Gå til innhold

Rio One Hand Spey vs Guideline Fario


bushman

Anbefalte innlegg

Ser det kjøres en del tilbud ut på net om dagen og tenkte å kjøpe et snøre med kortere klump som jeg kan ta med på tur til tjern med trange forhold, ingen mulighet for baksleng dvs der jeg skal bruke spey ofte. Har noen prøvd Rio One Hand Spey vs Guideline Fario (ideelt på et Guideline Fario CRS #4 6-delt stang, men viktigst de to snørrer sammen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Single hand Spey i to sesonger nå og er veldig glad i lina. Perfekt i Renaelva:) Jeg synes den er en drøm og speye med, men er fin til medium lange overhåndskast også. Men føler jeg har mer stabilitet og kaster penere og lengre med Rio Trout LT som også har lengre klump, lengre tappering og vel er ørlite lettere i vekt i forhold til lengde. Trout Lt er også et meget godt snøre til vannkast, men krever litt mer av meg som kaster. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Barrio SLX og Fario mye i sommer. Forholdsvis like snører, vannkaster som en drøm, begge. I fjor var det GL Presentation på snella - selv om jeg ikke har et slikt i bruk om dagen. Har et Barrio Smallstream, som jeg ikke har brukt like mye, men det duger. Disse fungerer alle bra for meg både på stillevann og i elva på kort og medium distanse (det betyr opp til ca 20m.) Jeg er helt sikker på at jeg ville vært superhappy med Rio spey også. Har fundert på et SA SBT, men det har liksom ikke blitt no av. Enda. Loop Evotec 85 er også glimrende i nevnte situasjoner - hadde et i årevis og det var absolutt favoritt. Neste sesong kommer jeg helt sikkert til å kjøpe et Loop Opti Flow - det ser rimelig sexy ut på papiret i alle fall, kanskje egentlig for litt lengre enn kort men man lever tross alt bare en gang. (Har jeg glemt noen nå?)

Moralen er: hva som er «best» koker ned til litt teknikk og situasjon, smak og lyst og kanskje bitte litt pengebok.

Det aller viktigste er at det fiskes. :D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at snøre, stang og kaster går mest mulig overens.

Det er veldig mye markedsføringsjippo i snørejungelen (også), så det er ikke nødvendigvis slik at dyrest er best, langt der i fra. 

En drømmesituasjon hadde vært å ha muligheten til å prøvekaste samtlige på den stanga man skal bruke det til, men litt av det artige i denne hobbyen er også å teste litt ulikt utstyr, og det er alltid gøy å få en ny pakke med utstyr i posten, enten det er snører, sneller, stangemner eller hva det skulle være. Utstyr er litt av morroa for mange av oss, men jeg synes også det er verd å påpeke at fluefiske ikke trenger å koste all verden, og at dyrest ikke nødvendigvis betyr best.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn by the way, så synes jeg smallstream ruller litt bedre ut enn SA SBT, og er i ferd med å la smallstream seile opp som førstevalg foran SBT som jeg har brukt mest til klasse 4 de siste par sesongene. Synes også det er mer behagelig på de lengre kastene (smallstream foran SBT) Mulig jeg endrer mening om det neste år igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Truls said:

Viktigste er at snøre, stang og kaster går mest mulig overens.

Det er veldig mye markedsføringsjippo i snørejungelen (også), så det er ikke nødvendigvis slik at dyrest er best, langt der i fra. 

En drømmesituasjon hadde vært å ha muligheten til å prøvekaste samtlige på den stanga man skal bruke det til, men litt av det artige i denne hobbyen er også å teste litt ulikt utstyr, og det er alltid gøy å få en ny pakke med utstyr i posten, enten det er snører, sneller, stangemner eller hva det skulle være. Utstyr er litt av morroa for mange av oss, men jeg synes også det er verd å påpeke at fluefiske ikke trenger å koste all verden, og at dyrest ikke nødvendigvis betyr best.

Det har vart selvfølgelig det beste å prøve ut de produktene og se hvilken som passer best stanga / kaste stylen.

Når det gjelder prising, så koster Fario cca 480 kroner vs. One Hand Spey cca 800 kroner (begge to tilbudspris), Barrio fant jeg ikke i noen av norske butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det som sies om Barrio her. Har brukt mye Barrio de siste årene og er veldig fornøyd.

Slx og smallstream har ganske lik profil i.o.m. at de har begge lang front-tapering, kort belly og kort bak-tapering

Personlig tror jeg smallstream passer best på roligere stenger..Jeg har to 5#ere, begge er dype, men den ene er rolig mens den andre er strammere/raskere. Jeg syns slx'n føltes mer ustabil og for tung på den rolige stanga, mens smallstream er ganske fantastisk. På den raskere stanga synes jeg slx'n er helt rå

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...