Gå til innhold

Tips til å holde stanga vekt lav


Anbefalte innlegg

Hei,
jeg var tilfeldelig vitne til et diskusjon som handlet om hvordan man holdet selvbyggende stenger lav på vekta når man bygger selv. Denne gang hadde jeg ikke noe planer å bygge så jeg bare husker det var nevnt å bruke et tyve lakk vs den andre og ikke så mye epoxy men muligens jeg blander. 

Jeg ønsker å hente ut tipps fra dere hvordan dere holder vekta så lavt som mulig?

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er viktigst når jeg bygger stenger er at det er balanse i vekten heller enn at det skal være lettest mulig. En stang som er ute av balanse vil kunne føles tyngre enn en balansert stang som veier en del gram mer. Snella spiller en rolle her, men litt også hvor mye epoxy man bruker, hvilket snellefeste og hvilke ringer. Skal man virkelig presse vekt, så kapp noen cm av bunnbelen, tving håndtaket en tanke lenger frem, og bruk lette stangringer. Skal man gå lettest mulig, så er det mest å hente i bunndelen, men det er viktig å begynne utover i tuppen, så man ikke skaper ubalanse. Men da er man over på det litt mer avanserte.

Mitt råd når du begynner å bygge er å gjøre det litt rett frem. Kjøper du ferdig håndtak, ta deg god tid til å file det ut, så blir behovet for epoxy mindre, man trenger mindre av det, og det betyr mindre vekt. Bruk maskeringstape for å fore ut mellomrommet mellom snellefeste og klingen, og ikke fyll hele tomrommet med epoxy, men nok til at det sitter. Bruk litt lette ringer, og ikke for store (store nok til å la snøre med knuter passere). Spør om anbefalt plassering av ringene, og ikke lag alt for lange trådsurringer for å feste ringene, og bruk tynne lag epoxy. Heller at man må ta et tredje strøk enn å legge på en tykk 'klump' . Jo lenger ut mot tuppen man kommer, jo mer merker man vekten man tilfører.

Prøv deg gjerne frem med å surre tråd og legge på epoxy noen ganger før du går løs på stanga.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Truls said:

Spør om anbefalt plassering av ringene, og ikke lag alt for lange trådsurringer for å feste ringene, og bruk tynne lag epoxy.

Det er neste jeg tenkte å spørre. Usikkert om Mick sender noe info med stanga. Jeg fant tidligere noe generelle mål til plassering av ringer men har du noe konkrete anbefaling til plassering av ringene på 9´6" #6 Bloke sin grønn mykere utgave så mottar jeg de gjerne :) Ser også at mest sannsynelig kommer det også et generic "set" med mange ringene, så jeg må også bestemme hvilke og hvor mange skal jeg bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen sier en ring pr fot+en, i tillegg til toppringen. Jeg pleier ikke å følge noe fast oppsett, men gjør en 'static guide test' for å plassere de. Kjøper du fra bloke så får du sikkert en anbefaling fra han om du spør. På 9,6 så blir det enten 10 eller 11 ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt  på siden, men jeg veier alle ringene jeg bruker og de veier samme størrelse fra recoil på 0,09 gram  eller mindre til opptil 0,25 gram  for hopkins og holloway , pacbay regular wire. Ja mindre størrelser noe mindre. Er du ikke for ivrig med lange surringer og for mye epoxy veier 23 surringer med epoxy rundt 1gram  . Så var det toppringen da fra 0,3 gram til 0,5 gram avhengig av type. Blant de tyngste er black pearl toppøye fra recoil. Snake brand universal er vel de letteste snakeringene i stål og de svelger  ikke så mye epoxy som ringer med flat fot. Recoil ringer er lettest men de fordrer litt lengre surringer. Så lettest mulig stål, tror snake brand sine blir, i nære opp til vekta av recoil. Det er den øverste delen er mest vektømfinlig. Jeg hadde to like stenger en  med recoil og en med stål.pg keramiske ringe  Merket forskjell når jeg kastet de side om side.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøv å ta utgangspunkt i fire ringer + topp på ytterste del, tre på del to, og to på del tre. Plasser nederste ring (den nærmest snella) rundt 15 ca fra skjøten. Meget mulig du synes 10 cm eller 20 passer best, så følg magefølelsen på det punktet. Så fordeler du ringene så de får gradvis større avstand mellom seg. Så belater du stanga litt, så øverste del bøyer seg. Sjekk at vinkelen på snøret er omtrent lik på hver side av ringene. Så belaster du stanga litt mer og sjekker neste ringer og sånn fortsetter du.

Pass på at stanga ikke peker mer enn 75 grader opp før du begynner, da man ikke bør ha for stor vinkel på stangbøyen. 

