Gå til innhold

Guideline Fario NT8?


RolvS

Anbefalte innlegg

Det framstår etterhvert som om dette er noe jeg med stor sannsynlighet kommer til å få veldig lyst på når jeg holder det i hånda.

Dette blir jo en liten identitetskrise for meg, ettersom jeg har jobbet hardt for (og brukt mye penger på) å opparbeide meg rykte som «hardygutt» de siste årene.

Hardt liv! Man får ta det som en mann.

  • Lik 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk testa en femmer og en firrer på Geromessa i går av @Rune Stokkebekk.

Så her er noen first impressions:

Den kjennes veldig lett ut i hånda - selv om den ikke er den letteste stanga. Den er noen få gram tyngre enn både GL Fario Classic og GL Elevate (!) i samme klasse. Men når jeg først fikk den i hånda gav det en liten «Oi!» Den kommer med et fullwells håndtak selv i klasse fire - det er dog ikke et kraftig ett, det er ganske fint og «lite». Jeg syns det kjentes veldig deilig ut etterhvert, rett og slett. :) Det er kanskje en del av forklaringen på at den klokker inn med høyere vekt enn de andre jeg nevnte, men den kjennes likevel altså veldig lett - og masse i «håndområdet» er ikke så farlig - man henger jo gjerne på ei clunky snelle i det området likevel - det er masse framover i klinga som gjør at ei stang kan føles «tung» i bruk. 

Dette er ei mye roligere stang enn hva jeg bruker «til daglig», på moderate lengder var det greit å få satt greie bukter osv, men om jeg skulle prøve å «dra til» ble det griserumper... men der tar jeg altså skylda! Noen timer på plena for å justere timing hadde nok kunne fiksa det. :) Ganske tilgivende på vannkast. Jeg greide «lett» slaske avgårde Fario-snøret ca 20m med strak fortom, selv med rusten vinter-timing.

Til sammenlikning testet jeg en Sage Mod #5 tidligere på dagen. Og nå blir ting selvsagt veldig subjektivt osv men for meg sto ikke opplevelsen av å denge litt med Farioen noe tilbake for Mod’en. Rasjonelle vurderinger som pris spiller og kanskje en rolle? 9000,- vs 6500,- er jo seff en forskjell...

Nå erre snart sessong!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, RolvS said:

Til sammenlikning testet jeg en Sage Mod #5 tidligere på dagen. Og nå blir ting selvsagt veldig subjektivt osv men for meg sto ikke opplevelsen av å denge litt med Farioen noe tilbake for Mod’en.

Betyr du tenker Mod var bedre? Jeg har prøvd den samme, #5, fikk aldri teste noe fra gl da Rune var bestandig opptatt, men (med en betennelse i ledd på kastehånd) følte jeg ikke Mod var noe for meg. når jeg kom hjem så tatt jeg ut exp4, #3 smallstream og for et par kast til ledd ble helt ferdig følte seg på hjemmebane igjen. nitelva er forresten isfritt mange steder nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bushman said:

Betyr du tenker Mod var bedre?

Jeg tenker først og fremst at Sage Mod koster 2500,- mer enn Fario NT8 :8_laughing: Jeg syns de framstår som relativt like hva målgruppe angår... Ørretspesialister med ~hel aksjon uten ambisjoner om å vinne VM i lengde begge to. Om den ene er bedre enn den andre? Meh. Noen liker vaniljeis, andre foretrekker sjokolade - det tror jeg er rimelig nære fasit på det spørsmålet. Den ene er lagd av en av verdens største stangprodusenter, den andre en liten nordisk produsent. Det betyr noe for noen det og.

Men håndleddet ditt. Høres ut som en gryende eksistensiell krise...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare usikket hva den uttryk betyr..

ja, faktisk krise, arv fra 30års jobbing med data.. så i går har jeg bestemt å lære meg å kaste med den andre hånd isteden. på tide å ta kastetreff..

forresten, han fra Sage har bedt meg å prøve et annen stang, husker ikke navn men tydeligvis en nykommer, den var svart og «state of art» mente ham, men var veldig stiv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fario NT8 plasserer seg mellom Fario Classic og LPXe hvis vi snakker om stivhet. Det betyr at de er litt dypere enn CRS ved samme belastning, linehastigheten og tilbakeslaget er vel så raskt. NT8 føles mer "levende" ut enn CRS og for min egen del så kaster jeg vel så langt med NT8, den har litt mer markant spark fra bånndelen. Aksjonen er utpreget progressiv, dvs. jobber dypere ved økende belastning. Når du har feks. 13-15gram med line ute på 5ern så går den trekvart ned i dybde.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage er et stort navn, og prisene ligger ekstra høyt på grunn av det. Det kan de tillate seg og selger godt, men om de er like i front av utviklingen som de en gang var kan absolutt diskuteres. Nå er det mange flere om benet, og mange dyktige utviklere. Så om de er så mye bedre enn noe annet..? Kan godt være at en billigere stang vil være bedre, det er viktig å prøve og ikke la seg lure til å tro at dyrest er best. 

Jeg har sansen for guideline, det er mye bra produkter og litt mer fornuftige priser selv om de klatrer de og.. selger til høyest mulig oppnåelige pris (selvfølgelig) og jeg synes det er gøy at noen her hjemme lykkes i bransjen, selv om det ikke er produksjon her, det hadde vært enda mer stas. 

Endret av Truls
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Truls said:

Så om de er så mye bedre enn noe annet..?

Den EXP4 #3 jeg nevnte har jeg kjøpt hos Gero for 500,- hvis jeg husker riktig og tenkte å bruke den til fiske med barna i Nitelva. fant lenge etter det at den var en av favoritter i en test til Terje Bomman-Larsen. Det var faktisk den stang jeg har fått mest ørret på stillevann siste år. Mod koster noe mot 9.000,- og jeg ville bare teste om jeg føller den leverer cca 18 ganger det jeg får fra EXPen - eller i hvert fall en - «wooow, den kaster jo utrolig bra, det har jeg ikke opplevd før» føllelse men helt ærlig på de få kastene jeg fått til så har det ikke kommet til rette.

 

1 hour ago, Rune Stokkebekk said:

 Det betyr at de er litt dypere enn CRS ved samme belastning, linehastigheten og tilbakeslaget er vel så raskt. NT8 føles mer "levende" ut enn CRS

Synt jeg ikke fikk prøve den, høres som et stang jeg kunne like, CRSen var for stiv for min del og Classic er jo klassik, den liker jeg veldig i #4 men det gjennstår å få fisket litt mer med den.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det gikk som det måtte gå :) (har nevnt i an annen post her også...)

9,9 #6 ble bestilt og kjøpt. Jeg har nå fiska den med GL Exchange TriTip og Bullet Evolve. Både til tørrflue etter brunørret (mygg med 5x spiss og krok 18) og etter sjøørret.

Helt fantastisk, ei stang som passer meg veldig godt. Gler meg til å fiske med denne i sommer!

Spørs hvilken klasse 4 jeg skal kjøpe nå da... Solgte alle stengene mine i høst/vinter og trenger ei ny!

 

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...