Gå til innhold

Tippet Rings & Bruddstyrke


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fisket mye med tippet ringer før i sommer. Nå har jeg brukt slike på 18 fiskedager og har egentlig bare positive erfaringer med dem. Jeg har kun røket en fisk og det var 100% min feil at jeg måtte kaste på den fisken før jeg sjekka fortommen etter en tur opp i buska i forkant med litt riv og røsk for å få ned. Er det noen her som har testet bruddstyrke med og uten tippet ring og sammenliknet flere typer knuter i tillegg? Og ikke minst sammenliknet med kirurg hvor man har nylon+FC og nylon+nylon. Jeg har brukt crawfordknuten til ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vitenskapelige tester akkurat, men har hatt flere problemer med skjøt gjort med kirurgknute, og ingen jeg kan komme på i farten med mikroring. Fester mikroringen med dobbel slukknute. De aller fleste testene gjort med gran, furu og andre buskevekster i enden. 

Min mening er helt klar og uten tvil. Skjøt med ring tåler langt mer enn skjøt med knute (blodknute og kirurgknute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter også med følelsen av at tippet ring er ganske mye sterkere. Et annet aspekt ved dette er skjøting av mono og fc, mange hevder at FC graver/kutter seg inn i nylon og resultatet er en langt svakere skjøt enn fc+fc eller nylon+nylon. Noen tanker om det?

Jeg har brukt mye tippetring i kombi med kirurg skjøt også (dobbel kirurg). Har da f.eks kjørt en 12ft 4X tapert fortom med ring i enden. Så har jeg satt på en bit 4 eller 4,5x skjøtedel på 50ish cm og deretter spissen på 5 eller 6x som ofte er 1,5m. Dette har også fungert helt smertefritt. Har da hatt mono-ring-fc-fc på dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyk en fisk i sommer, fordi tippeten trakk seg ut av kirurgknuta. Antar det kan være mulig at jeg blingsa med kirurgen ved å ta to tørn og ikke tre. Hadde det skjedd med ring? Tror faktisk det er lite sannsynlig. But you never know.

På den andre siden har jeg opplevd vanskeligheter med å knyte i tippetringen pga grader. Det har ikke fått konsekvenser for fisket, det har bare vært sykt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Jeg røyk en fisk i sommer, fordi tippeten trakk seg ut av kirurgknuta. Antar det kan være mulig at jeg blingsa med kirurgen ved å ta to tørn og ikke tre. Hadde det skjedd med ring? Tror faktisk det er lite sannsynlig. But you never know.

På den andre siden har jeg opplevd vanskeligheter med å knyte i tippetringen pga grader. Det har ikke fått konsekvenser for fisket, det har bare vært sykt irriterende.

Jeg har kun brukt kirurg med 2 runder i alle år. Nada problemer med det sånn jevnt over. Men det er veldig nøye at man trekker til jevnt og skikkelig. Jeg synes det er litt sånn med FC at man må littsom dra på et lite ekstra knepp etter at man egentlig er ferdig med å knyte så knuten får satt seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det med "kneppet" når man drar til fc. Jeg bruker åttetallsknuten på tørt, som jeg tror er en forenklet Crawford.

Har bare gode erfaringer med microring. Bruker Hends sine. Små, sterke og lette. Har prøvd noen andre fabrikater med variert resultat. Det er viktig at microringene er uten skarpe kanter.

En stor fordel for meg ved bruk av microring mellom tapert fortom og spiss er at man ikke behøver å knyte sammen nylon og fc direkte. Dette er skumle saker. FC er mye hardere enn nylon og vil dra seg gjennom den mykere nylonlina. Jeg bruker enkel slukknute mot ringen. Tror den heter clinch knot på fagspråket. Dette har fungert utmerket for meg.

Med microring sparer man utrolig mye på den ferdig taperte fortommen! 

Endret av Jarle TL
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått trua på dette med FC+Nylon = skummelt. Selv om jeg har fisket sånn i en årrekke og hatt veldig få fortomsbrudd. Men jeg merker forskjell når jeg knyter og det er nok til å overtale meg. Jeg har kjørt crawford all the way på ring og flue og evt. dobbel kirurg når jeg har skjøtedel. 

