Gå til innhold

Løst snellefeste


Anbefalte innlegg

Det er litt ulike størrelser på snellefester, og det partiet som skal inn i korken kan være ulikt. Men måler man med et skyvelær på den delen av metallet som forsvinner inn i korken så kan man jo bare kjøpe et som passer. Det målet er oppgitt på de fleste (alle?) Snellefester. Vanligvis i tommer.

Litt værre å lime på et snellefeste når det er festet som har løsnet fra trennlegget slik som det har for din del. 

Er den kappen helt bakerst på snellefestet mulig å løsne er det lettere. Stikk en skrutrekker inn og bank forsiktig for å se om det løsner. Om det gjør, så ha lim i korken, og skyv det på plass. Så limer du i enden og setter på dekkappen til slutt.

Har du bare lim på og skyver det inn, så blir treinnlegget tilgriset med lim. Prøv heller å ha lim i korken og prøv å legg lim på innsiden av snellefestet, men kun på innsiden av den delen som har gjenger. Litt knotete vil jeg tro.

Hva er herdetiden på limet? Greit å ha litt tid på seg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappen sitter klubb fast. Ser ikke ut som festet har vært limt fast i innlegget. Kun rester av lim inne under enden av korken og i enden av festet under gjengene. Vil det være tilstrekkelig å ha litt lim på disse stedene? Lang herdetid på limet. 90 minutter herdetid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil nok holde greit det. Kan være greit å pusse med litt sandpapir på treverket som havner under gjengepartiet, da får du litt bedre feste. 

90 min er mer enn god nok tid, prøv å få på jevnt med lim, og det er fort gjort å få på for mye. Forbered deg med å finne frem godt med q-tips, tørkepapir og litt sprit for å vaske bort rester (se bak på limet/epoxyen hva som anbefales å fjerne limrester med)

Sjekk før du begynner om det er åpent der hvor fronten av snellefoten kommer, ikke selve hullet til snella, men foran på snellefestet (delen som skal inn i korkhåndtaket)   Får du lim inn der er det knot å få fjernet det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd følgende: (bare for å presisere så jeg ikke lager noen misforståelser)

Ha på lim i hullet i korken, og kanskje litt på treinnlegget helt øverst mot korken. Mål først at metallet dekker før du har på lim.

Bak på snellefestet så har du limet på metalldelen, kun på innsiden av gjengepartiet, og ikke på treverket. 

Da bør du få sikret det nok, uten for mye limsøl.

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...