Gå til innhold

Norge som batteri-teorien


RolvS

Anbefalte innlegg

Kanskje vi skulle hatt en egen seksjon for aktivisme... :) Jeg synes i alle fall det er litt å hisse seg opp over om dagen. For eksempel "Norges vannreservoarer som batteri for fornybar energi i Europa"-modellen. I Norge og i Europa i dag, pågår forskning for å finne ut hvordan man effektivt skal kunne bruke Norges vassdrag og vannreservoarer for å lagre overskuddsenergi fra uforutsigbare fornybare energikilder som vind- og solkraft. Planen er altså - I shit you not - å bruke overskuddskraft fra kontinentet til å pumpe vann oppover i elva for å lagre energi når det er bra vær for slikt i for eksempel Danmark. Når Europa trenger strøm er det bare å tappe det ned igjen for å produsere.

Det er et prisverdig prosjekt i utgangspunktet: Å legge til rette for at Europa skal greie seg på fornybare energikilder alene. For elvene våre derimot ser det dårlig ut. Det vil garantert koste lokalt for de vassdragene det angår - og mest lovende må vel alle dammene nedover Glomma være? Bare pumpe vannet opp igjen etter at det har passert Rånåsfoss. Rapporten jeg linker til skisserer et 'veikart' for å oppnå dette. Rapporten diskuterer alt fra hvordan kabel-bygging skal finansieres til hvordan påvirke lokalsamfunn for å få dem til å gå med på en slik virksomhet. (Klikk for rapport.)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på programmet til Andreas W på NRK for noen uker siden. Det bekreftet det jeg har trodd om atomkraft. Det er den reneste og mest fornybare energikilden vi har... Bygg de skikkelig, sørg for sikker oppbevaring av avfall og vips... Kull, olje, gass og vannkraft vil gradvis kunne fases ut. Miljøorganisasjonene har i åresvis fått herje fritt med påstander om hvor farlig det er....

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøargumentet mot atomkraft synes å stå på usikker grunn ja. Selvsagt er det likevel fortsatt ett komplisert spørsmål (skal hvilken røvernasjon som helst få bygge atomkraftverk?)

Men i Europa - go nuclear. La meg få beholde vassdraget mitt :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy faen, nå vet jeg ikke om hjertet tåler mer aggresjon p-off:8_laughing: Først Tørrflua sine innlegg i tråden om Nitelva, og nå denne rapporten du linket til Rolv, som var helt ukjent for meg fra før.

Kommentar før jeg starter på rapporten: @Rolv Seehuus har du kommet deg gjennom? Er det en sammenheng med "Energipakke" 3 også her? Vet du evt noe om dette? (Men jeg får jo kanskje svaret på dette selv også etterhvert som jeg jobber meg gjennom rapporten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det finnes en pumpe som benytter elvas trykk, som igjen kan pumpe vann iopp til 10 meters høyde uten strømm. ble brukt i dammer for å få fontener og til å få vann til fjøs osv. dette er en gammel oppfinnelse. jeg husker ikke hva den heter. Men kanskje denne er en moderne versjon...https://www.byggfakta.no/lanserer-trykkdrevet-vannpumpe-54076/nyhet.html

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jan Ingvar - ja dette er til å fly i flint over. Jeg har lest deler av rapporten, men ikke nøye nok til å svare på det du spør om. U r on ur own! :)

@Tørrflua - vannpumping er vanskelig faktisk, i alle fall om du skal suge vann opp. Der er det en slags grense rundt ti meter. Det ble dog nylig satt verdensrekord (26m) - https://www.nrk.no/viten/verdensrekord-i-vannpumping-1.1852649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftbransjen har nok betalt godt for denne rapporten.
Dette forutsetter nok bygging av mange flere eksportkabler til utlandet og nedlegging av kraftkrevende industri i Norge.
I 2015 var Norges bruttoeksport av vannkraft 22 TWh. Den norske gasseksport til EU tilsvarte 1200 TWh og Europas gasslagre har en kapasitet på cirka 1000 TWh. Satt på spissen er norsk vannkraft et mobilbatteri, mens gassen tilsvarer batteripakken i en elbil.
Pumpekraftverk har vi allerede, men det er planer om å bygge flere, bare kraftbransjen får presset opp prisene. Dette er ikke snakk om elvekraft for det alene er et musepiss i Mjøsa. Her snakker vi om de største kraftverkene vi har i Norge type Ulla-Førre med Blåsjømagasinet, hvor det allerede er et pumpekraftverk hvor de både kan tappe og pumpe vann fra Blåsjø. Her er det snakk om å pumpe vann fra et nedenforliggende magasin og opp til ovenforliggende. Når kraftprisen er rimelig pumpes vann opp og så tapper/produserer man når prisen er høy.

Noen andre linker som også bør leses:

https://www.cicero.oslo.no/no/posts/klima/gront-batteri-en-utopi

https://gemini.no/2018/02/tvilsomt-norge-europas-gronne-batteri/

Hva kraftbransjen finner på sammen med politikerne vet man aldri, så her må vi nok være på vakt.
Vi har ikke flere vassdrag å miste!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...