Gå til innhold

Tid for ny gassbrenner - men hvilken skal jeg velge?


Roaas

Anbefalte innlegg

Morn. 

Det er på tide med ny gassbrenner. Jeg har hittil hatt en Optimus Crux lite, og har forøvrig vært fornøyd med den, prosentvis vil jeg si kanskje 80%. Den har vært veldig enkel å ha med, tenner lett, har en sinnssyk intens flamme og varmer fort, flammen er også relativt stabil, men opplever av og til at den er variabel.Det skal sies at jeg synes den varmer litt for sentralt i pannen og ikke sprer nok. Den er også noe ustabil når du skal steke mat på den og må røre i maten eller endre pølla sin liggestilling i panna. Kom over som jeg var 20% fornøyd, det var å dra den. Den den får jobben gjort og jeg har vært ganske fornøyd. 

Jeg har sett på flere muligheter med tilhørende slange med muligheten for å snu gassflasken på hodet for å få både mer stabil flamme, større boost og få brukt opp gassen helt. Jeg ønsker også en bredere flamme med mer stabilitet. Prissjiktet ligger på 600-1400kr, det er typ det jeg kan forsvare for madammen. Blir det dyrere må jeg juge på en rabatt, og det går egentlig greit det også når jeg tenker meg om. 

De jeg har sett på hittil er;

- Optimus Vega

- MSR Windpro II

- MSR Whisperlite multibrenner

Det er mange gode kandidater der ute, men jeg har ikke SÅ mye erfaring med brennere, så det hadde vært gøy å høre hva dere har på hjertet og hva dere bruker. Det må ikke være multifuel forresten. Erfaringer, tips, innspill, råd og alt det der mottas med stor takk. 

Diskuter og del! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefornøyd med min Optimus Nova - tror den durer og går på femtende året eller noe slikt. Varmer jevnt nok til å steike bannocks, det holder for meg... Jeg foretrekker dog propan på typ dagsturer hvor jeg toppen skal koke kaffe og rett i koppen eller nudler til kiddsa.

Jeg tror det dog er litt som med fluestenger: kjøper du fra kjente merker med bra trackrekord (MSR, Optimus,...) skal det litt til å trå feil. 

/r

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd endel forskjellig opp igjennom årene. Min soleklare favoritt er MSR Whisperlite!! God effekt med det meste av drivstoff selv om jeg bare bruker renset bensin og gass. At den bare bråker en brøkdel av andre multibrennere er heller ingen bakdel!

XXL selger denne for ca 1300 har jeg registrert.

Kan trygt anbefales!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...