Gå til innhold

Indikatorfortom for nymfing


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har i forskjellige sammenhenger prøvd ut «furled leaders», og eksperimentert med å lage slike av forskjellige materialer og lengder osv de siste årene. Dette er fortommer hvor butt-delen er tapert, og laget med fx bindetråd.

Det jeg vil synse litt om her, er hvor framifrå (jeg er overbevist om at) disse er til nymfefiske! Ikke kortline, men mer tradisjonelt nymfefiske hvor man kaster litt mer enn stanglengden.

Det er et par tre egenskaper som i mine øyne gjør dem spesielt egnet til slikt fiske:

* Kan lages i hvilke farver som helst - farven og synligheten kan tilpasses lysforholdene.

* Flyter godt (så lenge fettreservene holder.)

* De er veldig myke med null minne. Det gjør at de, i et flyt, følger strømmen veldig naturlig. Unaturlige flyt (når en fisk er bortpå flua) blir veldig synlig!

* Jeg tror også at mykheten gjør at de gir litt friere flyt for nymfer som henger under.

Disse egenskapene burde altså gjøre dette til noe som burde i det minste pirre nysgjerrigheten til enhver som fisker under overflaten når fisken ikke vaker!

Flere ting jeg liker veldig godt med disse er at de flytter energi fra fluelina til tippeten nesten kontinuerlig - de ruller så vakkert over (og estetikken i fluefisket er jo en viktig del av det hele!) Det er selvsagt bakdeler og, men det får jeg ta i en post som går litt mer i detalj på slike fortommer.

Tidligere i år har jeg fisket med 8’ butt, og tapert denne videre ned til 5x. Det svekker nok indikatoregenskapene litt og hindrer nymfa i å synke fort nok. Så nå er teorien at en middels lang butt (7  fot - må nok prøve enda litt kortere og) og rett til 5x tippet, lengde avhengig av dybde - fx 6’-10’, og hurtigsynkende czheck og perdigon nymfer er en vinnercombo. Butten er en godt synlig indikator med framifrå kasteegenskaper. Resten av fortommen og en eller to fortyngede nymfer gjør det litt kinkig å kaste over tjue, men det trengs ikke ved slikt fiske. Dette går helt fint over ti meter uten for mye strev. Fluesnøret har selvsagt noe å si og - lurer på om jeg liker f.eks SA MPX bedre enn GL Fario for denne typen fiske.

Det er mulig å få fisk på denne måten - lover!

593F9E7B-1E37-4973-8B49-9C4D1E5ED1D5.thumb.jpeg.678d317fff2e8ba2fc3ac4e379572bff.jpeg

Nå er jeg altså skikkelig gira, fordi jeg skal til Rena i morgen og blanke for siste gang i år (ingen skal få ta meg på at jeg stiller meg urealistiske mål.) New-Zealand-indikatoren er med på innerlomma sånn just in case, men jeg har egentlig bestemt meg for å la den ligge i morgen. Om jeg ikke lar høre fra meg, skjønner dere hvordan det gikk ;)

Jeg lagde denne før turen - farven var det som sto på trådholderen, men det duger nok. Denne er lagd av _en_ sammenhengende 6/0 UNI bindetråd. Det er ingen knuter/skjøter, om vi ser bort fra to trådfester (som kommer av at en tråd har to ender...) I den tykke enden er det 22 tråder, den tynne enden har ti. For «vanlig» bruk ville jeg tapert ned fra fx 0.23 med denne og bygd en fortom på totalt 12’-16’.7283DD9F-C424-48B5-98FC-F9EBCD87E304.thumb.jpeg.2bc52d4db34e2d719a33be67c607dcc2.jpeg

Disse holder forresten leenge... Den første jeg lagde tror jeg fortsatt henger på en av firersnørene...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager tilsvarende til tørrflue fortom, formila er basert på Gary Borger sin uni body leader med noen små tilpassninger. butt på cca 9fot lager jeg av furled .15mm maxima chameleon, resten kan bli hva som helst, den slår over utrolig lange tippet. null minne, fort å lage og billig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, bushman said:

