Gå til innhold

Regnbueørret i Sverige - hvor lenge har dem "gått" i vannet?


David A.

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg har sett at det er noen tråder om regnbueørretene i Sverige - men har ikke funnet noe som går spesifikt på det jeg lurer på..

Iallefall, jeg bor ikke langt fra grensen til Sverige og prøvde regnbågen første gang i fjor. Det som jeg stusset på er at i samme vann så virker det som om kvaliteten er veldig varierende på fisken. De to bildene jeg har lagt ved er av to båger (største 3kg, minste 0,5 kg) som er tatt i samme vann. Er det noen som har kunnskap til å vite hvor lenge disse kan ha gått i vannet, siden den største ser ut som en typisk fjøsørret og den minste (ifølge mitt hue) ser igrunn ganske pen ut, finner og kondisjon tatt i betraktning?

Det som også var interessant er at magesekken på den minste var full av innsekter, og den største hadde helt tom magesekk.

Spørsmålet er altså om noen har kunnskap om man kan tyde fra fisken hvor lenge den har gått i vannet? eller om dette er bare et spørsmål og riktig ernæring?

Hvis noen skulle lure - begge fiskene er døde på bildet,og spist.

 

 

liten regnbueørret.jpg

større regnbueørret.jpg

Endret av David A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å vurdere hvor lenge en båge har fått gå i vannet før den evt fanges. Noen oppdrettsanlegg fokuserer på å avle opp pene fisker, mens andre har fokus på fore opp størrelsen på bågene. De sistnevnte får ofte de karakteristiske runde eller ikkeeksisterende finnene. Dette skyldes trange oppvekstvilkår og småspising fra andre fisk.

Etter min erfaring fra dette fisket så er nyutsatte båger ganske lite interessante å fiske på. De biter heller på en rød ulltråd enn en lekker tørrflue. De som har blitt satt ut mindre i størrelsen, men som har fått gå en stund (over et år) i vannet, får en mer naturlig oppførsel. Disse konverterer til å spise naturlige insekter fra vannet de bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så er det nok rimelig smalhans for de fleste store fisker som settes ut. Bortsett i fra vann som har skikkelig tilgang på næring. Når jeg fisket på Høkensås for 10-15 år siden så slang det en og annen fisk som tydelig hadde overvintret. Mørkere i fargen, slankere og flotte finner. Men dette var nok fisk som i utgangspunktet hadde fine finner når den ble satt ut også. Ikke var de så gode å spise som de nysatte heller så de satte vi tilbake. Forer man opp fisk med lav tetthet i kar og videre i jorddammer så er det neimen ikke lett å skille settefisk fra villfisk. Og det forekommer jo mye finneskader på villfisk også som de pådrar seg under gyting og revirhevding. Den minste har nok tusla der ei stønn da siden den har lært seg å spise insekter, men hvor lenge er ikke lett å si. Utsatt fisk lærer seg ganske raskt å spise insekter, ila 2-4 uker så kan de allerede ha lært mye. Spesielt overflateføde. Er det fisk som er forvilllet i vannet der det settes ut fisk så tror jeg den lærer enda raskere. De er ganske flinke til å se hva andre holder på med og kan samarbeide om å jakte på f.eks småfisk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Stort sett så er det nok rimelig smalhans for de fleste store fisker som settes ut. Bortsett i fra vann som har skikkelig tilgang på næring. Når jeg fisket på Høkensås for 10-15 år siden så slang det en og annen fisk som tydelig hadde overvintret. Mørkere i fargen, slankere og flotte finner. Men dette var nok fisk som i utgangspunktet hadde fine finner når den ble satt ut også. Ikke var de så gode å spise som de nysatte heller så de satte vi tilbake. Forer man opp fisk med lav tetthet i kar og videre i jorddammer så er det neimen ikke lett å skille settefisk fra villfisk. Og det forekommer jo mye finneskader på villfisk også som de pådrar seg under gyting og revirhevding. Den minste har nok tusla der ei stønn da siden den har lært seg å spise insekter, men hvor lenge er ikke lett å si. Utsatt fisk lærer seg ganske raskt å spise insekter, ila 2-4 uker så kan de allerede ha lært mye. Spesielt overflateføde. Er det fisk som er forvilllet i vannet der det settes ut fisk så tror jeg den lærer enda raskere. De er ganske flinke til å se hva andre holder på med og kan samarbeide om å jakte på f.eks småfisk.

Hva er din erfaring med forvilling av settefisk med litt størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuen er en takknemlig fisk, hardfør og vokser raskt, jo flere fisk i mæra, mer slitne finner ble det.

Etter utsetting trekker disse til mærene og forings automatene, her er det bare å gape opp, ellers jager de alt som ser ut til å kunne spises.

De som overlever den første tiden tilpasser seg næringstilgangen i vannet og forvilles/ finner regenererer og fisken ser bra ut.

De gyter på  våren, fisken blir slunken og farget, men på høsten er de på sitt beste, har også fått stor rømt fisk fra havet, uansett da er de kruttpakker, på kroken er de mer over enn under vann, sprek fisk ja.

 

Endret av Asbjørn
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 14.05, Truls skrev:

Hva er din erfaring med forvilling av settefisk med litt størrelse?

Spørs hva du mener med størrelse.. Fisk som er 2år hos oss er gjerne 25-30cm ila sommeren, disse klarer seg bra. Spesielt ved vårutsett. 3år gammel fisk som er 600gram til 1kg+ varierer veldig. 3åringer funker noen steder men de fleste blir slanke uansett og flesteparten blir nok fisket opp ila kort tid og endel dør nok ila første året i frihet også. Ut i fra mengden stor fisk som blir satt ut så synes jeg det gir veldig liten glede på sikt for alle. For oss som liker å fiske på ørret som oppfører seg som villfisk så er det bare negativt. Å produsere stor, fin ørret er veldig plass- og ressurskrevende. Vi (Bjørkelangen Settefisk) har nesten kuttet det helt ut og selv har vi ikke satt ut 3årig ørret på årevis i våre vann. I alle vann som blir kultivert nå så har det vært drevet slikt arbeid i mange år, så det er vel ikke noen grunn til å sette annet enn 1-årig ørret som har veldig god overlevelsesrate og blir like vill som noen.

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kloke momenter, takk og takk :-) man kan si mye som regnbueørret i Sverige og rammene rundt det fisket, men jeg må innrømme at det er artig å prøve noe "eksotisk" når  man har gått lei harr og ørret på 30 cm og gjedde, av det som finnnes i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...