Gå til innhold

Nitelva


Tørrflua

Anbefalte innlegg

På 20.11.2018 den 21.10, Rolv Seehuus skrev:

Ettersom det er to årstall, tolker jeg det dithen at ett ble oppgradert rundtomkring 2003, det andre 2007? Husker du hvem når? (Jeg håper enda å få svar fra NVE... :)

Sagfossen ble utvidet i 2007 og Verksfossen 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2018 den 20.50, Rolv Seehuus skrev:

Jeg har fått første drypp fra Nittedal kommune. Dette er to dokumenter som omhandler Rotnesfossen, hvor igangsetting av fossen/kraftverket i 1998 med innsigingsevne på 4kubikkmeter/s ikke var konsesjonspliktig, men at en utvidelse av kraftverket planlagt rundt 2013 (NVE 201206403-13 ki/tym) vil være konsesjonspliktig. Begrunnelsen gitt, er st det vil trenges en konsesjon for å garantere minstevannsføring. Kanskje @Tørrflua vet om denne utvidelsen ble noe av. I første omgang fant de ikke noe om Sagdammen/Verksdammen. Vi venter videre i spenning!

Bra jobbet Rolv!
Når det gjelder Sagfossen og Verksfossen ser det ut til at disse 2 kraftverkene ikke har søkt om konsesjon når de ble utvidet. Ser av ditt svar at Rotnesfossen heller ikke var konsesjonspliktig når de utvidet/restaurerte kraftverket i 1998.
Akkurat dette finner jeg litt merkelig da det finnes retningslinjer for dette. Kopierer inn teksten i ett av mine brev med spørsmål til NVE:

 I følge retningslinjer for revisjon av konsesjonsvilkår for vassdragsreguleringer fra Det Kongelige Olje- og Energidepartement står det under punkt 4.1 Konsesjoner og vilkår :

«De eldste reguleringer/utbygginger ble etablert før det ble vedtatt lover som krevde at det måtte søkes tillatelse. Disse har kunnet fortsette på linje med en tidsubegrenset konsesjon innenfor det omfang de hadde på det tidspunkt de eventuelt ville blitt omfattet av nytt lovverk. Ytterligere regulering i tillegg til det konsesjonsfrie vil imidlertid kreve konsesjonsbehandling etter gjeldende lovverk».

I 2007 ble kraftverket i Nitelva ved Sagfossen(966) utvidet med større turbin og vannforbruket ble økt fra 2,6 m3 til 4 m3.   Verksfossen kraftverk(965) rett på nordsiden av Sagfossen ble etter det jeg skjønner utvidet i 2002.

Ble det søkt om konsesjonsbehandling etter gjeldende lovverk slik retningslinjene for revisjon tilsier for disse kraftverkene?
 

Det står ytterligere regulering i tillegg til det konsesjonsfrie, og her kan man diskutere om en større turbin faller innunder dette. Dammene er det ikke gjort noe med forøvrig.
Brevet har jeg ikke fått noe svar på, og heller ikke mitt andre brev som Vannregionen etterlyser konkret svar på fra NVE.
Snakket med Vannregionen i går og Fylkesmannen i dag og de har heller fått svar(purret).
 

Endret av knut
Tillegg helt til slutt
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En oppdatering:

Fulgte opp med en tlf.til NVE etter mangel på tilbakemeldinger.
Det viser seg at NVE ikke har fått svar fra grunneier. Dette blir nå purret opp i uke 1 2019.

NVE fant forøvrig ingen dokumentasjon fra grunneier vedr.utvidelsen av slukeevnen ved disse 2 kraftverkene.
Det blir nå opp til grunneier å dokumentere hva som som har blitt gjort og en forklaring på den mildt sagt håpløse reguleringen av kraftverkene.
NVE var klar på at reguleringen av kraftverkene ikke var bra, og vannførings plottet fra Fossen stasjon var en krystallklar dokumentasjon på akkurat dette.

Det er forøvrig flere paragrafer i Vannressursloven som kan anvendes ,hvis dette med konsesjon i seg selv ikke fører frem.

Da er det bare å ønske alle God jul og Godt nytt år :135_santa:

   

Endret av knut
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tar av meg hatten for dere,folkens. dark-smiley

For det første,siden Hakadalselva/Nitelva var min "barndoms fluefiskeelv",og det andre, siden jeg selv er delvis koblet opp i en "konsesjonssak" i min nåværende fluefiskeelv Ekso.Men,her har vi antakelig NVE på vår side,så vi får se an utviklingen.

Og,får ta med det tredje: Har selv observert hvordan jojo-kjøring nærmest kan drepe en elv.I den tredje elva er det lagt inn klage med henvisning til EU's vanndirektiv,men de har fått 10 års utsettelse på å innføre(2017) (Undrer meg på om EFTA er klar over det.....) 

