Gå til innhold

Trådholder (Bobbin) - hvilken, og hvorfor?


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter den ultimate trådholder/bobbin. 

For min del så må den ha

  1. regulerbar motstand 
  2. passe til de fleste (alle) trådprodusenters trådspoler 
  3. og helst liker jeg dem forholdsvis lange og slanke (type; helt basic keramiske trådholdere til en hundrelapp)
  4. og det skader heller ikke om inngangshullet til røret er traktformet slik at å tre holderen blir lettere (men dette er ikke kritisk, og jeg finner svært få trådholdere med et slikt design)

Jeg bruker i dag stort sett Smhaen sin trådholder som med litt modifisering av motstandsskruen faktisk er ganske bra, men jeg savner et noe slankere og lengre design slik at den sitter litt bedre i hånda.

Jeg har nylig også testet Marc Petitjean sin TT Bobbin, som jeg dessverre ikke fant å passe til UNI- eller Veevus-spoler. Den var rett og slett ikke vid nok for disse, og ga så mye motstand på spolene at det ikke var mulig å få ut tråd på en tilfredsstillende måte, men virker selvsagt solid så det holder (og også kult med egen funksjon for løkkedubbing).

Jeg lurer på å teste Stonfo sin Bobtec 1, som virker til å være ganske spot on ihht mine kravspecs. Noen som har testet denne? Men av bildene så virker klemma til å regulere motstand med til å være et svakt punkt, og jeg frykter da at denne plastsaken kan bevege seg under binding og dermed endre forhåndsjustert motstand.

Andre som har innspill til trådholdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så synes jeg det er fint når trådholderen kan rotere for å spinne tråden. Derfor har jeg (også) havna på SHMAEN sin. Et raskt søk i hodet utgjør følgende utvalg for trådholdere med justerbar motstand:

Tiemco Adjustable Magnet Bobbin - fin og spinkel, jeg fikk ikke til å justere motstanden skikkelig med denne uten å bruke uforholdsmessig lang tid.

Rite bobbin - veldig populær blant fluebindere i USA, kanskje verdt å se på?

Ekich Ultimate Bobbin - grisedyr, ser fin ut, alltid trådmotstand, selv ved innsveiving av tråd.

SHMAEN - meget god etter min erfaring, strammemutter kan løsne noe under binding. Kan roteres da den er symmetrisk.

Stonfo Elite Disc Drag Bobbin - fin til større fluer, men justeringsmutter skrur seg lett opp under binding.

Stonfo Bobtec 1 - denne var ny for meg! Spennende :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser det seg (etter at jeg startet denne tråden) at en kamerat av meg faktisk har testet Stonfo Bobtec 1... og den røyk tråd gitt!

Han fikk valget mellom ny (identisk), eller pengene tilbake, og valgte det siste. Så om dette var et enkeltstående mandagsprodukt eller om det faktisk er en designsvikt, kan derfor ikke sies med sikkerhet :35_thinking: :13_upside_down:

Endret av Jan Ingvar
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser at Jan Ingvar gjerne vil ha trådholder med traktformet inngang. Jeg har et forslag til et meget godt hjelpemiddel. Jeg la ut et par bilder for et par år siden siden, men jeg skal prøve å legge de ut på nytt. De som har problemer kjenner sikkert noen som spiller gitar og derfor har strenger som har røket Spør om å få en defekt kvintstreng, helst den tynneste, men begge to er brukbare. Med en slik er det bare å stikke den igjennom fra "feil" ende, tre tråden gjennom åpningen som blir på den dobbelte strengbiten og trekk den gjennom røret. 

011_edited-1.jpg

009_edited-1.jpg

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Norvise bobbin er det du er ute etter? Slank og lang, spinner ekstremt bra. Har et bedre clutchsystem enn Ekich sine (som jeg forøvrig har to av), men fordrer at du gidder å spole tråd over på Norvise sine sneller. Jeg var skeptisk, men følger med et verktøy for å sette i drillen. Gikk latterlig raskt. Den spiser ikke trico, men til vanlig tråd er den super. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Håvard!

Jeg har tidligere sett på den trådholderen du nevner Håvard. Men vet ikke om jeg orker det styret med å spole over altså... Så trenger man jo fort 20-30 tomme spoler for å spole over tråden da, dersom man ikke skal spole frem og tilbake mellom et fåtall spoler... det gidder jeg iallefall ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både stikke og bobbin/trådholder fra Norvise og er meget fornøyd. nå binder jeg kun for "husbruk" og klarer meg fint med de spolene som fulgte med. Mener det er 4 st. disse har de fargene jeg bruker mest. synes det er suverent med funksjonen som er på denne trådholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har testet flere av de mer "avanserte" trådholderne og synes de er bortkastede penger. Justering av motstand utover det du kan gjøre med "armene" på de rimelige trådholderne er ikke nødvendig til ørret- og harrfluer i alle fall.

Jeg foretrekker de helt enkle, gammeldagse trådholderne.  I så måte er TMC sin kjeramiske traver alt jeg trenger for å være lykkelig med en bobbin i hånda :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med deg Kjell! Minst mulig fiksfaks på trådholdere, minst mulig klumpete. Jeg har ikke testet andre "fiksfaks bobbins" enn Tiemco sin magnetiske. Denne er jeg bare sånn passe kompis med. Fikk litt mark av at den ikke er lik på begge sider, når jeg tar tak i holdern etter å ha gjort noe annet så skal jeg ikke måtte tenke på hvilken side etc... den skal bare "ramle på plass" i hånda.

Jeg har så mange ulike tråder jeg liker å bruke at jeg mister lysten av bare tanken å måtte tilpasse trådholder til spole for hver gang jeg bytter tråd. Liker best de vanlige keramiske som er slimme og enkle, bare å bøye litt på armene.. Er ikke motstanden hard nok av seg selv så bremser jeg med hånda når jeg surrer..
Men, jeg synes SMHAEN sin ser nett nok og fin ut. Men begynner strammeskruen å leve sitt eget liv når du binder da hadde nok denne fort gått i dunken. Samme hvis motstanden ikke er jevn nok og innstillingene for grove.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...