Gå til innhold

5 elver man bør besøke før man dør


Per Kr Dragseth

Anbefalte innlegg

Stedene og elvene man har lyst til å besøke med fluestanga er mange, men hvilken steder og elver står øverst på listen din?

  • Island/Midfjardara
  • Montana/Yellowstone river
  • New Zealand/ (elv?)
  • Tierra del Fuego/Rio Grande

...? 

Eller frister Alaska, Patagonia, Hardangervidda, Kola, Dolomittene eller Alpene mer ...?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen spesielt til elvefisker, men sjøørret i argentina kunne jeg tenkt meg å gjøre en gang, ellers blir det å utforske øvre og kanskje også nedre deler av drammenselva etter gjedde (kanskje ikke så voldsomt eksotisk akkurat ttongue men det er omtrent rett i bakgården min, og et potesielt heftig nærfiske er viktigere for meg enn reiser man gjør en gang eller to i livet) og så kunne jeg tenkt meg å ha en lengre periode langs en bitteliten lakseelv hvor jeg kan snikfiske med lett utstyr, og surre rundt mest mulig for meg selv. Sjørøye på grønland f.eks står også på ønskelista over ting jeg kunne tenke meg å oppleve en gang i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye moro som ikke er prøvd enda.

Men jeg har hatt som mål å ikke utsette alt, man vet jo ikke når man stuper.

Etter å ha prøvd å få med meg flere kompiser i mange år til en Kola tur orket jeg ikke å vente mere i 2007. Da heiv jeg meg med ei gruppe fra Fluefiskesiden som skulle dra. Flemming W var gruppeleder og en knippe ihuga fluefiskere fra forumet dro. Den turen angrer jeg ikke på, det har blitt to til senere og flere skal det bli. Har også vært noen år i konkurransefiske miljøet. Det tok meg til EM 2 år. I Polen og Slovenia. Slovenia var bare helt fantastisk og anbefales!

Har også fisket på Island ved flere anledninger. Der er det som kjent et utall plasser :)

Så drømmene nå er:

Tilbake til Kola

Tilbake til Island

Ei Finnmarks elv med tørrfluefiske etter laks

Røyefiske på Grønland

 

Drømmene er ikke rangert, men alt frister :)

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Test og Ichen litt selvskrevne på en slik liste, eller det egentlig bare for ekstremister?

Må nok besøke Litza en gang til i livet. Alle vil til Island, selvsagt. NZ. Montana.

Alle disse stedene er langt unna, og dyre å dra til. Men egentlig holder det om jeg får fiska nok. Og da kan ei uke ved Rena eller Skrukka være vel så givende.

 

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos drømme elver. Jeg  har en datter som studerer ikke så langt fra Itchen. Tenkte jeg skulle prøve meg en tur. Helt til jeg så prisen, og oppdaget at jeg kanskje får mer fisk på tørt på mitt drømmested her på berget. Plutselig min årlig Mexico tur meget rimelig. Hvert er gang jeg kjører forbi Itchen, min store drøm av  en engelsk kalkelv, tenker jeg det er bedre å dra kredittkortet et annet sted og la en drøm være en drøm. Fristende hadde det verdt for egoet men ikke lommeboka og fisket tørt oppstrøms og levd ut den engelske drømmen. med en gillie som veileder.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...