Gå til innhold

hvordan skal flua lande - testing


bushman

Anbefalte innlegg

Hei,
har tatt et par av mine fluer som jeg bundet i det siste og prøvde å droppe de i et glass av vann. Noen landet som jeg mener de skulle - med krok ret ned men mange har landet vinklet til høyre dvs krok var ikke rett under flua når man så fra topp / bunn. Det var et par som landet helt feil - et par palmere som jeg bundet men som kanskje burde ha blitt bundet med mindre hackle.

Det er kanskje et annen sak hvordan de lander når de er satt på et tippet og kastet, men jeg lurte om dere prøver deres fluer også? Kan man avdekke ev. noe grunnleggende  fluebindingsproblemer på denne måte? Jeg f.e. mistenker at den faller litt på den ene side fordi det er den side jeg drar med bindetråd og dermed er fjær / hackle litt bøyet med når jeg binder de inn. Kan det hende?

Endret av bushman
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe jeg synes er ekstremt interessant, bushman!! <<l (og som jeg selv har gått lenge og fundert på...)

Når der gjelder palmer-designet så kan nok mye av dette unngås ved å klippe hackelet bort fra over og undersiden, slik at det gjenstående hackelet ser ut som vinger på et fly når man ser den for- eller bakfra (tror jeg - iallefall pleier jeg selv å gjøre dette for å blottlegge krokspissen mer og sørge for mer sikker kroking). Men dette er det sikkert også andre meninger om...

-----------

I tillegg så er fluer med parachute-design veldig interessant... Hva er det med fluas fysikk/bindemåte/materialer som feks så godt som alltid vil medføre at flua lander slik den skal? Spiller jo ingen rolle om flua er bundet perfekt, dersom den oftest lander på skakke/"velter"...

Hypotese: vil mykere hackle medføre bedre landing? Vil vingehøyde ha noe å si? Osv osv.

Har lenge ønsket å gjennomføre en test av dette i perfekte omgivelser; utendørs helt vindstille, eller feks inne i et basseng, og foreta x antall kast på en gitt lengde, og deretter gå frem å se hvordan flua har landet. Og feks også endre parametre, som lavere/høyere vinge, eller mykere/stivere hackle-fibre i parachute-delen av flua.

Kan ikke noen med masse fritid og tilgang på et basseng foreta litt empirisk forskning på dette problemet? :8_laughing:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester av og til klekkere og spent spinners i et glass med vann før jeg binder opp flere av samme type. Parachute pleier å lande greit, så de tester jeg sjeldent. Vårfluer og mygg friseres på undersiden dersom de er buskete. Jeg mener man bør tilstrebe stort, åpent krokgap, samt lette materialer på oversiden av flua. Da lander den som oftest rett.

Dersom man har palmerhacklet kroppen på ei flue kan det, som nevnt tidligere i tråden, være lurt å klippe hackelet under. Jeg sparer ofte hackelet på oversiden (f.eks på Dyret) selv om dette antagelig ikke har så stor funksjon. Det er jo hackelet i det horisontale planet som betyr noe for flyteevnen. Men jeg innbiller meg at fluas fremtoning blir mer effektiv med piggsveis. Ulempen er mer luftmotstand og propellering.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettop en artikel skrevet av Hans Van Klinken (http://www.rackelhanen.se/eng/10109.htm) hvor han beskriver en del bak flua og nevner at han fortsatt prøvetester hver flue han binder selv om han bindet over tusen av de. Da tenkte jeg det blr jeg kanskje også prøve som helt ny :-D

Når det gjelder real situasjon testing, så kan det kanskje holde med å kaste oppstrøms og la flua flyte sakte forby og se hvordan den landet?

ellers takk for tips ang klipping under kroppen, skal prøves..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...