Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en klasse to.....tror jeg. En stang som kan er lettkastet, kan tåle svak vind, er presis, kan fiske tørt såvel nymfe,elv/stille vann, betydning av lengde er jeg usikker på, da jeg har kastet mest med 9-10 fot. uansett en allrounder klasse 2 om jeg kan si det slik:) Noen som mener den stangen finnes setter jeg stor pris på å få høre noen erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til (under tvil)  klasse tre og  stenger på under 8fot.Det ble en innertier.  Savner overhode ikke en ni fot i denne klassen, da jeg synes 8b fot eller kortere er suveren til å kaste med hvor trær osv  gjør en lenger stang trøblete. Så det har blitt min favoritt til ørret. Fin å kaste med, suveren og kjøre og lande fisk på. Har vurdert toer selv , men har ikke sett det store behovet. Truls på forumet har større erfaring på dette området enn meg og kan gi bedre innspill. 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om man trenger en 2'er er vel heller tvilsomt, men at det er utrolig gøy å kjøre fisk , det er det ikke noen tvil om. Selv kjøpte jeg meg en winston wt som er en veldig lett og følsom klasse to. Bruker den med et litt tungt snøre i samme klasse og kaster fint 12-13 meter og de gangene det holder så er det ikke noe annen stang jeg heller ville hatt i hånda. Den er myk og artig å kjøre fisk på, og selv en ørret på 3-400 g gir en veldig morsom kamp som man føler godt ned i korken. 

Dette er en stang som passer godt i en del av vannene jeg fisker, med tett skog rundt og så godt som aldri behov for lange kast. Fisken går oppe tett på land, eller like utenfor myrkanten. Det jeg synes er viktig er å snike seg i posisjon, bruke den lille vinden som er til sin fordel , da kommer denne klassen til sin rett. Men glem lange stenger, min er 6,6 fot og det holder. 7,6 fot er kanskje også greit men jeg ville ikke tenkt noe lenger stang enn det. (Min mening)

Skulle du slumpe borti en større fisk så er det bare å la det stå til og bruke arm/håndledd for å hjelpe til. Ville ikke vært foruten denne stanga, den blir ikke mest brukt, men når forholdene ligger til rette for det, så er det lite somer mer artig enn å bruke den og da koser jeg meg veldig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det høres ut som du har en stang til salgs Jan og selvfølgelig skal jeg la tvilen komme meg til gode Rolv;) Tusen takk for svar alle sammen, tror jeg nå er overbevist nå om at en klasse to skal bli kjempe gøy, skal ikke tenke på stanglengde, tror du har helt rett i det Truls.Har god tid på meg til å finne stangen da første anledning blir myggfiske når isen bryter. Tittet såvidt på Hardy og Scott sine stenger, de er i dyreste laget så da må det bli å kjøpe brukt el. Har dere noen tips til stenger som har utmerket  seg videre utover Winston wt som forøvrig virker veldig bra setter jeg pris på det, øker bare sjansen for et godt kjøp nå da salgene kommer, for ikke å snakke om alle dem som vil bytte ut utstyret.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 16.58, Feskbaill skrev:

Jeg har en 7,6 2# som er helt rå på å stå ubrukt i skapet. Ender alltid opp med 3# glass i samme lengde når det skal finfiskes. 

2# stanga i seg selv er bra den og gjør nytta den og, men med 3# så er man bedre rusta og småfisk blir en fest læll. :)

hvilken #2 stang er du har Feskbaill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet så langt at jeg har begynt med bygging, men galskapen utvikler seg den så ender vel opp med å prøve det også. 

Det ER jo morro med de letteste klassene da, de gangene jeg fisker med Eikre stanga så er den para med en Hardy flyweight og ei 3# line. 

Fisker da stort sett i småelvene på Romerike og det er sabla gøy å fks plukke småfisk i de delene av leira som har klart vann og man kan fiske på fisk man ser. Men stort sett så søker man seg jo til plasser med mulighet for større fisk, så da blir det jo ikke så ofte man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og vil bli mye småelver og mindre tjern/vann jeg kommer til å vandre i. Med familie blir våre turer i et hvert fall ikke basert på hvor godfisken står desverre og ved hytten -der vi reiser ofte- passerer det en fin liten elv som du slår deg selv på brystet skulle det bli ørret på over 200gr. til gjengjeld en veldig variert elv som en #2 stang rekker over. Så for min del blir det å gi de opplevelsene som er kommet for å bli det lille ekstra...

Gi en lyd om du kan komme til å vurdere å selge stangen din ila vinteren Feskbaill, så tar jeg muligens kontakt. #2 stenger virker vanskelig å oppdrive:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang mitt kjøp av klasse 2, så visste jeg at det var tvilsomt at denne ville bli brukt veldig mye, så derfor gikk jeg for en billigere stang - Scierra Brook 7' #2, til 1.819,- (så svir det ikke såå mye at den fortsatt står ubrukt...)

