Gå til innhold

Min korte erfaring med Taimen neoshell vadejakke.


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve en vadejakke med en annen membran enn goretex. Valget på polartec neoshell membran. En membran som har fått gode skussmål især for sine pusteegenskaper. Så var det å finne en produsent av vadejakker. Ente på polske taimen. Heldigvis mailet jeg fram og tilbake om størrelsen. Og polske størrelsen er litt anderledes enn norske og jeg endte på medium. Normalt ville jeg valgt large. For i underkant av tre lapper fikk jeg en jakke som passet bra. Den ble redesignet 2017 og fått en bedre passform.

Hva fikk jeg så? Umiddelbart savnet jeg glidelås på håndvarmerlommene. For meg er det litt negativ. Dog skal sies at ikke valgte den rimligste med færrest  lommer. Foretrekker å ha ekstraustyr i slingpack og ikke i lommene. Så hva med de tekniske egenskapene? Gikk en tur i terrenget på 8 km og ikke antydning til fuktighet på innsiden av jakken, i motsetning  da jeg tok samme tur idag med samme bekledning og en  annen  jakke. Så det er nok en jakke jeg kommer til å ha stor glede især i varmt sommerregn. Men selvfølgelig var det sjans å ta å bestille uprøvd fra Polen. Men membran overgår alt jeg har prøvd så langt.

AF045F86-94EB-4184-AC81-FCB26CE3C823.jpeg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Hva er oppgitt vannsøyle og pusteegenskaper på denne Terje?
Kom gjerne med updates når du får brukt den ei stønn.

Goretex er ikke så salig synes jeg, hatt langt bedre erfaring med Dermizax. Spesielt hvis man skal bruke det til annet enn å holde vann ute (og vann inne). Til fysisk aktivitet synes jeg det finnes løsninger som er langt bedre. Siste tilskuddet mitt på jakkefronten er en Arcteryx Beta AR med Gore Tex Pro, topp som regnjakke. Men å gå på litt i skauen.. nei takk. Har en sykkeljakke som virkelig har imponert, den har softshell med membran og den holder meg varm og regnet ute ved sykkelturer i 4 grader og pissregn. Ikke blir jeg spesielt blaut på innsia heller.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mine ord: "Polartec's take is that 10,000 is plenty, any more compromises breathability. At first I was dubious but, over six months of regular use, I've been persuaded to agree. Everything from the most minging downpours Wales can muster to hurling snow and sleet on Scottish summits has stayed firmly outside the fabric, and I found no drips or damp patches on my midlayers."

Enig med deg Rune og jeg jeg har lenge sett etter en membran som ikke bare holder regnet ute og gjør deg klam på innsiden ved litt hard aktivitet. Skal holde dere oppdatert , men membran har jeg troen på . Et par designing ting på jakke kunne jeg tenkt meg litt annerledes, men det er mulig min skepsis er litt for kritisk, praktisk bruk vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terje Bendiksby skrev:

Ja Filson har fiskejakke

Denne sikler jeg på hver gang jeg er innom Angler i Nydalen, men hver gang så faller jeg ned på at jakken mangler gode nok fremlommer (og lommer generelt) til at jeg velger å gå for denne... Men utseendet tiltaler meg, og den er i lydløst og deilig stoff...^_^

Men den nye Taimen-jakken din ser ut til å være spekket med lommer på bilder jeg finner på nett (gitt det er samme modellen jeg ser på da). 

Er det inner-lommer i denne? Vet du hva hempene ca midt på jakken, under fremlommene, skal brukes til? Er det til å feste stæsj i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg den med minst lommer, men de har en med flere  lommer som ikke er så my dyrere. Begge jakkene har d-ring på ryggen og og hemper foran på hver side av glidlåsen til å feste ting i. Dessuten har den mansjetter innvendige mansjetter med stramming som ikks snøret  kan henge seg opp i ( ala simms g3 tactical).  En god hette som brettes inn i kraven, hvis du ikke bruker den. Egentlig en mye mer vadejakke  enn filson mener nå jeg. Vurderer du å kjøpe, er det mye å spare på å kjøpe den direkte fra Taimen og ikke på ebay .

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...