Gå til innhold

Forskjell på Guideline Fario classic 804 og 904


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Lurte på om nåken vil dele sin erfaring med Guideline Fario Classic? Og kansje tips til liner? Har Fario WF#4 og eit Airflo DT. Har nettopp bestilt meg ein 904 uten og tenke so mykje på og sjekke egenskaper utover de som står i annonsen, og dei testene eg fant på eit Google søk. Håper de er ei fin stang til korte kast og kanskje mest til vannkast :D forskjellig aksjon på 804 og 904? Stanga kjem vel i posten snart, og rekk vel og teste den i høst håper eg på fffishing Beklager om de alt er eit emne om dette, prøvde og sjå etter. Send meg ein link om de er tilfelle <<l Mvh Ruben 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

804 er en veldig lett og følsom 4er som fortrinnsvis er laget for fiske i mindre elver og bekker eller litt kosefiske i småvann,
jeg ville satt på en line med kortere klump på denne (maks 9,5m og 10gram).

904 er mer allround til et variert fiske med litt distanse. Denne takler det som er av 4er liner, spørs hva du liker, kan jo være at du liker samme linen på begge stengene. Hvis du ikke liker å holde masse line i lufta og heller prioriterer enkel kasting på 15-20m så se etter en line som har klump på 9-11m og rundt 9-10-11gram.

Siden du har et Fario i klasse 4 så prøv det først. Jeg synes Fario er det mest allsidige snøret vi har. Lurer du på no mer om Guideline så bare send meg en PM.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruben,

Klumpvekt på 11gram er innenfor hva vi anbefaler (9-11), stengene tåler jo lett et par gram opp og ned og det kan fungere godt.
Det er to ting som avgjør om det er bra og det er din egen smak og hvordan du opplever belastningen av stanga med den aktuelle vekten.
Så er det hvordan snøret er utformet, et snøre som har en kort klump og konsentrert vekt trenger ikke å veie like mye for å fungere bra eller få tilstrekkelig fart for å oppleves godt.
Dvs. har du stenger som du normalt bruker 11gram på ved en standard wf så kan den fungere like bra med en 9grams som er kort og kompakt. Kortere klumper genererer lettere høy hastighet og den konsentrerte vekten merkes også godt på stanga selv om klumpen er lettere.

Jeg tror presentation i 5 kan bli litt slengete på den stanga, men er du litt følsom og fin i kastingen og ikke utfordrer med for mye overheng så kanskje du synes det er helt innafor. Blir ikke no stress å spenne godt opp på korte kast i hvertfall.

Rolv,

865 ble så lite endret i aksjonen at det ikke merkes. 905 og 904 ble tunet mer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

No har eg fått brukt Fario classic 904 både til tørrfluefiske og med fortynget nymfer, og synes den fungere imponerende bra! Er ingen erfaren fluefisker, men koser meg i elva med stanga og snøre går der eg vil:D Og den er meget fin og sjå på når fisken ikkje er aktiv::)<<l  Gleder meg til sommer og vindstille varme kvelder, men syns den fungerte fint i litt vind og. Yr meldte 7 m/s lørdag og min LPXe 905 venta i bilen heile dagen. Fungerte fint med WF4 Fario snøre etter min kastestil. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2018 at 10:13 PM, Rune Stokkebekk said:

Rolv,

865 ble så lite endret i aksjonen at det ikke merkes. 905 og 904 ble tunet mer.

Med det som grunnlag røyk jeg på en brukt #5 8’6’’ original Fario :) Har fortsatt så heftig tennisalbue (dog blitt mye bedre etter at jeg fikk kyndig hjelp!) at jeg ikke har fått testa den skikkelig, men den lille dansen vi har hatt på plena er lovende. Den skal få fiska litt i sommer så får vi se hvor den ender... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...