Gå til innhold

Pontong med hjul


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Holder på med nok et prosjekt, Pontong med hjul. Har tidligere laget et hjul på en annen Pontong for frakt av Pontong fra bil til sjøen. Laget da et mitt stilt hjul som var opphevbart bak på båt. Dette gjorde at jeg kunne trille den som en trillebår.

Nå er det en hjul løsning for transport etter sykkel som jeg lenge har hatt lyst til å lage. Så hvis det er noen som synes dette høres spennende ut så kan jeg legge ut de ulike delene jeg lager. Hvis ikke kommer kun et bilde med ferdig Pontong med hjul, tar jo tross alt en del tid å ta bilder å forklare og ikke minst skrive med LFT. :103_point_down::103_point_down:ppcrazyeyes

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positivt tilbakemeldinger, Truls. Jeg får bare håpe at jeg blir fornøyd med resultatet når jeg kommer så langt. Her er hjuloppheng som må justeres litt så jeg får enklikk lyd når hjulene settes på plass. Må innrømme at jeg har jukset litt å kjøpt noen skikkelige hjul som tåler en del vekt. Fikk en god pris. Jobber nå med en løsning til ramme og innfesting til sykkel.

P_20181015_204656.jpg

P_20181015_204704.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny del laget. Denne skal føres inn i rør ramme for innfesting av stang mot sykkel. Har tenkt å bruke et gammelt Fiskars snøskuffe håndtak. Gjengestang skal festes til håndtaket. Gjengestang og muttere sikrer god kontakt og overføring av G krefter samtidig som stang kan dreies så sykkel kan tippe/velte uten at henger vrir seg.

P_20181016_194941.jpg

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg fri som miljøforholdene på formiddagen, så jeg kunne sette sammen delene i prosjektet. Gjengestang er bøyd litt for å få rett vinkel. Har satt på en mutter mot plast i 4 kant rør så gjengestang låses i den vinkel jeg ønsker. 8km rustfri skrue med skiver og ringeminutter. Har benyttet en gummi nippel (TET) som demping mellom sykkel og 4 kant rør. Det eneste som mangler nå er å borre 2 hull i rør konstruksjon med muttere for å forankre innfestning til Pontong ramme. Neste som skjer er å lage en god løsning for ekkolodd:35_thinking:.  

I bakgrunnen av bilder står hengeren jeg har laget for belly og annet utstyr om sommeren. På sykkelen kan hjemmelaget oppheng for stolsekk og isbor skimtes ved bakhjulet som brukes om vinteren. Sykkelen er også ombygget til elsykkel.

P_20181020_111141.jpg

P_20181020_115240.jpg

P_20181020_115208.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget noen fester for ekkolodd. Svingeren er montert i et rør så den kan justeres opp og ned, nyttig når man går i land. Festet er et hvitt avløpsrør som går over ramme og festes med samme splint som bagasje rammen. Selve ekkolodd skjerm kan festes forskjellige steder eller plasseres i en av lommene. Batteri skal jeg bare finne et sted å plassere, mulig i en av lommene eller i en rumpetaske plassert på stol rygg.

P_20181026_171709.jpg

P_20181026_171739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hvilket som helst 12v batteri. Det er en fordel at det er helt lukket. Har tenkt å bruke et tett blybatteri som tidligere satt i en UPS. Den er på 7Ah og har flat stikk tilkobling. Når jeg bruker min andre Pontong, ( en Watherskeeter lake placid) i sjøen har jeg laget et batteri med lifepo4 batterier. Det er på 12V 45Ah når jeg kobler til søkemotor og ekkolodd. Dette batteriet kan jeg også bruke som kraft til en gammel elsykkel, da tar jeg ut 36V 15Ah fra samme batteri.

Det som man bør tenke på er hvor lenge turen/ekkolodd skal være i drift før lading. Hvis ekkolodd trekker 1A så vil det med et 7Ah ha kontinuerlig drift i ca 7 timer. Jeg har ikke målt effekt av mitt ekkolodd men tipper at den ligger mellom 0,4til 0,8A og da vil jeg ha ca  min 9 timer, maks 17 timer med 7Ah batteri. Bare husk å holde deg unna den type lipo batterier som ikke er så glad i vann. Disse kan ta fyr og eksplodere dersom det er en liten lekkasje. Lifpo4 er fine til slikt bruk når man tenker på vekt og de er veldig sikre.

