Gå til innhold

Bloke XL50 Switch


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på en lett tohånds - typ switch - i affta klasse fem[1] uten å måtte bruke for mye penger på det (albue og håndledd er «sykemeldt», men å svinge en streamer med en tohånds skal jeg få til... ;) ) Jeg har kjent litt på LPXe i #6, men det syns jeg blir litt for kraftige saker i forhold til hva jeg ser for meg (og jeg har bare ikke sansen for forlengertrikset.) såh - da har valget falt på å snekre stang hjemme. Jeg skal bestille en Bloke XL50 Switch. But... Femmer eller sekser? Det er en ganske wide range av vekter for en #6 i AFFTA-standarden så jeg er litt i villrede.

Noen som har testa switch modellen? Eller kan si noe om typiske XL50-blanks generelt?

[1] https://www.affta.org/wp-content/uploads/2012/01/spey_line_weights.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XL blanks er generelt veldig gode. Har bygd en switch femmer selv (Beulah). Det merkelig at når jeg kaster med enhånds så er det veldig bra femmer/ sekser , men som switch er 280 grain line som gjelder. Jeg kan ikke forklare det på noen annen måte enn at kraftbruken blir helt annen med enhånds. Jeg har også to ti fot surf fluestenger som også er en form for switch stang, men mer beregnet for overhodekast og det akkurat samme fenomenet der. To hender-tyngre snøre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget flere stenger i xl50 serien, (dog kun enhåndsvarianter) og ser man bort i fra de lettere klassene, så takler de veldig godt en snøreklasse opp, samtidig vil jeg si at det kjennes som følsomheten tilsvarer klassen som stanga er i. Kvalitetsmessig så får man veldig mye for pengene hos bloke, og han har god service (han er bare ikke verdens beste til å svare på mail i perioder. Ring i stedet om man ikke får svar...) 

Generelt for de jeg har prøvd så vil jeg si at f.eks femmeren er en litt kraftig femmer som lett takler et seksersnøre. Samme i klasse seks. Og syv ;) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tingene er i hus! Guides, grips og stangemner for en 7’6’’ #4 og 11’ #5 switch fra Bloke.

Han sendte med to trådspoler, det tror jeg ikke sto noe sted. Vi får se, jeg er ikke så prippen på utseendet, det er hvordan tingene kjennes ut som teller - så det kan godt bli de farvene på til slutt - selv om det å finne «riktig» tråd vel er en del av morroa... :)

 

48AE28CF-2687-4817-A995-193A90709CF0.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@Tørrflua Jeg er og veldig spent på hvordan den er! Jeg spurte Mr. Bloke hva han la i klassifiseringen, og sa at den var bygd etter AFFTA-klassifisering for korte spey klumper. Jeg tolket ham dit hen at han mente denne tabellen: https://www.affta.org/wp-content/uploads/2012/01/spey_line_weights.pdf

Den går ikke lavere enn seks, men en femmer skal vel da bære en 200grains kort klump. Det er dog lite syns jeg - det er ca tilsvarende som vekta på klumpen til GL Presentation i #5. Vi får se! Jeg har litt forskjellig å teste med - jeg håper den blir godvenner med en 250grains skagit-klump jeg har liggende... 

Ellers er jeg klar til å lakke XLSG’en. Jeg har skrudd sammen to squashballer og bruker stangen fra et dørhåndtak sammen med grillrotisseriet mitt for tørking. Grilles ikke mye kylling på vinteren likevell!

A32947CA-F98F-4BAB-AE5A-05D307DDE1D0.thumb.jpeg.9dbeb0dc4453c37c80f3b17d33aa0237.jpeg

Endret av RolvS
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte på ettermiddagen, lot den stå og surre til godt utpå kvelden, da var den sticky men rant ikke lenger på noen måte. Tørr på morgenen etter. Ganske normal tørketid det egentlig. Jeg tynner litt ut også, noe som gjør prosessen tregere.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, den begynner å ligne nå. Lakket i dag-tidlig-ish. Syns den frtsatt var vel sticky sånn i firetida. Men nå begynner det å se greit ut. Strøk nummer to så er den jaggu i boks! Lærerikt dette :) Lettere å bygge nummer to og tre og når man har gjort det en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloke XLSG done! Jeg er veldig spent på hvordan den blir å fiske med. Har ikke prøvekastet enda - det er pussig hvor lite viktig det er å komme seg ut og vifte med fluestanga på plena om dagen... (muligens væravhengig...)

Det er mye småting å ta med seg til neste bygg. For eksempel justering av trådspoleholder for helt jevn trådmating, og at tørkepatentet mitt har litt drift så jeg risikerer at stanga rett og slett faller av (det skjedde en gang :51_scream:)

Her er ett par bilder.

0C7479A9-328C-492E-8447-93103B47AD31.thumb.jpeg.bf8e02f1b4d7a96ef310b7b0188f4985.jpegE38E76D4-F1AA-45CF-99A7-79887CBE45A3.thumb.jpeg.fc5604f6b13e0259bdf9cd2b392372ba.jpeg

Til slutt et par spørsmål til ekspertene. Å komme over «tåa» til snøreføreren var en utfordring, og det ble en glippe i vindingene akkurat der. Forslag til hvordan fikse det?

8A60251C-DF71-459C-8A70-04ED369D67BD.thumb.jpeg.a5429528267a4fb85989dbbf5973eda4.jpeg

Det er mye andre forbedringer her for framtiden hva lakk og surringer anngår selvsagt. Men det er kanskje ting det er mer mulig å forske seg fram til. :)

Endelig kan jeg starte på switch-stanga!

Endret av RolvS
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ferdig prosjekt. Ser da veldig lovende ut dette! Synes du bør være stolt av resultatet du har fått til.

Før jeg kjøpte meg tilpasset maskin, så brukte jeg en trådholder til fluebindinga for å holde press på tråden. Når det kommer til foten på ringene, så er det på veldig mange ringer nødvendig å file de ned, slik at de blir mye spissere enn de kommer fra fabrikken. Jeg bruker en dremel til dette.

Snakebrand universal snakeringer er veldig behagelige å bruke da de ikke trenger filing. 

Jeg pleier også å gå over surringene og presse de sammen om nødvendig. Man kan også jevne de ut om man drar en gjenstand som ikke er alt for skarp over tråden. Drar man den frem og tilbake så kan man få jevnet ut eventuelle glipper. Må litt teknikk til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer over tåa slikt at jeg, akkurat før jeg kommer til foten, flytter tråden bittelitt videre over foten. Da lager jeg 5-6 runder på foten som jeg da presser ned tåa sammen. De dekker tåa uten glippe. Spissere fot hjelper.

Endret av Bounce
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene jeg har brukt sorte ringer, så har det vært på en mørk klinge og med mørke surringer. Da har jeg tusjet over med en sort tusj og det har fungert fint (letraset marker) men som terje sier så kan det løse opp. Dette går det jo an å teste på forhånd ved å prøve tusjen med epoxy over og se om det løser seg opp.

Jeg skal snart lage en orange glassfiber med sorte ringer og helt klare gjennomsiktige silkewraps, da er det nok spraylakk og testing først som gjelder. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...