Problemet med jojo-kjøringa,er jo som nevnt over her: Er det noe igjen å redde etter så mange år med mishandling ? Hvor lang tid kan det ta når insektlivet er rævkjørt i så mange år ?p-off

Fortsett og sett press på NVE,de er faktisk pliktige til å følge opp.

Vi hadde jo Han sjølvaste Harrkongen som medlem her før,vet ikke om han fremdeles er (Rune?),men han har mye med NVE å gjøre i G.Lågen.Han er på FB,og heter Tore Solbakken. Kanskje han kan kontaktes for å legge noen føringer.

Tror NVE vet hvem han er.<<l

Lykke til videre gutter,skal følge med.

 

PS. 

Hva med å starte en forening? En forening har antakelig større påvirkning enn at enkeltmennesker skal drive "egenpåvirkning" alene.

Da jeg frekventerte Hobølelva(Ja,jeg liker små elver),var det en forening med 2-to medlemmer. De fikk til mye rart de. ;) 

Vi har startet forening i Ekso,Ekso aurefiskere. Helt gratis å være medlem,siden vi ikke har meldt oss inn i Norges jeger og fisk. :) 

DS.

Endret av Rodswinger
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rodswinger.

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er jo som det er med lokale innbyggere, enten så har du et godt forhold til elva eller så regner du med at det er ei kloakk renne og er overhodet ikke interessert. Tipper forholdet er her 2% for, 98% bryr seg ikke.

Det ble laget en gruppe av bønder/ grunneiere som gjorde et stunt for å få inn penger på fiskekort. Mener det var på 90 tallet. Det ble snekret ei handicapp brygge ved Rotnes, satt opp noen fiskeplass skilt. Det var det hele jeg merket. Selve elva ble det ikke tenkt på i det hele tatt. Prøvde selv noen spede forsøk på å få til noe rundt den tiden. Men ble veldig alene med eventuelle gjøremål. Litt enklere nå som ungene er voksne.

Forslaget ditt om en forening er nok ikke dumt. Har faktisk tenkt tanken. Nittelvas venner. Tror jeg må drodle det med Knut først, det er han som er den drevne av oss 2.

Bare for å nevne det en gang til, denne elva har kjempe potensiale for godt fiske for alle, også rekruttering av nye stangsvingergenerasjoner. Vi må bare få de folk til å våkne opp som sitter å styrer (og steller) 

Endret av Tørrflua
  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Willy og Knut, en forening er nok den riktige veien å gå. 
Nå ser det ut til at vi har fått med en biolog med fokus på ferskvannsøkologi som kan støtte oss. En entomolog som kan mye om Nitelva kan også bidra på sitt område.
I tillegg har vi Vannområde for Nitelva/Leira  sammen med Akershus fylkeskommune som følger opp saken mot grunneier/kraftverkseier.
Stay tuned!

Veldig bra jobb dere har gjort i Ekso Willy<<l 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ser det ut til at ballen har begynt å rulle. Vannområde Leira-Nitelva har satt av egne midler og har søkt om ytterligere midler for undersøkelser/ problem kartlegging kraftverkene i elva. Så nå  blir det iallfall noe av.

Ps tok en tur forbi i dag og hovedløpet mellom så fortsatt sånn ut men med mere snø en på bilder over. Trolig ingen vannføring i hele vinter, kun noen få liter som pipler ut av stengte luker.

 

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

In vanndirektivet we trust.

Men det er vel strengt tatt så mye uhumskheter i elva oppigjennom at det blir bratt å imøtekomme de krava... Særlig når du ser at dette henger sammen med «gammel moro» på søppelfyllinga på Brånåsen osv, hvor MultiConsult har estimert opprydningsjobb i miliardklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering

Har sjekket kraftverk i dag ved 1730 tiden. Full drift på begge, men det er fortsatt noe som går i hovedløpet ut fra dammer. Isfritt stort sett i fra Hakadal og nedover. Vannet er tildels klart. Så til de som vil slenge litt er det muligheter nå før det blir mere vann og grums.

Legger ved en ukesplott om vannføring ved Fossen (bensinstasjon Hakadal)

 

uke (1).gif

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 15.42, RolvS skrev:

I avdeling for dramatiske tiltak; «Älvräderna» i Sverige har en kampanje med formål å samle inn penger, kjøpe små-kraftverk, og legge dem ned: https://alvraddarna.se/slutsnackat/

Hva med kronerulling for å kjøpe kraftverkene i Hakadal?! :8_laughing:

Sverige ligger nok langt foran oss med en svært slagkraftig og aktiv organisasjon som Älvräderna. I Norge har vi ikke noe motsvarende dessverre. Har prøvd å få NJFF på banen i denne saken,men de var ikke interessert.
Jeg er redd for at engasjementet for akkurat slike saker som miljø og biologisk mangfold er for dårlig blandt fiskere flest. 
Vi kan se det i mange sammenhenger og på bl.a. åpne møter som eksempelvis Lars&Lars hadde nylig i Oslo og som NINA har hatt på jakt-og fiskedagene på Elverum. Tema var revisjon av kraftverk opp mot vanndirektivet. Nesten ingen kom!
Personlig tror jeg det kan bli vanskelig å hente inn nok penger som monner i en slik sak.
Håper jeg tar feil, men tror vi må jobbe videre for å spre info om hva som foregår i Nitelva før slike tiltak som kronerulling kan bli aktuelt.      

