Gå til innhold

Sneller med spoler - tåler de juling?


devi

Anbefalte innlegg

Tjohei. 

Er det noen her på forumet som har erfaring med sneller som har disse spolene? Innbiller meg at det er mer praktisk å ha flere spoler med forskjellige snører, kontra helt egne sneller for hver gang jeg kjøper ett nytt snøre. 

De snellene jeg har hatt til nå er helt basic sneller av stål/alu, ikke skamdyre greier, men hakket dyrere enn sånne "kinasneller" som er delvis av plast. Første snella mi var en sånn en, har den enda, men hater den like mye hver gang den er i bruk. Det skrangler og harker, plutselig så står du der med flokefaen fra helvete. 

Men, tåler de snellene med flere spoler litt juling? Jeg er veldig brå med utstyret mitt, det er ingen vits for meg å kjøpe ei dyr fin snelle eller stang med vakker lakk, jeg gir faen, utstyret skal fiskes med, og det skal funke. Må tåle att jeg kan legge snella ned på en stein / bakken, litt uvøren behandling, jeg kaster ikke snella til skogs, men det skal tåle litt mer enn de kinasnellene. 

Klasse på snører er 4 og 5, primært tørrflue i elv og vann. Sikler dog på ei SØ stang i noe tyngre klasser, sett for meg att kl 7 er mer enn tungt nok til streamer/reker. Så finnes det ei snelle som dekker alle mine ønsker? 

Noen tips kjære godtfolk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskerlivet er for kort til sneller man er misfornøyd med. Den er et smykke (vi er såpass forfengelige er vi ikke..? ::))

Jeg har brukt hardy sin kassettløsning veldig mye på kysten over flere år og jeg har kjøpt meg lamson liquid til gjeddefisket, og er godt fornøyd med begge to. Riktignok kunne jeg vært mye flinkere til å bytte underveis på tur, men det er min egen sløvhet. Hardyen har plastkassetter, men lamson har ekstraspoler.

Jeg liker løsningene på begge disse, og de er solide og gode sneller med god brems på begge to. Ingen av de bør slenges mot stein, men kassettene til hardy er solide, og spolene på lamsonsnella er som huset støpt noe som påstås å være noe mindre solid enn en dreid. Men jeg kan ærlig talt ikke forestille meg at jeg kommer til å klare å ødelegge den med mindre jeg er veldig uforsiktig. Bruker også utstyret relativt hardt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, devi skrev:

Dette er ei vanlig snelle. Det spesielle er at den leveres med flere ordinære spoler innkludert i prisen.

Antallet spoler har ikke noe å si for kvaliteten.

Skal du ha sneller som tåler "alt", bør du unngå de aller letteste.

Danielsson tåler alt:

http://danielsson-flyreels.se/

Kanskje en F3W 4seven?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, devi skrev:

Spørsmålet var om de snellene med utskiftbar spole er like gode som de med fast spole. 

Nå skal jeg være vanskelig - Alle moderne sneller har utskiftbar spole. Man må da kjøpe ekstraspoler.

Men de som fra produsent leveres med flere kasetter/spoler har jeg ikke erfaring med.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lamson liquid (snelle med reservespoler) så er spolene festet med friksjon, man presser de av og på med et klikk når de settes på plass. Litt uvant løsning de første par gangene man gjør det.

Hvordan dette vil fungere over årenes løp vet jeg ikke enda, men hittil er det helt problemfritt, og ingen tegn til å bli mindre tight. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den amatøren jeg er: hva er forskjellen på kasetter og løse spoler? 

Ett element jeg tror/innbiller meg at er viktig er att man kan kjøpe flere løse spoler / kasetter etter som sykdommen brer seg over meg med tiden. 

@Trulser det lettvint og bytte de spolene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassetter er laget plastmateriale og og koster ingesting i forhold til en dreid reserve spole av aluminium. Fordelen med kassett foruten prisen er at den tåler mer "juling" når den ligger i fiskeveska. Bakdelen er oftest at du får på mindre backing. Bremsen? Det avhenger helt av snella, kassett eller ikke.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig lett å skifte spoler. Liquid bare presses fra hverandre og klemmes på plass, hardy sin løsning er å skru løs en skrue (uten verktøy) så er spolen løs, og man vipper på en liten hendel, så er kassetten løs. Ligger et par greie videoer på youtube som viser det hele enkelt og greit, og lettere enn å prøve å forklare via et tastatur.

Søk på lamson liquid og hardy cls. Det er disse jeg har erfaring med i hvert fall og vet fungerer. Finnes sikkert andre løsninger også, men det er ikke så greit å si noe om uten å ha prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en liquid som er solgt, men har spart på min liquid 1.5 som ble kjøpt som et sett med to ekstra spoler og en grei bag. Denne bruker jeg på back-up 4rn min, og i praksis så har jeg ingenting negativt å si om lamson sitt spolesystem. Hardy sin kassettsnelle virker kanskje litt mer lekker - selv om dette er subjektivt.

En kasettsnelle som kunne ha overlevd tredje verdenskrig, er cartridge sin dragonfly som var å få kjøpt rundt år 2000. Umoderne, tung og ikke storspolet, men den ble mistet mange ganger på stein uten at det gikk utover funksjonalitet.

Det eneste man kan reflektere over er om man trenger så mange spoler? jeg forstår meg på dem som virker mye i elv og vil bruke samme snelle/ stang kombo og variere med ulike snører, men for min del som fisker med i stillevann så går det mer enn greit med en snelle pr stang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretstengene mine har en snelle pr stang så der føler jeg ikke behovet for kassett/flere spoler, men når man fisker på kysten, eller gjedde i ferskvann for eksempel så er det greit å variere mellom fast eller slow intermediate, synk 3 og flyt (ikke på kysten) og da har vel disse snellene mer sin misjon (min mening) da man kan skifte snøret etter området man fisker over, eller måten man fisker på. Men det er klart, dette er subjektive vurderinger.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truls skrev:

Ørretstengene mine har en snelle pr stang så der føler jeg ikke behovet for kassett/flere spoler, men når man fisker på kysten, eller gjedde i ferskvann for eksempel så er det greit å variere mellom fast eller slow intermediate, synk 3 og flyt (ikke på kysten) og da har vel disse snellene mer sin misjon (min mening) da man kan skifte snøret etter området man fisker over, eller måten man fisker på. Men det er klart, dette er subjektive vurderinger.

Ser den, tanken er at siden jeg uansett skal bytte ut den helvetes kinasnella til 4er stanga så hadde det vært gøy å hatt ei snelle som gikk til begge stengene (#4 og #5). Så er tanken att det er like greit / rimeligere og bare kjøpe med spoler som rekker til de linene jeg har, og en evt SØ stang jeg vurderer å kjøpe ila året. Man sparer også kanskje noe vekt I sekken med å ha ett spole/kasset system kontra flere sneller? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rimelig stor forskjell på fire, fem og seks - nesten så stor at jeg vil ha «den» snella til «den» klassen. Jeg har to spoler til min Danielsson 4seven (som jeg mener ikke under noen omstendigheter egner seg på en firer-stang), men det er fortrinnsvis for å ha litt forskjellige snører for femmerstanga avhengig av hva slags fiske j skal gjøre; elv, stille, nymfing.

Når jeg har forskjellige snøreklasser på forskjellige spoler til samme snelle, oppstår en slags interessekonflikt fordi jeg ikke kan rigge femmeren og sekseren samtidig. (Selvsagt et luksusproblem, ettersom det gir ideer til å kjøpe flere sneller... ;)

(Når forsøk på å hjelpe bare gjør tinga vanskeligere - #denfølelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...