Gå til innhold

Synkeline til ferskvann?


jak

Anbefalte innlegg

Hei,

er det nokon som har erfaring med systematisk fiske med synkeline i fjellvatn og skogsvatn? Vurderar å ha ein spole med synkeline som kan brukast når det bles og regnar (det er ofte er vestpå) eller når fisken er fråverande i overflata (Skjer også ofte). Tanken er å hive på streamer + 1 eller 2 opphengerer og kome ned til fisken. 

Nokon som tipse om eit godt synkesnøre til lettare stangklasser (#4-5)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
jeg bruker Vision Compound WF4 intermediate (sink 3 inch per sekund). Dette er et linje med spey profil med den kastes utrolig lett ved vanlig overhode kasting og i tillegg er det trangt så klarer jeg å nå fisken ved vannkast som er litt mer vanskelig med sink linje enn med flyt men med litt øvelse så får man det til.

Linje er forresten kjøpt på Finn, mener den lages ikke lenger men det var en som lagt ned butikken sin og hadde masse linjer og andre ting til salgs. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg bruker:

Fra bellyboat: intermediate-snøre (RIO Mainstream Int. WF5) (for da legges jo snøret på "snørebrettet" på fanget etterhvert som man trekker inn, og man slipper da at snøret synker etterhvert som man trekker inn.

Fra land/vading: sinktip (GL 4cast flyt/synk3 WF5). Da slipper man å drasse med seg snørekurven på tur, og man kommer likevel mange meter ned <<l  (og da flyter jo snøret under deg som ved et vanlig snøre, så man kan likevel skyte line osv.

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bushman skrev:

Hei,
jeg bruker Vision Compound WF4 intermediate (sink 3 inch per sekund). Dette er et linje med spey profil med den kastes utrolig lett ved vanlig overhode kasting og i tillegg er det trangt så klarer jeg å nå fisken ved vannkast som er litt mer vanskelig med sink linje enn med flyt men med litt øvelse så får man det til.

Linje er forresten kjøpt på Finn, mener den lages ikke lenger men det var en som lagt ned butikken sin og hadde masse linjer og andre ting til salgs. 

Takk fo svar. Har sett dei visionlinene på finn. Men går det greit med Intermediatline? Har ein del erfaring frå sjø med intermediat og dei synk jo ikkje så fort, som kan vera ein fordel men og ulempe. Fungerar dette snøret på 4-5 m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Her er hva jeg bruker:

Fra bellyboat: intermediate-snøre (RIO Mainstream Int. WF5) (for da legges jo snøret på "snørebrettet" på fanget etterhvert som man trekker inn, og man slipper da at snøret synker etterhvert som man trekker inn.

Fra land/vading: sinktip (GL 4cast flyt/synk3 WF5). Da slipper man å drasse med seg snørekurven på tur, og man kommer likevel mange meter ned <<l  (og da flyter jo snøret under deg som ved et vanlig snøre, så man kan likevel skyte line osv.

Kjem til å bruke snøret frå land men snørekurv er ikke aktuelt siden eg primært driv fjellfiske i mindre vatn. Men, same spørsmål som over, kva djupne fiskar du effektivt over med sinktip? Vil inntrekk føre til at flue går oppover i vassøyla?

Ser at eg kanskje må kjøpe to snøre og teste ut til eige bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra beskrivelsen: "Den 4,5m lange synkende tuppen er velbalansert, uten en ”hengslete” følelse når du kaster, resten av snøret er flytende".

Så 4,5m + fortom, så er du jo ganske dypt da. I tillegg så vil mer enn 4,5m synke, for tuppen vil dra med seg ytterligere snøre ned, så man kommer ganske dypt altså! Jeg opplever ikke at inntrekket drar flua særlig oppover i vannmassene. 

Men jeg har en kommentar til det som nevnes med "hengslete"... Dette er nok en påstand uten hold i, vil jeg si. Det er likevel en slags hengslete følelse/knekk i bukta mens man kaster, men det er ikke et veldig stort problem...

