekvent mørkere vinge på døgnfluer. Unntaket er for spent spinners. Dette er fordi originalene stort sett har mørkegrå vinger.

På klekkere og duns går det som regel i dark dun. På sulphurea bruker jeg en lys, tan farge. Jeg har blitt mer og mer glad i Cdc til vinge. Synes polygarn og Aero dry wing frynser seg fort.

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gjerne sånn det er framstilt i litteraturen... snells brytningslov osv. Men det er en veldig teoretisk framstilling under ideelle forhold...

Hvordan ser det egentlig ut for fisken? LaFontaine drev vel med litt bildetaking under vann - og han kom vel opp med noen Rimelig speisa mønstre (se fx Rakkenes’ artikkel for et par nummer av FIN siden.)

Jeg har gjort lite eksprimenter i denne gata selv, men det jeg har erfart og lest så langt har skapt en ganske solid ide om at 1) fisken kan se lite av døgnfluevingen og 2) den er viktigere for fiskeren enn for fisken.

Den første er i alle fall mulig å teste med et kamera under vann for de som har dertil egna utstyr... :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturbrune Cdc vinger er førstevalg, har også mørkere grå poly til regnvær. Dette har jeg brukt i over 20år og det har ikke skuffet. Fisken ser def. vingen, hvis den ikke skulle gjøre det så lager jeg fluene fortsatt slik i fortsettningen :-) Litt høyere vinger enn originalen har også vært et bra triks.
Lafontaine var en luring som kom med endel som var humbug som rett og slett er dustefluer som ikke virker.

Jeg blir mer og mer glad i hackleløse fluer, fisker knapt med hackle på ei døgnflue mindre enn str. 14 og da er naturbrun cdc det eneste jeg bruker på no hackles og comparaduns. Det handler ikke bare om fargen på disse fjærene som gjør at jeg bruker dem. Det er også konsistensen, denne fjærtypen er ofte mer spenstig enn de som er mørkere og lysere. Jeg liker mao. cdc som ikke lett blir så "fluffy", den er lettere å vedlikeholde og holder bedre på fasongen. Det skal ikke være "bushy" vinger.

Jeg bruker lysere cdc på klekkere fordi jeg antar at de synes mindre og "brenner ut" mot himmelen. Mao. det fisken ser etter den teorien er da en skarp silhuett av en nymfekropp.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos klekker og lys cdc... Disse her er skumle fanget meget bra sist uke. Her har jeg brukt lt.brown cdc fra engerlie som vinger som er nesten kremfarget.
Bundet på 112TR i 15-17 med leon haler, dark olive kalkun fra hareline, bwo superfine i thorax og rapphøne eller hackle bein. Nå går jeg tom for strøm her og må løpe.. sitter på Gmoen og venter på forsinka fly... F!!!

cdc biot emerger.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Jeg blir mer og mer glad i hackleløse fluer, fisker knapt med hackle på ei døgnflue mindre enn str. 14

Spennende tangent - om fisken ikke ser vingen, hvorfor funker no-hackle så bra (dette er da for meg et argument i retning av at vingen er relevant.) Tror jeg skal fiske litt med no-wing-or-hackle i sommer... en frisert Dyret får gjøre nytta når duns flyter nedover elva... 

Ving eller ikke - dette er vel en av de bra tingene med fluefiske: det er vanskelig å vite nøyaktig hva som er årsak/virkning, og det er mulig å ha en meningsutveksling uten at noen bare slår opp fasiten på Wikipedia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet viktig moment for å beholde vingen Rolf er at flua skal faktisk flyte og fiske riktig. Jeg tror nohackle funker så bra fordi dette er ukompliserte fluer med en ren silhuett av kroppen på flua. En vingeløs dyret er jo superpuppa nærmest. Det er bare å komme seg ut nå, snart tomt for klekkinger av døgniser sør for trondheim.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...