Jeg lager tilsvarende til tørrflue fortom

Nice! Dette er kanskje et lite stykke ned gata for spesielt intresserte, så det er morsomt å høre om flere :) Jeg har bygd en jigg hvor jeg kan lage fortommer på ca 5+, 7+ og 9+ fot, og har litt justeringsmuligheter på plassering av knekkpunkt (selv om utgangspunktet er den «alle» bruker etter GB.)

0.15 hørtes for meg litt tjukt ut i utgangspunktet. Hvor mange «runder» legger du i flueline- og tippetenden?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, 0.15mm og i tillegg Chameleon som er et stiv mono i utgangspunktet.. jeg lager bare 2 leg hvor hver er 1 turn, dvs tilsammen blir den 4x0.15mm. Jeg har også prøvd med mindre diameter mono og med tapettering men til slitt gikk for den enklest variant, ikke fordi den lages fortest men fordi den slår over best :-) btw, Gary Borger sin formula:

The “Uni-Body” leader comes from my father, Gary, who formulated it in the early 1980s as a way to conserve tying time while simultaneously allowing broad design latitude. The Uni-Body is not a single leader that does it all; rather, it is a way of thinking about the leader that allows the fly fisher to make rapid adjustments based on angling conditions. The original The Uni-Body leader body was formulated using Maxima Chameleon “brown” (with tippets being comprised of other materials, often Orvis SS).

 

The basic Uni-Body leader body consists of 4 feet of .020-inch and 1 foot of .013-inch (Figure 8). If you need a shorter or longer leader body, decrease or increase the length of the .020 (see examples that follow). Note: For 1- through 3-weight lines, you may wish to use .017 or .018 in place of the .020 when building the body of the Uni-Body Leader. For heavier lines (say 7-weight or greater), you may wish to go to a butt section of .024 (or thicker), with the subsequent sections following suit. I have also been using a .021 or .022 with .015, which you may find to be better in line weights 4 through 6.

 

For a Uni-Body system that is used to dead drift imitations along the bottom or to work flies slowly along the bottom in stillwaters, use the basic Uni-Body and add a compound tippet consisting of 4 feet of .010 and 6 to 8 inches of 2X, 3X, 4X, or 5X to the leader body. If 6X or 7X is needed, 6 inches to the 4X. The length of the finished leader will be approximately 9 1/2 feet (Figure 9).

 

To make a 24-foot Uni-Body Leader to sink a snail over a submerged weed bed in stillwaters use 18 1/2 feet of .020 and 1 foot of .013 (tippet consists of 4 feet of .010 and 6 to 8 inches of 4X) (Figure 10).

 

A leader for use in fishing nymphs with a Bow and Arrow Cast would need to be shorter than the rod, so the leader formula could be 1 foot of .020, 1 foot of .013, 4 feet of .010 and 6 to 8 inches of 4X. The total leader length would be 6 1/2 feet (Figure 11).

 

To make a Uni-Body Leader for dead-drifting artificials at the film, add 4 feet of .010 and 2 to 4 feet of 2X, 3X, 4X, or 5X to the leader body. If 6X or 7X is needed, add 1 foot to the end of 4X. The total leader length will be between 11 and 15 feet (Figure 12). A variation of this that keeps total leader length manageable, yet still allows for drag-reduction, is to add 1 foot of .010, 2 feet of 4X, and 2 feet of 5X or 6X. The total leader length is 10 feet (Figure 13).

 

To modify the Uni-Body Leader to fish leeches, minnow imitations, big wet flies, mice imitations, and so on with an active retrieve, add 1 to 4 feet of .010 to the leader body (Figure 14). If 3X or 4X is needed add 1 foot to the end of the .010.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...