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ny oppdatering:

Etter initiativ fra Naturvernforbundet og MDG i Nittedal var det innkalt til et møte om Nitelvas fremtid i går kveld. Det primære formålet var å lodde stemningen om et elveforum. Invitert var lokalavd. av NOF(Norsk ornitologisk forening) og Oslo- og Asker Elveforum som redegjorde for deres arbeid og registreringer.
Etter det vi skjønte var det en positiv stemning om å gjøre noe tilsvarende for Nittedal og vi satte oss opp på en liste om deltagelse. Da er det bare å vente på neste innspill.

Miljøtilsynet i NVE har for øvrig gitt eier av kraftverkene i Hakadal en frist for å dokumentere produksjonen i 5 tidsperioder for å sammenligne måledataene med NVE’s egen målestasjon 2 km nedstrøms Sagfossen kraftverk. Det  er mulig det skal settes opp en ekstra måler for å kontrollere den opprinnelige, da NVE er noe usikker på nøyaktigheten på denne.

Vannområdet Leira og Nitelva har også fått penger til å gjøre undersøkelser vedr. kraftverkenes påvirkning av miljøet i elva. Dette legges nå ut på anbud slik at oppstart kan komme raskt i gang.

Vi kommer også til å samle inn flere bilder fra kraftverkenes kjøring fremover og er det noen som har bilder, er det bare å sende oss dette med dato/tid for bildet. Er det noen som har bilder fra i fjor sommer så send gjerne dette også.
Takk, så langt:) 

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo framskritt! :) Om ikke annet, vil jo denne oppmerksomheten føre til at kraftverkene driftes annerledes.

Er det satt i gang noen prosess for å sørge for at disse kraftverkene driftes på en konsesjon? (De har i dag lov til å kjøre uten, en konsesjon vil gi forpliktende rammer mtp vannføring osv. Det er mulig for «hvermannsen» - om jeg ikke har blingset på regelverket - å be om at et slikt kraftverk får opprettet konsesjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,kjenner ikke til dette Rolv. Hvem kan kreve dette? Regner med at dette evnt.er en frivillig ordning, eller...?

Disse gamle kraftverkene kan operere på linje med en tidsubegrenset konsesjon, men de kan ikke kjøre kraftverkene på den måten som vi har avdekket. Dette var NVE veldig klare på og de venter nå på kjøreloggen fra grunneier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig!
Etter 6 år med klager kom svaret fra miljøtilsynet i NVE  i dag etter påtrykk fra Vannområdet Leira - Nitelva.
NVE har hatt dialog med grunneier vedr.kjøringen av de 2 konsesjonsfrie kraftverkene.
Grunneier har skissert et opplegg for å unngå start/stopp kjøringen i perioder med lav vannføring.
NVE vurderer tiltakene som foreslås som positive og forventer at start/stopp-kjøringen av kraftverkene opphører.
NVE vil følge opp saken ved behov og det skal jammen meg vi også :134_spy:
 

En annen nyhet er at et Elveforum er under etablering slik at vassdraget kan bli bedre ivaretatt på alle måter.
Konstituering av styre vil skje i august og undertegnede er med sammen med Tørrflua.
Det første vi går i gang med er saken ovenfor da rennende vann er essensielt i et fungerende vassdrag.
Minstevannføring i elvestumpen mellom kraftverkene må også på plass så her er vi ikke i mål.
Det blir mye å ta tak i , men så langt veldig positivt. 

Kommer tilbake senere da vi også ønsker medlemmer til elveforumet som kan bidra.
 

Endret av knut
  • Lik 11
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men:

Forøvrig hadde jeg nettopp et lignende tilfelle her i mine hjemtrakter hvor en liten sluse ("overvanns-ventil") ble helt stengt i et sideløp til en liten elv, og tørrla hele sideelva... der var det heldigvis nok med å bare ta en telefon til Småkraft AS, så åpnet de denne lille slusa bittelitt igjen, til tross for at de ikke var pålagt minstevannføring her ihht konsesjon, iflg vedkommende jeg pratet med.

Så man kan være heldig også med hvem man møter i andre enden...

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...