Gå til innhold

Fiskeferie


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en uke ferie med fluestang, og den opprinnelige planen var å prøve å få storsei på flue. Vind og hvor seien oppholdt seg disse dagene forhindret dette. Måtte ut på frittliggende grunner et stykke ut på havet, noe vinden ikke tillot, det vil si jeg kunne kanskje kommet ut et par dager, men det ville vært med hjertet i halsen. Noen meter høye dønninger i kombinasjon med skummende småbølger gjorde at jeg dro ut til de ytterste skjær og små øyene. Seien ble dessuten tatt på 50-60 m dyp så det ville latt seg vanskelig gjøre med flueutstyr, selv med et T20 hurtigsynkende klumpoppsett fra rio i kombinasjon med mono skyteline så blir det i dypeste laget. Riktignok så lot oppsettet meg fiske 'normalt' og effektivt ned til 10-15 m. Dypere ville medført kast mot retningen båten driver, og trekke med begge hender når snøret sto rett ned. Det er nok riktig taktikk etter seien som gjerne vil ha fart på sakene.

Første dagen fisket jeg drivende med måten 30 m fra skjær og kastet inn mot land. De første par timene var resultatløse, og når man er helt ukjent på et sted og ikke vet hva slags fisk man kan forvente å finne så blir man raskt tvilende til hva man driver med og usikkerhet og oppgitthet kommer sigende. Jeg la kast etter kast mot land, og fra mellom to skjer så ser jeg plutselig en skygge komme pilende mot flua og snu. LYR!! Og den var i tillegg stor.... entusiasmen stiger enormt, og forventningene og håpet er på topp, men den viser seg ikke igjen, og tvilen kommer snikende igjen før det plutselig hugger til nede i dypet. Jeg kvekker til og får på et vis kroket den. Ikke den store jeg så, men et par harde tak hvor lyren forsøker en flukt mor bunnen før jeg får løftet den opp i vannet og da gir den seg raskt og jeg kan lande og gjenutsette en lyr på et par kilo.

Flere kilo letter fra ryggen, og jeg tar fatt på strekket på nytt. Og i det jeg legger et kast inn mellom to kanter som møtes så smeller det i andre enden etter et par trekk, og denne setter enorm fart rett mot bunnen med en helt annen styrke enn den forrige. Her er det bare å presse det man makter, likevel er det ikke snakk om å klare å holde igjen fisken. Tre fire ganger setter den nedover for fulle mugger før den må gi tapt. Kampen og kreftene tilsier langt større fisk enn de 4,5 kiloene den veier, men det er noe ved disse kreftene til lyren. Ekstremt sterk og rask i korte sekvenser. Og den nøler ikke med å gå rett i bunn hvor den kjører seg fast og er tapt. Og dette skjer med flere de kommende dagene, som tilbringes i samme området.

Jeg lærer meg et mønster i hvor de liker seg, og når de er mest aktive. Området er fullt av skjær og øyer, og kantene, særlig der hvor to kanter møtes, gjerne som to vegger, mellom frittliggende skjær, i kanten mot kupperte områder som stikker opp fra dypet og i området mellom to øyer hvor tidevannet presses gjennom over et litt grunnere parti fant jeg spesielt mye fisk, og også større fisk. Utstyret jeg brukte var grovt, stang i klasse 10, snøret var 8,5 meter med klump laget av T20 fra rio, som vel er den raskest synkende klumpen å finne (?) Fortom var en meter 0,70 og 80cm med 0,45. Brukte mest gjeddefluer fra 12-18cm og særlig flashfluene funket meget bra, noe også en stor tobisimitasjon gjorde. Krokstørrelsene var 2/0 og 4/0. Inntrekket som funket best var tre trekk, pause, to trekk pause, osv og som oftest tok den i pausen. Noen ganger knallhardt, og da var det bare om å gjøre å holde igjen selv om de ikke var til å stoppe selv med klasse ti. Og tro meg, jeg prøvde ;D det gikk så det knaket i korken, men snøre tok den okke som...

Siste dagen brakte med seg litt mindre vind, og gråvær og det skulle vise seg å bli dagen hvor lyrfisket skulle ta helt av! Jeg våget meg ut i et område helt i kanten mot havgapet hvor dønningene rullet tungt inn over tangkledde skjær og tidevannet lagde tydelige strømninger mellom øyene. Området, forholdene og alt ga så innmari troa og det skulle ikke bare innfri, men langt overgå de forventningene som hadde bygget seg opp. Det ble en dag fyllt med knallharde takes, og brutale fighter hvor det knaket i kork. Gang på gang på gang...

Denne dagen skulle jeg ende opp med 15-20 lyr mellom fire og litt over seks kilo, i tillegg til flere som glapp og andre som kjørte seg fast, uansett hvor hardt jeg prøvde å unngå det. Så til tross for at jeg mislyktes med seien, så ble det en uforglemmelig tur etter lyr, og en og annen torsk. Dette frister til gjentagelse, og da håper jeg seien sitter! Hvis ikke så vet jeg nå hvor kampklar lyr venter!

 

 

 

DSC_1752.JPG

DSC_1700.JPG

DSC_1680.JPG

DSC_1697.JPG

Messaging1531205229060.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale å prøve, det var riktig så gøy, selv om det ikke ble noen sei i denne omgang. Fullt mulig å kombinere med familietur. Nå var vi i et område hvor det er mye flotte turmuligheter, og rundt bryggene var det mye småfisk og krabber som ungene kunne ha mye gøy med å fange. 

Jeg kommer nok til å dra oppover igjen, og da tror jeg at et par ørretstenger får bli med, for det er tungt og kaste med klasse ti hver dag, og å kjøre bra med stor fisk. Må bryte opp litt, og som du skjønner så var ikke dette akkurat noen familietur, har var det fullt fokus på fisking. Ungene er såpass store, så det da er det mulig å stikke av en ukes tid.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese :)

Har selv fisket mye lyr på flue de siste årene. Kraften i de fiskene der er bare helt utrolige, full fres! Har opplevd det samme som du, at fisken tar knallhardt og stikker ned på dypet og setter seg fast. Pattegrisen og Jiggy har stort sett vært de fluene jeg trenger. På lyr som jakter og går i stim funker jiggy best, på de som går rundt og egentlig ikke er "på" så har pattegrisen og av og til børstemark vært knall.

Der jeg fisker har jeg stort sett spotteforhold, ofte kan det være lurt å stoppe flua helt opp, lenge. (3-6 sek ish) for å så starte et lite drag for å terge den til å ta.

Lyr kan finnes stort sett over alt der det er litt strøm og gjerne enkel tilgang til litt dyp. De største seiene virker som om de er litt vanskeligere å finne og gjerne på litt større dyp.

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte forholdsvis mye større fluer, som flashfluer på 15-18 cm, og det så ikke ut til å legge noen demper på sakene, selv lyr på kiloen og til og med mindre gikk løs på de uten å nøle. Prøvde ikke noe med mindre fluer da de jeg hadde med (bergnet til større sei egentlig) gjorde jobben så de holdt.

Skulle gjerne hatt et langt bedre lyrfiske her på østlandet... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...