Enig i at man sparer mye på fortommer men man skal ikke spare seg til fant heller. Husk at nylon svekkes ganske raskt og trekker opp vann som ikke FC gjør. Og kjører man 4 eller 5x spiss på en slik tapert fortom så skal man nok ikke fiske ukesvis med den. Det tar ikke jeg sjansen på. Ekstrudert materiale er vesentlig svakere enn ren level mono.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ringer i noen år nå og går aldri tilbake. Men de må være uten grader, beste jeg har prøvd er Siman sine i 1,6 mm, de er vilt sterke. Bruker dobbelt slukknute og har aldri brudd i skjøt lengre.

Gir mulighet til myk tapert fotom med mye strekk og spiss som tåler mye mere mekanisk slitasje. Den kombinasjonen gikk litt for ofte til helvete med blodknuten. Synes også med ringer at jeg kan tapere litt større step ned også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne på tippet ringer og litt større fluer:

https://youtu.be/EIL8CFrDHWY?list=FLZUSOUsHJn1Rnj3FN2-_Qyg

Bruker 3 - 4 tørn, som jeg drar sammen ned mot "loop'en", før jeg strammer knuten godt. HUSK å fukte godt før du strammer til knuten. 

Sterk og liten knute, og den sitter godt fast i midten av krok-øyet, slik at flua går rett og fint i vannet.

På knutetesten i denne videoen fra Rio, så hadde den en bruddstyrke på 99% av den oppgitte bruddstyrken, på lina som ble brukt.

 

Endret av Klinkert
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 21.57, lars p skrev:

Har brukt ringer i noen år nå og går aldri tilbake. Men de må være uten grader, beste jeg har prøvd er Siman sine i 1,6 mm, de er vilt sterke. Bruker dobbelt slukknute og har aldri brudd i skjøt lengre.

Gir mulighet til myk tapert fotom med mye strekk og spiss som tåler mye mere mekanisk slitasje. Den kombinasjonen gikk litt for ofte til helvete med blodknuten. Synes også med ringer at jeg kan tapere litt større step ned også

Du har brukt ringer til laksefiske også da eller? Siden du sier at de er vilt sterke. De aller fleste på markedet som er av litt kvalitet tåler jevnt over 10-12kg alle sammen i 2,0mm feks. og det er noe man aldri får testet ut på ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Du har brukt ringer til laksefiske også da eller? Siden du sier at de er vilt sterke. De aller fleste på markedet som er av litt kvalitet tåler jevnt over 10-12kg alle sammen i 2,0mm feks. og det er noe man aldri får testet ut på ørretfiske.

Stemmer.

Bruker 1,6 mm ringer på 5 stanga da jeg sjelden er over 0,23 i spiss der. Men har også med 2mm og 3,3 mm ringer til grøvre utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd  3mm ringer, men de synker lett, så de virker ikke så anvendelig ved tørrflue-fiske ?

Kanskje mindre ringer flyter bedre - gjerne med litt fett ?

 

Trileneknuten fra Rio-videon - ble ikke den kalt slukknuten i Napp og Nytt ..

Knyter den på alt som har plass til 2 runder i krokøyet og oppleves tryggere in klinsh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6mm er perfekt til ørretfiske synes jeg. Jeg setter inn fortommen med vaselin, og det flyter som bare det.

2 mm bruker jeg til sjøørret, og det fungerer veldig bra det og, men da på andre siden av overflaten. Mer enn sterkt nok.

Bruker slukknute med to surringer rundt mikroringen. Har hatt null problemer med dette.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 2mm ringer i sommer, testet ut for jobben. Har vel ikke opplevd at den ringstørrelsen har hatt noen negativ innvirkning på tørrfluefiske. Men når det er sagt så sitter ikke jeg å stirrer på ei tørrflue som ligger på vannet i mange minutter.. Ikke fetter jeg fortommen heller, jeg er helt anti fortom som flyter, hater det. Jeg bryr meg ikke om den taperte fortommen synker, men fetter av og til spissen på fluelina med cdc gel. Spissen og skjøtedelen på fortommen vil jeg skal synke og mudder ganske ofte, spesielt i finvær.

ø 1,6 vs 2,0 mm til tørrfluefiske må da være mer "akademisk" enn praktisk?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert rett i, men jeg synes en minst mulig ring kler et oppsett som skal flyte best, og med tynn sene i begge retninger, så føles minst best. Men som du sier, i praktisk bruk spiller det sikkert liten eller ingen rolle, mest sannsynlig det siste. 2 mm til sjøørret ville jeg i hvert fall ikke gått mindre enn, og da kun pga letthet å knyte. Den minste er mer enn sterk nok.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...