Men du vet hva som sies: det er veien til målet som teller ;)  

Så selvsagt skal toer-stanga brukes, jeg må bare finne riktig tidspunkt! fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en klasse 1 som jeg satte ett 2er snøre på. Ingen utfordring å kaste langt. Det som hindre lange kast i fiskesituasjon var løsbukta nede i vannet. Snøret er for lett til å få løsbukta opp av vannet. Og da blir det mye armer og bein for å få it noen meter. Jeg ble lei og solgte stanga til en som heller ikke bruker den. Fikk røye på 1 kg på stanga og det var morro. Men ikke morro nok. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jan Ingvar skrev:

Ang mitt kjøp av klasse 2, så visste jeg at det var tvilsomt at denne ville bli brukt veldig mye, så derfor gikk jeg for en billigere stang - Scierra Brook 7' #2, til 1.819,- (så svir det ikke såå mye at den fortsatt står ubrukt...)

Men du vet hva som sies: det er veien til målet som teller ;)  

Så selvsagt skal toer-stanga brukes, jeg må bare finne riktig tidspunkt! fffishing

Må le, tro meg, den tanken om kjøp har streifet meg en del ganger, kan jo bli en byrde på friheten mtp fiske, det å ha en stang hjemme i skapet som skal tvinge seg med på tur bare fordi den er kostbar hehe... uansett noe jeg gleder meg til er i det små elver tar tak i isen på vannet den evt renner ned i og lager en åpning slik at myggklekkingen får komme igang, det tror jeg skal bli et riktig trivelig øyeblikk med en #2 over nyåret.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de færreste av oss "trenger" en stang i klasse 2. Veldig lite man ikke får gjort f.eks. med glassfiber i klasse 3, kanskje mer et spørsmål om stanglenden. Men jeg har likehvel for mange stenger (i hvert fall etter kona), slikt at selvfølgelig _kan_ man ha en i klasse 1-2 og være helt tilfreds med saken. Startet egen emne om å finne seg en glassfiber i klasse 1-2. Personlig ser ingen grunn å gå karbon i klassene 1-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det eneste som er litt dumt med slike klasser er at de er gjerne ført kun i stangserier som ligger relativt høyt i pris. Litt av et kval å bruke så mye penger på ørret/ harr i akvariestørrelse når man kunne fått en flott firer eller femmer og implisitt mer spennende fiskeopplevelser. Den scierra brook stanga som ble nevnt virker fornuftig da, man kan finne dem til en grei pris.

Det laveste jeg har er en 3r, gamle fario 8,6 som ble kjøpt på tilbud til 2500 kr. Hadde aldri kjøpt til fullpris. Men å bruke en flott sage på sardiner hadde jeg aldri hatt samvittighet til.

Når det er sagt så tror jeg at man trenger kun en 5 eller 6. Men en fluestang er dessverre ikke så kult, og boden rommer flere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokre rimelege #2 i glassfiber ute i den store verda, dersom du har lyst til å vera eksterimentell. Eg har ei #2 stang no som erstatta ei tidlegare #2. Til mitt fiske i små elver og vatn etter fisk på 1-3 hg (og av og til nesten 5 hg....) synes eg dette er spot on, og brukar denne overaskande mykje. Akkilleshælen er kastelengde, dvs i lite vind opp til 15 m, i vind veldig mykje mindre. Men etter å ha fiska med denne i i løpet av sommaren så må eg sei at det går mykje fin fisk innen 10 m kastelengde i nærområda her. Einaste gongen eg saknar ei 9 fots stang er når eg evt har mulighet til å nymfefiske litt i stryk, då er det greit med litt lengde.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært intressant å høre hva for størrelse av fluer folk får kastet med sine klass 1 eller 2 stengene. Lurer på om jeg får meg en klasse 1 så må jeg samtidig kjøpe meg en bedre førstørrelsessglass for å se hva jeg binder av fluer for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ein karbon #2 og no har eg bambus ca #2-3 og ingen av dei har hatt problem med å kaste større fluer som vist på bilete, dvs grashopper og humpy på krok 12. Har kasta litt med indikator og nymfer, det krev litt meir i kasting og kjennes ikkje så veldig godt ut men på kort avstand så går det greit. Det er vel så viktig at du har ein skikkeleg fortom som overfører kraft skikkeleg heile vegen vil eg meine.

DSC_0970.JPG

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 11.11.2018 den 22.12, David A. skrev:

Det eneste som er litt dumt med slike klasser er at de er gjerne ført kun i stangserier som ligger relativt høyt i pris. Litt av et kval å bruke så mye penger på ørret/ harr i akvariestørrelse når man kunne fått en flott firer eller femmer og implisitt mer spennende fiskeopplevelser. Den scierra brook stanga som ble nevnt virker fornuftig da, man kan finne dem til en grei pris.

Det laveste jeg har er en 3r, gamle fario 8,6 som ble kjøpt på tilbud til 2500 kr. Hadde aldri kjøpt til fullpris. Men å bruke en flott sage på sardiner hadde jeg aldri hatt samvittighet til.

Når det er sagt så tror jeg at man trenger kun en 5 eller 6. Men en fluestang er dessverre ikke så kult, og boden rommer flere :-)

https://komplettfritid.no/product/guideline-fario

Her er et tilbud på en #2, samme stang? Vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kim Lunde skrev:

Her er et tilbud på en #2, samme stang? Vil du anbefale?

Dette var et godt tilbud. Det kan virke som om stanga det er tilbud på er den originale Farioen, ikke "Classic" eller "CRS". Hvis du er sikker på at du skal ha deg en stang i klasse 2, så hadde i alle fall ikke jeg vært i tvil :-) Jeg hadde denne i 9 fot #4, og det var en feinschmecker tørrfluestang! Fin til nymfing også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...