Gå til innhold

Tre Røye


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Har startet opp igjen med å lage ei røye i tre. Valget blei eik som emne. Har nok vært lurere å gått for et noe mykere treslag da det tar utrolig lang tid å pusse og lage utskjæringer. Dette vil nok ta lang tid så det blir nok få bilder. Har laget hoved formen av fisken så nå begynner pirkejobb med utseende. Målet er en røye med øyne, lakk og finner. Skal også fylle buk med bly så den kan senkes ned i vann. Målet er å se om jeg kan lure hann røye til å tro at det er en hunne som har stilt seg opp for gyting. Helt naturtro blir den nok ikke. Her er emnet så langt.

 

P_20181009_212530.jpg

P_20181009_212543.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har nå fått på litt sølv maling og ser at litt fin arbeide må til. Malings prosessen der noe helt nytt for meg så her må jeg forsøke meg fram. Grunnarbeidet satser jeg på påføring med svamp.skal forsøke meg med airbrush på selve fargen på fisken og detaljer. Har aldrig holdt i en airbrush så dere får ikke regne med noen tro kopi.

P_20181113_205144.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Takk for det Jan. I utgangspunktet var ikke planen, men skulle den vise seg på effektiv måte, klare å lure han røya til å tro det er en gyteklar hunn røye så er det ikke umulig at det blir en filmsnutt. Men tror ikke jeg rekker å lage den ferdig til før røya går av de grunne plassene i år.

Nå har jeg finpusset litt for å fremheve lepper/munn og gjelle åpninger. Et nytt lag med sølvfarge er påsmurt og innside av munn er forseglet med lakk. Neste som står på lista nå er å lage finner av metall og slipe til de. Så skal de festes inn. Tror jeg kommer til å bruke aluminium til finnene. Må også lage meg en enkel lakkboks med avsug, tar litt tid det også. Mulig jeg legger ut et bilde av den dersom jeg blir fornøyd med funksjonen av boksen.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk flere timer i dag til fisken. Nå er finnene kuttet til av stiv aluminium. Nå må de slipes så at de får struktur. Hull må lages for å lime de fast i riktig vinkel og på riktig sted. På bildet er finnene bare lagt under fisken for å gi et inntrykk om hvordan det blir.

P_20181123_013231.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ble en del timer med maling i dag på røya. Enn så lenge er den uten øyne og jeg har ikke helt riktig farge på finnene. Har laget hann røye finner for så å legge mørkere farge over for å få den rette looken. Så skal hele greia lakkeres med klær lakk. Innfesting av Line holder skal også ordnes, men nå begynner det og ligne noe i alle fall.

P_20190113_004006.jpg

P_20190113_003937.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,tok tid dette med finnene. Får liksom ikke helt dreisen på riktig farge. Har faktisk tatt lengre tid å male finnene en selve fisken. Tror jeg får ta en kompetanseheving på finne maling. Noen som vet om et bra kurs ?

Ellers er jeg ganske fornøyd med selve fisken. Etter att jeg la ut bilde har jeg også fjernet noe av halefinne, da den ble litt stor i øvre del. Har nettopp lakket og det er mulig det blir nytt bilde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Etter prøving på varpet i så jeg at fargekombinasjonen ikke var helt som den skulle. Er nå i gang med å endre fargen. Noe endring på bakfinnen blir det også. Bildet sier vell det meste. Fisken over og under var ferdig gytede hunn røyer, min tre fisk i midten.

IMG_20191201_144650751.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått til kropp og bukfinner. Men er ikke helt fornøyd med ryggfinnen og fettfinnen. Halefinnen vill nok se bredere ut etter klarlakk etterhvert. Men er det noen som kan gi meg tilbakemelding på hva som er feil med  omtale finner. Tar gjerne noen farge tips på finnene.

IMG_20191229_212613220.jpg

IMG_20191229_212123006_HDR.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...