Den største fordelen med sinktip er at man slipper at snøret synker under deg etterhvert som du trekker inn. Dette var den eneste årsaken til at jeg valgte å kjøpe en sinktip i tillegg til int-snøret jeg hadde fra før (og har kun sinktip med på turer med sekk og vandring, og aldri int-snøret, fordi jeg ikke gidder å drasse på linekurven!)

 

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio har intermediate fra klasse 3 i GT90 og SLXI fra klasse 5. 

Det er litt viktig at du tenker på hva du skal fiske med, og ikke minst hvordan du trekker inn. Rolige inntrekk med pauser, så kommer man ganske dypt med intermediate. tenker på mitt eget fiske, så vil jeg heller ha mulighet for lengre pauser, enn å måtte ni-dra i snøret for å unngå bunn-napp.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, jak said:

Fungerar dette snøret på 4-5 m?

Mener du å kaste på korte hold eller? Den lader opp stanga ekstrem fort, tre fire overhode kast så er den ute og flyr langt i lufta. Ingen problem å kaste et par meter.

Kan også anbefalle Barrio produkter, bruker noen flytt linjer fra Barrio og de er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bushman skrev:

Mener du å kaste på korte hold eller? Den lader opp stanga ekstrem fort, tre fire overhode kast så er den ute og flyr langt i lufta. Ingen problem å kaste et par meter.

Kan også anbefalle Barrio produkter, bruker noen flytt linjer fra Barrio og de er gode.

Tenkte på djupne. Har erfaring med ulike intermediatliner og nokre stig fort opp over ved inntrekk. No er det tunge små gullhodenymfer og streamere som eg ser for meg vert mest brukt  med skate inntrekk så det er kanskje ikke så stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gått for flyt med sink-tip. Rett skal være rett, nå har jeg aldri fisket med synk i klasse 6 men oppfører det seg som klasse sju og ti i synk7  som jeg bruker endel, ville jeg valgt sink tip med flyt i klasse 6. Grunnen : Det er noe herk hvis hele lina synker under blindkasting og du ikke har f.eks snørekurv . Apropos blindkasting så er jeg heller ikke glad i mange blindkast med hel synkelinh. Et eller to er som regel mer enn nok. 

 

 

Endret av Terje Bendiksby
skrivefeil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Guideline 4-cast F/S3 i klasse 5. Har brukt den mest til en litt følsom sekserstang. Det er litt slengete hvis man prøver å holde for mye line utenfor stangringene, men lina gjør jobben når man venner seg til å kaste med det. 

Ellers så bruker jeg Guideline Coastal slow intermediate hvis flua skal gå under overflaten, men ikke så dypt. Denne lina er en drøm å kaste, men den er litt tung. Skulle jeg kjøpt Coastal bare for å fiske i stille vann med streamer/nymfe, hadde jeg gått for Fast Intermediate.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tror jeg det er mye å hente på å variere snørevalget mer enn de fleste av oss gjør. 

Barrio SLXI er allerede nevnt. Jeg har fisket to økter med dette snøret nå i høst og det har nok blitt en favoritt i sterk vind på kysten, riktignok i klasse åtte. Det drar godt i vei selv i ganske sterk motvind og rullekaster også veldig godt, noe som er veldig greit i skogen hvor det ofte er dårlig med plass til bakslengen. Taperingen er vel ikke så ulik Triangle taper men jeg opplever SLXI-en som mer kraftfull/mindre delikat enn TT saltwater intermediate.  Jeg tror snøret er å anse som fast intermediate, hvilket jeg synes er veldig anvendelig. Det synker fort nok til å fiske ned til et par meter (eller mer hvis du gidder å vente) men ikke så fort at du setter deg fast hele tiden på "normale"dybder.

Vision Kust synk 3 har jeg i klasse 6 og det liker jeg også veldig godt. Baklina (flytende) har en litt uvanlig overflate som glir/skyter godt uten å stadig måtte smøres.

 

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...