Gå til innhold

Clouser vs Jiggy


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fisket SØ i sjøen med fluestang, så det er jo et spennende neste steg... Derfor ser jeg på hvordan effektivt fylle en SØ boks. Det er en liten liste med åpenbare fluer å lage: Pattegriser, vaskebjørner og kopperbasser stiller seg i kø. Og handlelista på Gero reflekterer ambisjonene.

Jeg har merket meg at, fra et engineering-standpunkt (det må da være lov å si!), er designet på Clouser og Jiggy identiske. I grove trekk: To farver bucktai, vekt langt foran på flua, bundet slik at kroken peker opp.

Så fra det følger følgende påstand: Clouser Minnow og Jiggy er for alle praktiske formål samme flue og man trenger ikke begge i boksen.

Diskuter!

 

Endret av Rolv Seehuus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Runar hos Nordisk Fiskeutstyr om eksakt dette spørsmålet for en stund tilbake siden, og han kom ikke på noe som skulle gjøre den ene bedre enn den andre. En klar fordel med Clouser (min mening) er derimot at den tar betraktelig mindre tid å binde ettersom den ikke krever epoxy/UV-lim. Har selv kun Clousere i boksen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke begge i utgangspunktet, men som tidligere skrevet gir jiggy en noe slankere profil, og jeg liker derfor å ha noen i boksen, men jiggyene kan lages mye enklere og jeg liker de best ensfarget (hvit bucktail med litt flash) og kun med kulehode, ikke alt dilldall med uvlim/epoxy. Disse lager jeg i litt lengre utgaver enn clouserne og fisker de inn med lange drag så fort jeg kan. Clouserne kan gjerne varieres litt mer, hvit med orange eller oliven rygg f.eks litt flash og 5-7 cm lange. Da kan man fiske de veldig variert både mtp inntrekk og lengde på pauser. Og som en annen skriver over her, prøv litt andre materialer, så kan man brått få andre egenskaper i de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inget å si imot argumenter ovenfor, men jeg synes ofte et conehead på "mine" jiggy blir tunge forhold krok str.. Jeg foretrekker derfor Clouser med timeglass/vaskelenke øyne bedre. 
I tillegg til vaskelenke så finnes det Presentation Lead eyes (bonefish) som gjør det så mye lettere å kontrolere vekt uansett str.  Man må ikke force et unødvendig stort cone over en liten krok :)
Dressing på fluene er jo opp til enhver, jeg liker de som er lett dresset :) Et tungt hodet på disse fjerner litt av effekten tanken lett dresset.
Valgmulighetene er større med timeglass/osv osv osv kontra Cone føler /mener nå jeg, men igjen det er bare tanker :):)
Ja takk, begge deler
 :)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Robban skrev:

Har inget å si imot argumenter ovenfor, men jeg synes ofte et conehead på "mine" jiggy blir tunge forhold krok str.. 

Fint å se deg tilbake på forumet Robert! Har du prøvd conehead størrelse small? Jeg binder Jiggy på str 6 krok (type TMC 777 eller tilsvarende) og da bruker jeg small conehead fra Fly-Dressing. Må faktisk ha noen runder bly i tillegg som presses innunder conen for å få nok tyngde. Binder mine jiggy sparsomt.

20181009_192401.thumb.jpg.e121d4faad7f3bf02f522e1a27353496.jpg

Har coneheads fra andre fabrikat som er tjukke i godset, og disse blir alt for tunge til jiggy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 'gamle dager' så var en lettdresset tube med sort geitehår og kulelenkeøyne bundet inn litt skjevt en anerkjent og velprøvd sjøørretflue som fugerte meget bra. 

I mange år har jeg manglet svart i boksen. Tenkte jeg skulle prøve en clouservariant. Rimer godt med min forkjærlighet til enkle fluer. 

Noen som bruker mye svarte fluer, eller er det en farge som har gått litt i glemmeboka?

20181014_113235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder Jiggy med coneheads fra Hareline str. S. Etter å ha montert hodet fyller jeg det med nesten så mye blytråd jeg klarer. Men bare inni conen - ikke noe som stikker ut. En slik flue kaster du helt ubesværet på en 6'er stang og to stanglengder med fortom. 

Hodet bygger jeg opp med UV lim før jeg coater det med klar neglelakk.

For meg er Jiggy en langt mer holdbar flue enn en Clouser. Jeg synes også den har bedre bevegelse i vannet pga tyngdepunktet. Men dette med bevegelse fordrer også at du bruker bucktail med riktig tykkelse og struktur. I øvre midtdel av halen finner du ofte de hårene som er mest egnet. 

 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Pål Hedenstad said:

Men dette med bevegelse fordrer også at du bruker bucktail med riktig tykkelse og struktur

Er det mulig å skrive noen ord om hvordan kjenneigjen «riktig» tykkelse og struktur for å få bevegelsen du er ute etter? Bucktail er et kilent men og veldig bra materiale (har jeg begynt å tenke) fordi det er så stor variasjon. Bucktailfiber er enten rette og lange eller korte og krusete (avhengig av hale), samt at de har forskjellig densitet fra haletupp til halerot (solide ved tuppen, er hule og oppfører seg nesten som kroppshår ved rota.)

Bøyer du kroken for å få den til å svømme krok opp, eller er det her valg av bucktail kommer inn?

Also; hyggelig gjensyn - første post på en stund, @Pål Hedenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...