Gå til innhold

Gjenbruk av gamle håndtak/snellefester


Anbefalte innlegg

Opp gjennom årene har jeg brukket en del stenger, men kunne gjerne tenke meg å bruke håndtakene og ssnellefestene til nye stenger. Er det noen som har en god ide til hvordan men kan få for eksempel slipt ut den gamle klingen som de er limt fast til..? Eller er det et håpløst prosjekt, og bare å montere nytt..?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes fra egentlig fra motorsport var det vel:  At karbonstøv og småfliser fra ditto er er livsfarlig og få inn i kroppen. Det er vistnok så skarpt at det kan komme inn i  kroppens vev og ikke skilles ut igjen.  Så det er en risikosport uten verneutstyr.Karbon er en god varmeleder  og det skal ikke ikke så mye til før resinet smelter. Ditto isolerer korken bra. Rod bond er den verste epoxyen å løsne mens vanlig tokomponent gir seg ved sterk varme. Dette  er grunnen til at jeg bruker smeltelim på toppøyet . Endte med en utrolig bøyd topp da jeg forsøkte å fjerne toppringen som var festet med epoxy. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd , etter oppskrift frå nett, å ta handtak med snellefeste nedi nesten kokande vatn inni ein plastpose. Snellefeste løsna men ikkje korkhandtaket. Har prøvd litt forskjellig  anna, mellom anna å legge den i steikeovnen på høg varme, fungerar heller ikkje. Så eg har ikje funne nokon god løysing, men har ein tanke om at korken absorberer litt lim som gjer at det er ekstremt godt heng, kontra snellefeste som kun limer overflatene mot kvarandre. Har resignert no når det gjeld kork og berre lagar nytt. 

Det eg hadde tenkt men aldri kom til var å frese ut med ein liten bor eller fres. det burde vera lett men svevestøvet er neppe supert for luftsystemet.

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korken tror jeg det blir vanskelig å redde hvis den er skikkelig limt til klingen. Kanskje det går å kappe klingen rett over og under og få slipt den ut med en tapert reamer på en drill. Jeg tror uansett det ville blitt problemer med at korken er så mye mykere enn epoksy/karbon at det ville bli vanskelig å få ut resten av epoksyen når du først var kommet i kontakt med kork noen steder.

Snellefestet synes jeg stort sett det går greit å få av med litt forsiktig bruk av varmepistol. Dette har vært snellefester av metall. Snellefester med innlegg av tre er det kanskje greiest å bore ut? 

Jeg har aldri ødelagt selve klingen men det kan nok skje hvis man er for brå med varmen. Jeg har montert og demontert en del kajakkårer i karbon. På samme måte som karbonstenger består både skaft og blad av karbon og epoksy.  Bladene ender vanligvis i en hylse (av karbon) som træs over skaftet og limes med smeltelim eller epoksy. Er det brukt epoksy så er trikset å varme opp sakte, og håpe på at limet mellom bladet og skaftet smelter først imens man hele tiden trekker dem fra hverandre. Jeg har opplevd et par ganger at epoksyen i skaftet har smeltet først slik at enden på skaftet kollapset. Jeg antar at det kan skje med en fluestang også så hvis det er klingen man akter å ta vare på er det nok lurt å ta det litt pent

Endret av AndersK
skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...