Gå til innhold

Drill for rett linje på bakkast


bushman

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker tips på drill for å holde rett linje/sti på bakkast. Jeg klarer å holde håndledd / hånd på et rett sti framover, det ser jeg på snøre og loopen, men på bakkast ser jeg at enden av linja går for mye ut til høyre fra kroppen (kaster med høyre hånd) alså bort fra kroppen / hånd og jeg klarer ikke å finne ut på hvordan å rette det uansett hvor mye jeg prøver.

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest en ring (gjerne i metall) fast i håndleddet enten med tau eller borrelås eller noe. Gjennom denne ringen fester du et tau som du knyter stramt f.eks mellom to trær. Da har du en ring rundt hånleddet og tauet er rett på alle måter, så da tvinger du kastearmen til å være rett.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er den mest vanlige kastefeilen, skal vi tro Jason Borger - bakslengen 10-20 grader ut fra planet framslengen ligger i. :) Om du virkelig drar til i siste framsleng vil du oppleve at fortommen krøller seg fint rundt hodet ditt i passe munn og øye-høyde. Det kan jo gi litt ekstra spenning i hverdagen om du skulle ønske noen ganger... 

I tillegg til Truls' øvelse, kan du inkludere følgende i 'treningsregimet'.

* Finn deg et speil! Se på deg selv rett forfra mens du holder den nederste delen av stanga og simulerer kastebevegelse. Det ser kanskje litt spesielt ut, men det er mange unoter som blir synlige da.

* Legg et langt tau evt et slikt rullemålebånd du får på Clasern eller Biltema - minst 30m - rett langs bakken. Still deg på midten. Legg ned framslengen langs tauet. Gjør en baksleng, stopp der du pleier, og la fluelina falle ned på tauet. Snu deg 180 grader - nå ligger lina langs tauet igjen - og gjenta. Eksperimenter med forskjellige armbaner for å se om du kan treffe lina hver gang. Dette kan selvsagt gjøres med framsleng også, og med forskjellige vinkler mellom stang og kropp. 

* 'Tegn' på veggen. Hold en sak som simulerer stanga i hånda - en malerpensel eller pinne eller hva det skulle være. Kortere er vanskeligere. Stå inntil veggen, og gjør kastebevegelser. Tilpass slik at tuppen av det du holder skraper lett borti veggen hele veien - om du ikke er borti veggen hele veien, viker hånda fra det rette planet du ønsker kaste i. Jeg har gjort dette noe med en malerpensel. Steve Rajeff bruker visstnok butt-enden av en gammel fluestang.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et rom med hvitt tak. Lag en ca 2-6 meter lang, rett stripe med feks blå maskeringstape i taket.

Ta feks ei tresleiv, eller en 20-30cm pinne og tape fast en laserpeker i enden av denne (kr 69,90,- Clas O.) Tape fast bryteren slik at den står på hele tiden. Still deg deretter under tapen i taket og start å utføre kastebevegelsen. Så ser du hvor langt av den rette linja i taket du er ^_^ Har ikke testet dette selv, men fikk det forklart av en kasteinstruktør som er helt oppe i norgestoppen i Casting.

Deretter skal du stå slik å trene om igjen og om igjen og om igjen, mens du ser på tapen/laserpunktet i taket, helt til dess at den rette bevegelsen "sitter i håndleddet" for all evig ettertid 8)

 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Med kombinasjon av alle disse så fant jeg ut at helt på slutt av bakkast så beveger jeg håndledd litt ut til den ene siden, man kunne nesten ikke merke det, men på 3m høyden er jo et par mm til et par cm og et par m til linja i lufta :)

MEN samtidig så fant jeg et tips på nett som gjør at jeg kaster enda lengre og nå er loops skikkelig fine, jeg slår uten noen problemer også mot vind og har helt annerledes følelse i hånd når jeg kaster. Denne tipsen går på hvordan man holder stanga og etter en to dager øving på kasting tar jeg nå denne grep helt automatisk når jeg skal ta tak i stanga. Her er videoen, det viktigste endring for meg var å ha håndledd rett over snellefeste: http://www.garyborger.com/2012/08/22/the-three-point-grip/

Endret av bushman
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...