Gå til innhold

Taperte fortommer er optimalisert for nymfing


RolvS

Anbefalte innlegg

Det er i alle fall påstanden til  «Gink and gasoline» i deres siste blogpost. Her er en quote: «Without giving you too much to work with, recognize that the evolution of tapered leaders has revolved around nymphing and streamer fishing.»

Crazytalk?

Endret av Rolv Seehuus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur de har sovet i timen når det gjelder utvalget der ute. Det er massevis av fortommer med ulike taperinger, noen er laget for å knyte flua rett på som passer fint til nybegynnere som sliter med å håndtere lengre fortommer. Andre fortommer er laget for å knyte på spiss og evt. skjøtedel selv. At man foretrekker å lage fortommer uten lang spissdel har også noe med å gjøre at bruddstyrken på spissmaterialet i en ferdig tapert fortom er langt svakere enn tilvarende på spole. En annen er at de slår veldig dårlig over sammenliknet med en fortom med skikkelig butt og taper som man knyter selv spiss på. Husker det var noen fortommer før som kaltes spring creek taper, 12-14 fot, lang spiss, kort butt og kort taper.. helt ræva til alt annet enn nedstrøms tørrfluefiske der strømmen trekker ut slakken..

Uansett bra tips til nybegynnere i den saken, sett på lengre spiss så får du flua enda lengre unna fluesnøret og lengre pene flyt.. Barnelærdom her på berget ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en «spennende» uttalelse ja. Pleier like artiklene hos G&G, men nå må jeg kanskje revurdere. 

I min ignoranse har jeg tenkt på taperte fortommer som utelukkende til tørrfluer, og da bytter jeg ut den taperte fortommen og smeller på en kort butt (for indikator) og kanskje tre+ meter 4x fluor når jeg nymfer. Men det er kanskje ikke samme nymfing de snakker om... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...