Gå til innhold

Ny stang - noe spørsmål


Anbefalte innlegg

Da er det på tide til ny stang. Jeg ønsker et #5 stang til lett ørret / sporadisk(?) sjøørret fiske. Jeg ønsker helst litt mykere/dypere aksjon, og såvidt jeg har lest så er Guideline Fario CRS et god kandidat. Et annen mulighet er å bygge sin egen stang, jeg er glad i DYI prosjekter. Jeg ser at f.e. globalfisherman har et omfattende byggeguiden med masse informasjon, men før jeg setter meg inn all informasjon, har jeg noen enkelte spørsmål som kunne hjelpe meg med å bestemme hvilken vei å gå:
- stang nevnt tidligere koster cca 4.500 kroner. Hvis jeg bygger et stang selv, og investerer tilsvarende penger i materiell, får man et stang av kastekvaliteter og kvalitetsmessig generelt tilsvarende den solgt i butikker?
- hvor mange timer (veldig grovt) tar det å bygge et fin stang?
- splitcane vs glassfiber vs ...? Jeg syns splitcane ser utrolig stas ut, og vet om en svensk håndverker som lager bambus stanger. Men hvordan er å kaste med de, har noen prøvd et slik stang?
- jeg har et #3 stang og ekstra fluesnørre i klasse #5 så en femstang er et logisk valg men har noen andre forslag så er jeg helt åpent for det..

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn 7-8 timer på ei stang, hvis du dreier og limer håndtaket fra korkringer. Bloke fly rods har rimlige emner og bra. Har bygd endel på blankes derfra selv. Ut fra det du ønsker deg tenker jeg på Dual helix blankes  fra Taniwha rodwoks. Var veldig i tvil selv om jeg skulle velge femmer eller sekser fra ham og endte på sekser. Dessverre har jeg ikke rukket og bygge den enda men emnet ser bra ut. Prismessig fra 1200 til 2000kr litt avhengig hva du velger av komponenter osv.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en stang er absolutt gjørbart for de aller fleste, og det estetiske resultatet kan bli bra selv på første forsøk, men da er det lurt å legge litt tid og forberedelser i det. Tren litt på trådsurringer, og å legge på epoxy før du går løs på stenga. Området der håndtaket kommer er fint å prøve på. Vil anbefale deg å prøve, også på å lime og dreie korkhåndtak, det gjør det hele litt ekstra. Kvalitetsmessig vil du få en stang fullt på høyde med de du kjøper, og bygger du noen flere så blir fort finishen bedre enn på ferdige stenger. De er ingen målestokk sånn sett.

Og det personlige ved å bruke en selvbygget stang øker gleden av fluefisket for min del.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg finner ikke Dual helix fra Taniwha rodwoks, den jeg fant heter s-helix. Men, jeg ser jeg har skrevet litt feil, jeg mente et mykere stang som Fario Classic (eller enda bedre den gamle original Fario stang) i #5. På sider til Bloke fant jeg ingen blanks og jeg finner ingen overordnet beskrivelse av hvilken Taniwha stang har hvilken aksjon så om dere vet om et slik blanks blir jeg glad for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 23.04, bushman skrev:

Tusen takk for tips. Jeg finner ikke Dual helix fra Taniwha rodwoks, den jeg fant heter s-helix. Men, jeg ser jeg har skrevet litt feil, jeg mente et mykere stang som Fario Classic (eller enda bedre den gamle original Fario stang) i #5. På sider til Bloke fant jeg ingen blanks og jeg finner ingen overordnet beskrivelse av hvilken Taniwha stang har hvilken aksjon så om dere vet om et slik blanks blir jeg glad for tips.

Litt mix  up av meg med navn:https://www.etsy.com/uk/listing/537424107/taniwha-premium-nano-helix-fly-rod?ref=shop_home_feat_4

Ellers er den dyre av glassklingene hans meget bra og Bloke sine emner er også i en klasse for seg selv. Men som sagt jeg har ingen kjennskap til guideline stengene, bortsett at jeg vet de har mye bra , det har også der nevnte merkene. Valget kval.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da hadde jeg tid sjekke litt mer og tenke litt på hva jeg konkret ønsker.

Det blir en #4 stang i 9fot lengden som jeg kan kaste 10g linje med. Helst et mykere stang - jeg har Fario CRS og ønsker et betydelig mykere stang med halv aksjon. Et eksempel er som nevnt opprinelig Fario eller den ny Fario Classic stang.

Tanihwa ser ut til å bli et fast actionn stang, mens Bloke også lager 9’ 4wt 4-piece "Middle to tip" stang. Har noen har et slik stang? Ev. andre anebfallinger?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Bloke kan tilby hele bygnings set, ringene osv. Er det lurt / henndiktsmessig å bestille alt fra ham? Jeg liker for eksempel Blue Halo snellefester og maxima ringene ser også fint ut men da risikerer man at ikke alt passer helt dom det skal? Eller er det lett å måle helt presis og sjansen for å få et del som ikke passer er minimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bestilling koster mindre i frakt enn fem. Ellers er det enkelt å få ting til å passe. Snellefesten må være stor nok å ta in stangemnen (buttdel), sjekk diameter på begge. Ringene kommer i standard størrelser, bloke gir ut sikkert hvilke størrelser som skal brukes, og hvor mange. Plassering er uproblematisk, noen millimeter hit eller dit endrer ikke ting vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 359473 Mike Bell i Bloke på +44 7764359473. Han har mang ting å lager som ikke vises online som bra korkgrep, nysølv snellefeste osv Så du kan få det akkurat som du vil ha det. Jeg har gjort en reklamasjon hos ham engang og fikk tilsendt nye deler uten betale noe.5Bra service der i gårdenH94

HAAAAAAHhhh7. Han har mange ting på lager 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten kan det være en ekstra trygghet å få alt fra samme sted, da er man sikker på at det passer. Men så er det ofte man ikke finner akkurat det man vil ha på samme sted, eller man vil ha et bestemt snellefeste, en bestemt type ringer osv og da må man bestille separat. Da kommer regnestykket inn i bildet, om man vil slippe unna med en gunstig pris, eller om man vil ha nettopp de komponentene man har sett seg ut. Selv så ender jeg som regel på sistnevnte variant...

Det tar ikke så lange stunden før man har litt rutinen som skal til og ser hva som passer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...