Gå til innhold

Barrio SLX Flyt


RolvS

Anbefalte innlegg

Heppsidoodle.

Tenkte en kjapp utstyrsreview er tingen i 'utstyrsprat'... :)

I sommer måtte jeg ha ett snøre jeg trodde jeg kunne bedrive "tørrfluefiske" med til sekseren. Jeg vet at f.x. @truls gjerne bruker Barrio SLXi (i for intermediate). En sjekk, og i profil og gulrot-tapering ligner det på GL's Fario (ei line jeg liker veldig godt.) Snøret har veldig overkommelig pris (GBP30, med gratis frakt) så det koster lite å teste. Så jeg lot det stå til og kjøpte en Barrio SLX #6 for min Helios2. 

Leveranse pr. post fra England tar fort et par uker, men det tar ikke så lang tid at det blir en overraskelse når lina kommer i posten... :)

Snøret er et klumpsnøre med 'gulrotfasong', med mer vekt nært skytelina. Klumpen for WF6 er 10m og veier 13.6g. Snøret har forskjellig farve på hode og skyteline. Lina kommer uten løkke, men du kan montere løkke selv, knyte med nåleknute eller også forme løkke med krympeplast og varmepistol. Barrio har det siste også som en opsjon når du bestiller line. Personlig bruker jeg nåleknute på denne.

Min opplevelse er at dette kaster veldig bra. Særlig vannkast fungerer veldig fint, men også overhåndskast. Jeg kaster klart lengre med et GL Highwater #6 på samme stanga, men SLX fungerer helt fint for det aller meste av fiskesituasjoner. Den lange taperingen gjør at det også er mulig å kaste utpå ei tørrflue i str 12 (med lang nok fortom) uten at det kjennes helt flaut ut, samtidig som det fungerer fint å dra på med en og annen streamer. Lina strekker fint, ikke mye minne, i alle fall i de temperaturene jeg har brukt den.

Skytelina framstår for meg som litt tykkere og marginalt mer "clunky" - for mangel av et bedre ord - en mange andre snører jeg har brukt. Men helt klart innafor. Jeg vil si coatingen på denne lina er tydelig annerledes enn kanskje mer "moderne" liner (som koster tre ganger så mye) men med smøring skyter den veldig greit og langt. For vanlige fiskesituasjoner er det for meg i alle fall heller tvegsamt at pris-diffen er verdt det. Holdbarhet vet jeg ingen ting om enda - jeg har brukt denne i bare en sesong - men om den holder i to er det streit!

Mye line for penga dette! Har nå tre Barrio-liner, og jeg er redd det kommer til å bli flere.

:)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at jeg liker slxi veldig godt. De har en fin tapering, spesielt for kystfiske synes jeg. Lettkastet og går som ei kule.

Slx har jeg også, det føles litt annerledes enn intermediate-utgaven, men et godt snøre som ikke koster all verden. Synes du beskriver snøret på en bra måte. Det virker som coatingen er solid og holder lenge, men har godt av å pleies litt, ja.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Samme her. Har både SLX #4, SLXi #6 og Smallstream #3 fra Barrio og disse slår alle andre jeg har hatt - selv om de er de billigste. Virtuellt ingen minne, de som skal flyte de flyter og tippen holder seg på vann selv om man vannkaster. Noe som er ikke selvsagt på de dyre utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...