 

Endret av Tørrflua
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute søndag å testet Pontong både på land og på vann. Fungerte bra begge steder. Brukte ikke vadebukse denne gangen, testet om de nye støvlene ville fungere ute på bøljan blå. Og det gjorde de, kunne sitte med bena rett ned og hadde ca 7-8cm til gode før vannet kom over støvle kant. Benyttet ikke svømmeføtter denne gang. Litt misfornøyd med plassering av ekkolodd svinger, fikk nemlig noe støy via Pontong som bare var noen cm (ca5cm) i fra svinger.  Tror jeg må lage et feste mitt i mellom pomponger for å hindre støy. Med støy mener jeg at bunn ble markert som myk mens den egentlig var hard, steinbunn og fjell. Det medførte at den siste meter fra bunnen kunne ikke registrere fisk. Dette var mest en testtur men jeg fisket litt. Fikk en ørret tass på ca 250g. Blir nok en tur i helga også. Det mest irriterende med hele turen var at sykkel batteriet ikke hadde tatt lading. Måtte tråkke rimelig hardt for å komme opp i marka. Fant feilen når jeg kom hjem. I ladekabel kontakt var en lodding av. Den er nå fikset og satser på en behageligere tur opp denne gang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Litt oppdatering på Pontongen nå. Har brukt ca 20 minutter for å rigge når jeg har kommet fram til der jeg skal fiske. Greit det, men hvis jeg skal forflytte meg til et annet vann blir det både nedrigging og opprigging, ta blir det mye tid. Derfor har jeg laget et ekstra feste til for Pontong og laget et ekstra rør på "aksel" for å kunne ha mulighet for full bredde Pontongen. Så da kan jeg bare løfte ut stol og sette på hjul. Tipper jeg kun bruker 5 min da.

Endret av Tørrflua
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflua skrev (5 timer siden):

Litt oppdatering på Pontongen nå. Har brukt ca 20 minutter for å rigge når jeg har kommet fram til der jeg skal fiske. Greit det, men hvis jeg skal forflytte meg til et annet vann blir det både nedrigging og opprigging, ta blir det mye tid. Derfor har jeg laget et ekstra feste til for Pontong og laget et ekstra rør på "aksel" for å kunne ha mulighet for full bredde Pontongen. Så da kan jeg bare løfte ut stol og sette på hjul. Tipper jeg kun bruker 5 min da.

Send gjerne noe bilder. Har selv en med ramme jeg vurderer å selge, da den ikke alltid er like transport vennlig og en rammeløse jeg kan slippe ut lufta og legge i baksetet og uten å prøvd på toppene av ryggsekken. Men ei hjultralle hadde vært kjekt okke som.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver selv og vurderer en tralle med sykkeldekk som jeg kan bruke både bak sykkel og å trekke manuelt gjennom litt myrlendt terreng. Altenativet som er å bære er en "nestetraumatisk" opplevelse, om man setter det litt på spissen. Men utrolig anstrengende og kraftkrevende er det.

Men vet nå ikke helt hvor jeg skal begynne. Håper noen av dine reodor felgen løsninger gir litt inspirasjon! Du finner mange kreative løsninger 👍

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke små gammeldagse truger. Sånne nesten runde i bambus. Men husk å kun sette fast fremre stropp ved tær. Skulle du bli for tøff i valg av trasse og går igjennom med en fot er det bare å trekke foten litt bakover. Men så til utfordringen …Det første jeg kommer på er å lage noe som du kan senke hjulhøyde. For eks. Stort akebrett med hjul. Der det er veldig myrete kan hjul heves så at de ikke graver seg ned mere en 5-10 cm. Akebrettet sklir lett oppe på myr. Enkelt snor/tau ved gåing.  2 stk 3-5cm  (3mm tykkelse) under i hele akebrettet lengde. Bøyes opp i front og vinkles framover  igjen ( ca 10-15 cm) . På denne biten i front monterer du oppheng for sykkel. Lag feste til hjul på egnet sted under akebrettet. Lag også et hjulfeste over akebrettet for kjøring på myr. Alternativ til akebrett er takboks eller gammel pulk.

Et annet alternativ er å skaffe seg en enhjuls sykkelhenger for så å lage et ekstra sett med hjul som kan monteres når du skal ut å gå. Bruke en gammel rammesekk for tilkobling av sykkelfeste på sekken. Tilpasse høyde så at fremre hjul danser 2-4 cm over bakken ved normal vei. Når det er myr synker bakhjul ned og framhjulene avlaster vekt. Litt trøblete å ta skarpe svinger men da må du løfte litt ekstra .  Dette er det jeg kan komme på i farta. Du har jo mobnr mitt så vil det være lettere å gi deg tips hvis du ringer.

Endret av Tørrflua
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...