Gå til innhold

Grå MiniZonker


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Grå MiniZonker


Dette er en av de aller beste fluene jeg noen sinne har designet. Jeg har fisket med denne siden 2006 og den er streameren med stor S for meg. Jeg tør påstå at det er mitt design, det unike ved denne flua er måten jeg bygger opp buken på, når du ser flua fra undersiden så har den ikke noe zonkerskinn som synes. Og den er naturlig dråpeformet som en liten fisk. Ekorn er overlegent Kanin som vingemateriale, kanin lager en for bred profil og bygger [...Les mer]

 

  • Lik 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jarle TL skrev:

Takk for at du deler Rune! Og hvilken kvalitet på bindebeskrivelsen! Denne må i streamerboksen.

Gjetter at den til tider kan være en killer etter sjøørreten også. Bundet i litt større størrelse.

Takk for det Jarle :D Den fanger helt sikkert SØ også, sånne duse streamere har en tendens til å være ganske universielle. Jeg lurer på om ikke den litt beskjedne størrelsen i kombinasjon med litt kjedelig farge gjør at flua rett og slett kommer brått på fisken mange ganger. Ørret som ser ei flue på lang avstand og har god tid til å vurdere byttet blir ofte uinteressert hvis det ikke skjer no spesielt. Har sett dette mange ganger når de følger etter og bare viker av. Kommer flua brått på og har det litt travelt så tenner de ofte på alle plugga.

For å balansere flua rett så ikke bruk no særlig større kulehode, jeg synes at flua skal holde seg noenlunde rett i vannet og ikke dykke som en Jiggy.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

For å balansere flua rett så ikke bruk no særlig større kulehode, jeg synes at flua skal holde seg noenlunde rett i vannet og ikke dykke som en Jiggy.

Men likevel legger du en liten remse bly under krokskaftet. Dette er for å tvinge flua til å gå rett i vannet? Eller for å få zonker'n litt lengre ned? Dette påvirker ikke vertikal "jiggy gange" i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jarle TL skrev:

Men likevel legger du en liten remse bly under krokskaftet. Dette er for å tvinge flua til å gå rett i vannet? Eller for å få zonker'n litt lengre ned? Dette påvirker ikke vertikal "jiggy gange" i vannet?

Blyet under låser slotted beaden og den opprinnelige tanken var litt ekstra vekt og bedre balanse. Flua går fint i vannet og synker helt passe til fiske med lang fortom og flyteline  i grunne viker og langs land der småfisken gjerne finnes.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...