Gå til innhold

Experience vs Fario snørre + tips til snelle


bushman

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med Experience vs Fario snørre i #4?

Tenkte å oppgradere flytelinje til Fario CRS #4 6-delt stang. Jeg har per dags dato en XS Snowbee Delicate presentasjon i #5, som veier 9.4g og ser at Fario snørre i #4 veier 10g mens Experience veier 13g. Sånn sett så er Experience kanskje et logisk valg. Men:

Jeg fisker meste parten i skogsvann med ofte begrenset plass til bakkast, så linja må bli også god å kaste vannkast med. Såvidt jeg leste så egner seg Fario snørre bedre til vannkast enn Experience. Stemmer det? Hva er deres erfaring? NB: jeg er ikke verdens beste fluekaster og jeg ville ikke kalle meg erfaren kaster heller men jeg lærer fort...

 

Jeg også mottar med stor takk tips til et snelle. Jeg tenkte i utgangspunktet Hardy Ultralite FW DD3000 (jeg har også en #3 stang og ønsker å bygge et #5 stang selv) - den er lett så jeg antar den balanserer bra på carbon stanga, har fint design og koster ikke verdens penger, men som sagt, jeg er åpent for forlag :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge. Fario-snøret står tilfeldigvis på en Hardy Ultralite DD3000... :) De passer bra sammen i alle fall ;)

Fario har 10m klump, Experience har 13m. Experience trenger følgelig mer plass og (i mitt tilfelle) bedre timing for å vannkaste hele klumpen. Jeg foretrekker Fario om jeg vannkaster, exp om jeg primært skal overhåndskaste.

/r

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fario i WF #5 på min Hardy Shadow #5 og Ultralite 4000, jeg synes det har fungert greit, men må ærlig innrømme at jeg synes fario virker for «lett» for mitt vedkommende. Jeg synes det tar litt tid å få ordentlig fart på det, sånn sett synes jeg 4Cast var ett bedre snøre. Da tatt høyde for at jeg brukte samme kasteteknikk på begge to. Jeg har bare en teknikk.....

Har også testet Rio Single Hand Spey WF5 på Fario-stangen til en kompis, og det kastet nesten seg selv, så har gått til innkjøp av det. Får se om det var stangen eller snøret da. 

Endret av Roaas
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fario CRS #4 4 delt og en Experience line.

Synes comboen funker knall, som nevnt er klumpen litt lang. Det vil si at det nødvendigvis ikke er snøret du tar med på de aller trangeste plassene. Jeg har likevel, etter ørlitt trening, fått bra sving på vannkastene. Presenterer utrolig lett og fint. Har ikke prøvd Fario snøret nok til å mene for mye om det.

Har en Fario LW 46 snelle i bronze til CRS'en :) Nydelig snelle.

 

Jan 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for svar. Da har jeg vart hos Gero og de hadde Experience, 4-cast og High Water på prøvesnelle. Jeg har prøvd alle tre, 4-cast syns jeg var mest vanskelig å kaste med, High Water var i mellom og Experience følte jeg desidert var den lettest å kaste med. Fario hadde de ikke til å prøve, noe som er synt men jeg var glad jeg kunne kaste med de tre. 

 

Takk for alle tips!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bushman said:

Takk alle for svar. Da har jeg vart hos Gero og de hadde Experience, 4-cast og High Water på prøvesnelle. Jeg har prøvd alle tre, 4-cast syns jeg var mest vanskelig å kaste med, High Water var i mellom og Experience følte jeg desidert var den lettest å kaste med. Fario hadde de ikke til å prøve, noe som er synt men jeg var glad jeg kunne kaste med de tre. 

 

Takk for alle tips!

Har du kjøpt snøre enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Roaas said:

Okei, skulle evt lufte en idè om du ville prøvekaste Fario før du kjøpte.

Det var synt, det var veldig fint om jeg kunne prøve Experience vs Fario, jeg ville ikke kjøpe noe uten å prøve. Jeg få ta et par tur innom marka og om det blir vanskelig å få til vannkast, så kan jeg vurdere å prøve / kjøpe Fario også..

Jeg har ikke nevnt at jeg også fått nytt snelle. Grunn til at jeg så etter nytt snelle var at selve håndtak på Farioen likte ikke snellefeste og den har beveget seg under kast, noe som var ikke behagelig. Opprinnelig snelle veide 170g uten flytelinje. Jeg har sett på både Fario 4-6 snelle (120g) og Hardy 3000 FFDD (96g). Fario var et fint snelle og balanserte bra på stanga, mens Hardy var lettere, jeg likte design bedre, og den var billigere enn Fario. Selve ekstra spool til Hardy var billigere enn den til Fario. Denne versjon av Hardy mangler et ordentlig brems, men i og med at jeg tviler sterk jeg får brukt backing de neste få årene (les: stor fisk :)), så syns jeg det holder massevis med et lett og fin snelle laget av ALU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Hardy 4000 DD, den har i hvertfall vært helt ypperlig for meg. Veldig deilig lyd, har ikke fått bruk for bremsen i noen utpreget grad, men den virker stabil og stram. Det er vel diskutert hvor mye brems man får bruk for på en sånn snelle uansett til det fisket der snakk om, mistenker egentlig at fortom, flueknute eller andre faktorer ryker før snella får kjørt seg veldig, men dette er kun spekulasjoner fra meg. Uansett så virker snellen solid, lett og har digg lyd, ser fin ut, og ikke minst rommer den typen line jeg har helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...