Gå til innhold

Vadere/bukser til stillevann


bushman

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg ønsker tips til bukser/tøy som egner seg til fluefiske i skogsvann / myrvann i Marka, dvs ikke til vading i elv. Kan bli vadebukse men kanskje noen har et annen løsning som funker på våte myr? 

Ønsket egenskaper:
- må bli laget av lett materiell slik at de kan tas med på flere ukers backpacking tur
- må puste godt - jeg går vanligvis lange streker i vanskelig terreng mellom vanna og da er det greit å ha noe som puster bra
- det ev. holder med waist type vadere? mottar gjerne tips / erfaringer på denne

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par årene har jeg droppa vaderne til fordel for gummistøvler ved fiske i marka. Det er varmt og klamt å gå, men utrolig enkelt. Mine heter Viking Trophy II. Har med et ekstra par ullsokker som jeg bytter til hvis jeg blir klam. Tar av meg støvlene for lufting ved pauser. Det fungerer tilfredsstillende for meg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden jeg føler behov for vadere i skogen. Fisker mye i terreng med mye bløt myr og bruker godt impregnerte fjellstøvler og holder meg tørr selv om de kan være nedsenket i vann i lengre perioder, og ikke minst så er de utrolig gode å gå i. Nesten så føttene jubler når jeg putter de nedi støvlene ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Per nå, så bruker jeg McKenzie neoprene støvler der det ikke kreves å gå langt og det er ikke mye myr. Støvlene er generelt tunge så skal jeg lengre, tar jeg lette terreng joggesko og vadere pluss vadesko i ryggsekk. De vadere som jeg har (Rapala et eller annen modell) er relativt tunge og våte inne med en gang jeg starter å svette litt så de er ikke bra til vandring fra vann til vann. Men når jeg ER ved et myrvann så fant jeg ingen bedre, jeg kan stå i 10-15cm vann oppe på myra og jeg ofte kneler - med vadere er det ingen problem.

@Truls er det slik at du står hele tiden når du fisker eller?
@simen corneliussen, @Ola T. Berntsen hvilken model bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står og går veldig mye, og beveger meg over ganske store områder når jeg fisker om det ikke er et område hvor det skjer veldig mye hele tiden. (En vane fra sjøørretfisket) 

Setter jeg med ned så gjør jeg det på en stein eller i lyngen, og om jeg sniker meg innpå en fisk så hender det jeg blir litt våt på knærne om jeg må holde meg helt lavt. Ellers sitter jeg ofte på huk om jeg har sneket meg i posisjon på en fisk og venter på at den får tatt runden sin og kommer på kastehold igjen.

Endret av Truls
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle tilfellene der jeg ikke trenger å vade dypt, har jeg lårvadere fra Vision, som jeg bruker med vadeskoene. Fra tidligere kommentar ser det ut som om lette joggesko kunne være tingen, også. Tide på å ta en tur til XXL sin "må ut" seksjonen...?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Før brukte jeg lårings vadestøvler og truger ved fiske på skogsvann/myrer. Funka som F. Bare husk å ikke feste truger for stramt så du kan få ut fot om du skulle gå igjennom med 1 fot. Med lårings kan du også krype på kne og man kan bruke truger under knær for bedere hold og balanse.

Endret av Tørrflua
Skriveleif
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...