Endret av Truls
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg rett før jeg startet med å legge guides på nytt fått svar fra Mick. Jeg har laget et tabell hvor man kan se anbefalt utgangspunkt for guides. Gjelder mykk grønn utgave 9´6" klasse 6:

Guide # Fra base Delta XY Fra tip
Strip 1 76.5 39 213.06
Strip 2 115.5 34.5 174.06
3 150 26.5 139.56
4 176.5 23.5 113.06
5 200 23 89.56
6 223 20 66.56
7 243 21 46.56
8 264 13 25.56
9 277 12.56 12.56
tip (9´6") 289.56
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig lakkert og venter et par dager til til epoxyen er i full styrke før første kasting tar plass. Det var to lag lakk til slutt, og den ser utrolig pent ut, selv om det finnes småfeil ditt og datt. Jeg er slått av vekta - 124g til sammen, for en 9´6" stang i klasse #6.. gleder meg veldig til å prøve den..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre. Noen småfeil blir det de første gangene. 124g er ikke tungt for en sekser, om med en passende snelle, og snøre, så tipper jeg det kommer til å føles veldig bra.

Ventetiden er kjedelig, men de første kastene, og ikke minst fiskene ;D det er magisk <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første prøvetur utført. -10C, ringene har frosnet av og til :-)
Etter noen få kast klarte jeg å kaste ut hele linje helt til backing uten større problemer. Ser ut jeg traff på riktig linje kombinasjon, siden sommer når jeg hadde en del problemer med dyre linjer bruker jeg utelukkende Barrio linjer og Mike fra Barrio er like ivrig som Mick fra Bloke :)

Jeg vet ikke om jeg var heldig med balansen også, men stanga følles veldig lett under kasting og utrolig bra under kjøring av fisk. Etter et halv dag med kontinuell kasting var det som jeg har hold ingenting i hånd og kunne kaste gjerne resten av dagen. 

Når det gjelder kjøring av fisk, så var jeg også heldig nok å treffe på et haug med havabbor og da var det fisk i hvert fall hver andre kast, pluss et liten bonus på et torsk på 1.5kg på siste kast. Utrolig morsomt og et bra start...

 

Takker alle som har hjulpet meg! Jeg var veldig skuffet og trist i sommer og på høst da jeg brukte et relativt dyr "modern" stang hvor deler falt fra hver andre hele tiden og en tur var mer skuffelse enn opplevelse. I og med at jeg er en DYI antitalent :-) hadde jeg ikke store forventninger men fra nå så blir det bare egen laget stenger. Dette var et sett (med blank, epoxy, ringene, egenvalgt snellesete og tråd) til cca 1.250 kroner inc porto og neste gang kan jeg prøve å investere i litt mer avansert teknologi, nå når jeg vet at det tar et par timer og litt konsentrasjon å bygge sin egen stang...

Takker igjen til alle som har vart støttende :)

Endret av bushman
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2018 den 22.54, bushman skrev:

Det var to lag lakk til slutt, og den ser utrolig pent ut, selv om det finnes småfeil ditt og datt. J

Litt småfeil blir det, men så går ein jo over sjølvbygde stenger med eit kritisk blikk som eg aldri har på kjøpestenger :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det kanskje litt for seint siden stanga allerede er ferdig. Men i tilfelle det er av interesse så legger jeg ut noen linker til en dansk side som tar for seg det du spør om

http://blog.ussingbech.dk/#post1

http://blog.ussingbech.dk/#post2

http://blog.ussingbech.dk/#post3

Jeg synes ikke man skal overdrive i jakten på lavest mulig vekt. Jeg er for eksempel ikke så glad i enbente stangringer og foretrekker stort sett de kraftigste recoil snakeringene. De er uansett ganske lette.  Jeg har vurdert å kappe av føttene litt på de øverste ringene for å spare tråd og lakk men har foreløpig ikke gjort det. Ellers er jeg veldig enig med Truls i at mye av nøkkelen ligger i å tilpasse best mulig slik at ikke det blir tomrom rundt omkring som fylles med epoksy.

De fleste er vel enige om at vekta på snellefestet ikke er så kjempeviktig. Vil du likevel spare vekt her også så er innlegg av kork både lett og saltvannsbestandig og ser ganske pent ut. Det går jo an å kutte ut innlegget helt også men det synes jeg kanskje blir litt voldsomt

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et prosjekt hvor jeg så hvor lett jeg kunne bygge en fullt fungerende stang komplett med alle komponenter. Bygde en klasse 5 som hadde ferdig vekt på 53 gram. Veldig artig stang som nå dessverre er knekt, men det var artig å teste ut masse løsninger for å se hva som sparte mest vekt, egentlig bare for å ha prøvd det. Men vekt er ikke alt, og jeg har og har hatt andre stenger jeg har likt bedre. God balanse, en passe aksjon og et godt tilasset snøre er viktigere enn netto vekt. Liker at det bøyer seg litt ned i klingen, at man relativt lett får med seg bunndelen og at det hele retter seg raskt ut igjen. Rask recovery. Men det blir jo mer subjektive vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...