Gå til innhold

Synkesnøre til gjeddefiske i #8


David A.

Anbefalte innlegg

Hei, så på forumet at det var en topic som liknet - men den hadde litt få svar, så jeg håper det er greit at jeg starter en ny en. Hvis ikke kan sikkert moderator flytte den til "snøre til gjeddefiske"

Iallefall så har jeg fisket litt med S.A, Frequency Magnum i #8, som har da arbeidet sammen med en loop evotec fast #8. Denne comboen synes jeg fungerte veldig bra, men jeg skulle gjerne hatt et snøre som det er litt "synk" i. Er det noen som har erfaring med et synkesnøre som hadde passet en relativt rask stang godt? Helst så kort klump som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved flere anledninger anbefalet Airflo 40+ Extreme.

Det finnes i flere synkegrader og er utrolig slitesterkt. Mit eldste kjøpte jeg i 2005 og bruker det enda.

Utrolig lettkastet, går som et hel..... i motvind og har ganske kort klump. I tillegg koster det normalt rundt 600,-

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Airflo har jeg vært borti før, synes de lager mye interessant. Må undersøkes nærmere!:-)

På 2018-10-03 den 19.58, Jan_Haukaas skrev:

Har ved flere anledninger anbefalet Airflo 40+ Extreme.

Det finnes i flere synkegrader og er utrolig slitesterkt. Mit eldste kjøpte jeg i 2005 og bruker det enda.

Utrolig lettkastet, går som et hel..... i motvind og har ganske kort klump. I tillegg koster det normalt rundt 600,-

Mvh

Jan

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-10-02 den 14.03, Truls skrev:

Vision Big Daddy har synk 3 og synk 5. Har brukt synk 3 en del turer og synes det fungerer veldig greit, vel å merke når jeg har fått brukt det er periode. Det virker som det må slites litt før det funker bra.

Jeg forsøkte et vision big daddy (eller mama) snøre i flyt, men den passet ikke min stil dessverre. Hva slags stang kombinerer du den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airflo 40+ har en fronttapering som kanhende ikke er optimal for å kaste digre ting med. Snørene har en lang «scandi-style» avsmalende tapering, som rett og slett ikke har nok ompa til å slå over en diger flue i andre enden (typ 15-20cm deceiver osv.)

«Gjeddeliner» har gjerne motsatt tapering. Hva med SA Sonar Titan? 

Endret av Rolv Seehuus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det på et par selvbygde stenger, bloke xl50 #7 og eternity 2 i samme klasse. Det er ofte litt slengete med den type tapering, men for å håndtere 20-25 cm store flashfluer og stålfortom så må det nesten være såpass. Viktig med slike snører å ha en tykk nok fortom. Bruker 1,5meter 0,70 før stålfortomen starter.

Tok litt tid å venne seg til, men det gikk etter en tids bruk. Gøy å høre flagringen fra digre remser flash suse forbi hodet, om enn noe skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2018 at 2:03 PM, Rolv Seehuus said:

Airflo 40+ har en fronttapering som kanhende ikke er optimal for å kaste digre ting med. Snørene har en lang «scandi-style» avsmalende tapering, som rett og slett ikke har nok ompa til å slå over en diger flue i andre enden (typ 15-20cm deceiver osv.)

«Gjeddeliner» har gjerne motsatt tapering. Hva med SA Sonar Titan? 

Har kasta fluer store som spurver med lina mi.... #7 synk 3.

Itte no problem'

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synk 3 ja! Jeg liker å fiske med "pike bunny" fluene i ulike fargekombinasjoner - se bildet, lagde disse igår. Morsomt å binde, pen å se på og relativt effektiv på gjedder, stor som liten.

jeg pleier ikke å fortynge dem, ville dere ha gått rett på synk 3 på disse, siden flyteevnen er "uheldigvis" veldig bra?

(ps: beklager hvis det blir mange dumme spørsmål, begynte for fullt med gjeddefluefisket ifjor)

gjeddfluer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd guideline pike sink 2/3 ? Jeghar  det og det kaster ok, dessverre kjøpte jeg  for klasse ni  da jeg trodde det skulle være tingen for mitt fiske etter gjedde. Etterhvert så gikk ned en klasse eller to uten jeg har hatt behov for å kjøpe noe spesial snøre, eller rettere sagt jeg har brukt rio outbound type snører i stort sett  intermediate.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Truls skrev:

Vil med min begrensede erfaring si at det kommer an på plassen du fisker. De stedene jeg fisket mye så var fast int.mer enn synkende nok. Noen steder trekker gjedda ut på dypet om sommeren, da må man mer ned. 

Der hvor jeg har prøvd gjedda har det for det meste vært ganske grunt, maks 2 - 3 meter. Så behovet for et snøre hvor det er litt synk i, er for å få flue slik at jeg slipper å stripe raskt mange meter før den i det hele tatt er gjennomvåt. Fins mye fint bindemateriale der ute, men alt utenom flash har en tendens til å flyte bedre enn isopordupp, synes jeg... Som skrevet i starten har jeg fisket med SA magnum i #8, flott snøre - men skikkelig pes å få fluer med kanin eller bucktail under vannoverflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Bendiksby skrev:

Har du prøvd guideline pike sink 2/3 ? Jeghar  det og det kaster ok, dessverre kjøpte jeg  for klasse ni  da jeg trodde det skulle være tingen for mitt fiske etter gjedde. Etterhvert så gikk ned en klasse eller to uten jeg har hatt behov for å kjøpe noe spesial snøre, eller rettere sagt jeg har brukt rio outbound type snører i stort sett  intermediate.

Jeg har ikke vært borti guideline pike snøret før. Har bare prøvd 4cast til ørret. Den har vært grei, men synes coathingen blir fort "ru" på guidelinesnørene, har måttet glide dem før fisketur og underveis på dagsturer som bare har vart i 3 timer.

Leste på nettet om rio outbound, den så veldig interessant ut. Særlig da short varianten til gjeddefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rio outbound short i #6, intermediate. Streit snøre. Skyter lett, men klumpen er kort så det er ikke utenvidere lett å kaste 30m. Vil si lettkastet med overhodekast, ikke noe å vannkaste med. Kanskje litt tung for klassen - avhengig av hvor stram stang du har. Skytelina synker - litt stress i belly. Samme tapering (omtrent) som SA Titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...