Gå til innhold

#6 eller #7 stang


MartinG

Anbefalte innlegg

Hallo! 

Jeg er på utkikk etter en ny stang og har lyst på litt input fra dere her med litt erfaring. Jeg har allerede en 3er og en 5er stang jeg er godt fornøyd med. Nå tenker jeg på å gå til anskaffelse av en litt grovere stang som kan brukes fra Belly Boat i vindfulle dager og til streamerfiske etter litt større ørret både i elv og stille vann.

Hva tenker dere: #6 eller #7?   9`,  9,6´ eller 10´?

Takk for svar! :)

Endret av MartinG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6 eller #7? Ja takk begge deler :-)

En litt stiv sekser er fin til streamerfiske i vann, i fjellet og i elv synes jeg. Kan fint fiske tørt med denne også hvis du bruker flyteline og tilpasset fortom. Jeg ville valgt en med fighting but.

Klasse sju bruker jeg bare i saltvann. Passer bra når det blåser litt, og man kan kaste langt. På vindstille dager går det veldig fint å bruke klasse 6 i sjøen også.

Jeg vil derfor anbefale deg klasse 6, men ikke gå for de mykeste variantene hvis den skal brukes i vind. Av lengde anbefaler jeg 9 fot, da lengre stenger blir tyngre å kaste med over tid. Hvis primærbruken blir fra belly kan du vurdere 9,6 fot.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Jarle! :)

Blir nok en 6er nå da siden jeg primært fisker brunørret. Jeg er student, så jeg må velge litt hva jeg skal gå for.. Ikke alt for mye å rutte med om dagen ;D  

Ser det ligger mye fint brukt ute på facebook. Nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter.  

Moro å eventuelt prøve 6ern i sjøen også. Kanskje gir det mersmak og så er jeg på SØ-kjøret også.. 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med mindre du fisker på plasser med uforholdsmessig stør aure så vil eg sei at #7 blir litt kraftig. Eg ville gått for #6 og heller kjøpt ulik snøreklasser, der du kan ha eit tyngre snøre til kasting i vind. Mykje brukt av god kvalitet på finn så det er ein god plass visst du vil ha rimelig men bra utstyr.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...